Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia představuje inovativní převodovku pro mildhybridy. Je to manuál

David Bureš
Diskuze (13)

Nově vyvinutá manuální převodovka využívá inovativní spojku bez mechanické vazby. Využijí ji mildhybridy se zážehovým i vznětovým motorem.

Mildhybridní automobily, tedy takové, jejichž spalovacím motorům pomáhá v určitých situacích elektromotor, se kvůli stále přísnějším emisním normám stávají stále více rozšířené. Expandovat budou i nadále, třeba v rámci portfolia značky Kia. Ta s mildhybridním pohonem počítá také u aut s manuální převodovkou, což si vyžádalo vývoj nového manuálu.

Korejská automobilka mu říká inteligentní manuální převodovka (iMT), přičemž její specialitou je spojení 48V mildhybridního systému pohonu se spojkou bez mechanické vazby (tzv. clutch-by-wire). Jako první se nové převodovky dočkal crossover Xceed, postupně se však objeví i v dalších vozech.

„Chceme i nadále poskytovat řidičům jim dobře známé manuální řazení, zatahující více do děje, takže toto je ideální řešení pro novou řadu pohonných ústrojí MHEV, které v nadcházejících měsících napříč Evropou uvedeme,“ vysvětluje uvedení nové techniky Michael Winklera, ředitel úseku hnacích ústrojí evropského technického centra Kie v německém Offenbachu, které mělo vývoj tohoto manuálu na starosti.

„Vedle rostoucí poptávky po elektrifikovaných modelech je iMT výsledkem hledání způsobů elektrifikace klasické manuální převodovky,“ doplňuje Winkler s tím, že systém dokáže snížit spotřebu paliva i emise oxidu uhličitého o přibližně tři procenta. Mluvíme tu přitom o spotřebě v reálných podmínkách.

A jak to celé funguje? Spojka ústrojí iMT namísto mechanického spojení pracuje čistě na elektronické bázi. Ve spolupráci se startérem/generátorem mild-hybridního pohonu (MHSG) při dojíždění na volnoběh před zastavením vypíná spalovací motor dříve než stop-start systém.

Řidič nechává zařazený převodový stupeň, přičemž ústrojí iMT při pozvolném zpomalování posílá elektronický signál převodovce a pohonu MHSG k vypnutí motoru a rozpojení spojky. Vozidlo s vypnutým motorem stále jede na volnoběh s rozpojenou spojkou, aby zpomalování nebylo příliš intenzivní a maximálně se zužitkovala kinetická energie vozidla. Krátkodobá jízda na volnoběh s vypnutým spalovacím motorem může přitom probíhat až za rychlosti 125 km/h.

Jakmile však řidič sešlápne brzdový nebo plynový pedál, spalovací motor se znovu spustí se stejným zařazeným převodem jako před deaktivací, zde s využitím výkonové posily poskytované ústrojím MHSG. Elektromotor tak pomůže se zajištěním správných otáček spalovacího motoru i převodovky.

Pokud však řidič sešlápne pedál spojky kvůli přeřazení, respektive pokud vozidlo jede s ohledem na zařazený převodový stupeň příliš pomalu, převodovka znovu spouští motor na volnoběh (s rozpojenou spojkou). Pokud tak rychlost vozidla poklesne pod určitou hranici, motor se znovu spustí s výkonovou posilou systému MHEV a současně se sepne spojka, aby se motor zbytečně nenamáhal.

Inteligentní manuál čeká v rámci nabídky značky Kia v následujících měsících rozsáhlá expanze. Už nyní je potvrzeno, že po Xceedu jej na přelomu roku použijí hatchback Ceed a odvozené kombi Ceed SW, v třetím čtvrtletí pak modernizované Rio. S inteligentním manuálem se přitom počítá jak pro benzinové motory rodiny Smartstream (např. 1.0 T-GDI), tak pro turbodiesely EcoDynamics+ (např. 1.6 CRDi). Vedle Kie techniku samozřejmě použije také sesterský Hyundai, mimo jiné v modernizované i30.

David Bureš
Diskuze (13)
Avatar - N6600
25. 6. 2020 22:17
Re: Re: Re: Rozumíte tomu někdo ?
Ja myslim, ze bude...
25. 6. 2020 20:36
inovatívne
Riešenie od kia.

Znovu ukazujú technologickú dominanciu.
24. 6. 2020 23:28
Re: Mně by se líbilo trochu něco jiného
Přesně tak, technika jízdy má ve finále vždy zůstat na svobodné vůli řidiče! :-) :yes:
24. 6. 2020 20:19
Re: Mně by se líbilo trochu něco jiného
Ano, já něky brzdím motorem, někdy vyřazuju, podle toho, co uznám za nejlepší. Uvidíme, jak to bude fungovat v praxi.
Avatar - twistedTSD
24. 6. 2020 19:57
Re: Mně by se líbilo trochu něco jiného
Mně hlavně přijde, že k úspoře dochází jen v situaci, kdy dobrý řidič zařadí neutrál. Tady bude defaultně plachtit i tehdy, kdy záměrně jede na zařazený stupeň, a nejsem si jistý, že je to dobře.