Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz

Stanislav Švarc
Diskuze (86)

Kombíky už dávno nejsou jen praktickými almarami na kolech. Velkou roli u nich hraje také styl a design. Kia si však myslí, že je to pořád málo.

Design, interiér


Proto má už od roku 2018 v nabídce vedle klasického kombi Ceed Sportswagon (SW) také model ProCeed. To je vlastně také „stejšn“, dokonce i podobných rozměrů jako SW, ale výrazně sportovnějšího střihu. Je nižší a hlavně zaujme zakulacenou linií střechy, která v zadní části klesá k nárazníku „rychleji“ než u tradičního kombi.

Porovnání rozměrů ProCeed Ceed Sportswagon
Délka [mm] 4.605 4.600 (4.605)*
Šířka [mm] 1.800 1.800
Výška [mm] 1.422 1.465 (1.460)*
Rozvor [mm] 2.650 2.650
Objem zavazadelníku [l] 594-1.545 625-1.694  (512-1.581 )**
* údaje pro verzi GT Line, ** údaje pro MHEV

Že je ProCeed sportovněji zaměřenou specialitkou, dokládá také pohled do ceníku, v němž aktuálně najdeme jen dva zážehové motory - 1.5 T-GDI o výkonu 118 kW a 1.6 T-GDI o výkonu 150 kW pro provedení GT. U Ceedu SW je k dispozici výrazně více možností a 118kW jedna-pětka u něj představuje dokonce výkonový vrchol, silnější jednotka k mání není.

ProCeed GT je tak vlastně nejvýkonnějším kombíkem v současné nabídce Kie. A právě „gétéčko“ nám dorazilo na test.

Příjemné změny

A přijelo s několika novinkami. ProCeed letos v létě – stejně jako hatchback a SW – prošel modernizací, která se promítla především na vnějším vzhledu. Poznávacím znakem omlazeného Ceedu jsou už i nová loga výrobce - pryč je známý ovál, jihokorejská značka se teď prezentuje jen stylizovaným nápisem Kia.

Výrobce dále přepracoval přední partie, Ceed vybavil novou maskou chladiče s lištami a Full LED světlomety s novou a moc hezkou signaturou. ProCeed GT má také sportovní, výrazně tvarovaný přední nárazník s otvory po stranách, zadní nárazník s difuzorem, dvojitou chromovanou koncovku výfuku, 18palcová kola a červené detaily. Co se charakteristických zadních partií týče, na těch se prakticky nic nezměnilo, takže tu pořád najdeme úzká koncová světla spojená vodorovnou lištou nebo chromovanou ploutvičku za zadními dveřmi.

ProCeed GT se mi líbil už před faceliftem, nyní se mi zamlouvá ještě víc. Novinky podle mě vzhledu prospěly, tak moc, že tenhle stylový kombík je v mých očích po designové stránce nejpřitažlivějším autem značky Kia. I když si myslím, že zrovna oranžová Fusion je lak, který mu ze všech dostupných barev sluší nejméně.

V kabině se nezměnilo nic zásadního, v podstatě se jen doplňovala výbava, například o upozornění na přítomnost osob na zadních sedadlech, o varování pro bezpečné vystupování, asistent pro jízdu na dálnici, upozornění na přijíždějící auta v příčném směru s možností zásahu do řízení a systém sledování mrtvého úhlu s asistentem pro zamezení zadním kolizím.

Kia ProCeed GT Kia ProCeed GT

Díky za ty sedačky

Že se jinak na interiér nesahalo, mi ale ani trochu nevadí, vyhovuje mi tak, jak je. Materiály jsou slušné, zpracování také, ale hlavně koncepce a ergonomie ovládání jsou na vysoké úrovni. ProCeed GT je vybaven digitálním přístrojovým panelem s úhlopříčkou 12,3″ a velkým dotykovým displejem infotainmentu a oba tyhle prvky fungují velice dobře. Budíky jsou vždy hezky čitelné a informace podávají přehledným způsobem, samotnému multimediálnímu systému, nabouchanému funkcemi a podporujícímu bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay, také nemám moc co vytknout. Pravidelně mě však trápily dotykové plošky pod displejem, které často na stisk nereagovaly a probudily se až po několikátém dotyku.

Pochvalu si však Kia zaslouží za zachování klasických ovladačů a tlačítek snad pro všechny nejdůležitější funkce a nastavení. Ovladače jsou navíc tak nějak přirozeně na tom správném místě - všechno, co je spojeno s teplotním komfortem, se řídí přes panel na středové části palubky (a jsou tu i staré dobré otočné ovladače pro nastavení teploty), prvky související s jízdou mají tlačítka na středové konzole, hudbu zase můžete snadno ovládat na volantu.

Také standardní výbava je pro verzi GT bohatá, zahrnuje například vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu, vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo, bezdrátové nabíjení telefonu, parkovací senzory na obou koncích auta, couvací kameru nebo inteligentní parkovací asistent. Je možná škoda, že na rozdíl od klasického kombíku ProCeed GT nemůže mít ventilované sedačky.

Tuším, že to má co do činění se sportovními sedadly Recaro, jejichž konstrukce a semišové čalounění tuhle sympatickou záležitost neumožňují. Sedačky jsou to každopádně skvělé, pohodlné a současně poskytující velmi dobrou oporu tělu. ProCeed GT navíc umožňuje najít si opravdu velice příjemnou polohu za volantem, nebál bych se jí popsat jako sportovní. Můžete se usadit opravdu nízko, s ideálně poskládanýma nohama pod palubkou a „řídidlem“ tak akorát přitaženým k tělu.

Tuhle pohodu bych přitom velice rád zdůraznil. V autě jsem za týden najezdil více než 3.200 kilometrů, včetně dvou dlouhých a zhruba 12 hodin trvajících přesunů. A záda nic, krk nic, kolena nic, hlava nic. Byl jsem bez jakéhokoli náznaku opotřebení.

Když už takhle chválím, musím ocenit, jak skvěle v ProCeedu funguje autonomní vedení vozu v jízdním pruhu. Zmíněné dlouhé přesuny jsem podnikl v noci na dálnicích v Německu, Belgii a Francii. A to jsou přesně podmínky, pro které se takový systém hodí, neboť vám nekonečnou a monotónní jízdu opravdu ulehčí. Tedy když funguje, jak má. A v Kie fungoval na dálnicích fakt výborně. 

Méně spokojený jsem byl s adaptivním tempomatem, který působí docela splašeně. Za pomalejším autem brzdí náhle a prudce, po vyjetí do vedlejšího pruhu zase často v honbě za co nejakčnějším zrychlením donutí automatickou převodovku podřadit i o několik kvaltů, aby se motor dostal do vysokých otáček. Prostě je moc hrr.

Tím se dostávám ke kritice. Moc jí není - tvar zadních partií podstatně komplikuje výhled směrem vzad, vzadu není moc místa ve vertikálním směru (se 182 cm už jsem si připadl trochu stísněně), v zavazadlovém prostoru jsem občas bojoval s roletkou, respektive se způsobem, jakým se ukotvuje, a v kufru mi chyběla 12V zásuvka.

Jinak je zavazadelník povedený, s objemem 594 litrů je o 31 litrů menší než u Ceedu SW, ale i tak nabízí spoustu prostoru. Potěší navíc variabilitou (díky prostorům pod dnem) a širokou a dlouhou podlahou. Po sklopení zadních opěradel, což lze učinit přímo z kufru, vznikne víceméně rovná plocha a přepravní kapacita naroste na 1.545 litrů. Do Ceedu SW naskládáte jen o 145 litrů více. Ve srovnání s klasickým kombíkem má ProCeed ovšem vyšší nákladovou hranu. A GT nemůže mít rezervní kolo.

Motor, jízdní vlastnosti


Naštvaná šestnáctka

ProCeed GT pod kapotou ukrývá turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 T-GDI, naladěný na maximální výkon 150 kW (204 koní) v 6000 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 265 Nm mezi 1500 až 4500 min-1. Motor je spojen výhradně se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a pohonem předních kol.

Stylový kombík akceleruje z klidu na sto za 7,5 sekundy a rozjede se až na 225 km/h.

Hned po nastartování jedna-šestka zaujme zvukovým doprovodem, takovým hutným a naštvaným. Z výfuku se nejprve ozve docela agresivní odfrknutí, které se brzy přemění v hluboké bručení. Přeřazení pak, i při klidné jízdě, často doprovází „prsknutí“.

Zvuková kulisa se samozřejmě mění také s otáčkami, s jejich nárůstem stoupá i hlasitost. A je to docela příjemné. Až na jeden možný problém, k němuž se dostanu za chvíli.

Zajímavější zvuk by měl přinést ještě sportovní jízdní režim, bohužel však jen zvenku. Kabinu totiž po jeho aktivaci zaplní zesílený umělý hluk, který mě vyloženě otravoval. Nemám tyhle náhražky rád obecně, v ProCeedu GT, autě s „charakterním“ výfukem vybaveným klapkami, mě ale vyloženě ničí.

Co se projevu týče, přeplňovaná jedna-šestka funguje velice příjemně. Po přidání plynu sice potřebuje chviličku, aby se nadechla, ale když se tak stane, zatáhne opravdu důrazně. A zvládne to už od relativně nízkých otáček, přičemž jí nevadí ani ty vysoké. Ne že by tedy šlo o vyloženě otáčkymilující pilu, mnohem zajímavější je na motoru schopnost ochotně pracovat v širokém rozsahu otáček. Nejlepší výkony přesto předvádí mezi 4 až 5 tisíci.

Kia ProCeed GT Kia ProCeed GT

Líbilo se mi i spojení s automatickou převodovkou, dvouspojka řadí rychle a většinou hladce. Snad jen občas při rozjezdech nebo popojíždění v pidirychlostech drobně cukne, jinak krása. Mně osobně vyloženě nadchlo, že se převodovka neupejpá podřazovat – a to ani v normálním jízdním režimu. V době, kdy výrobci kvůli emisím pohonná ústrojí úmyslně „umrtvují“, je to věc, která mi udělala radost. Kombík i díky tomu působí svižným a rychlým dojmem.

Současně je to ale trochu smutné. Vždyť nejde o nic jiného, než že automat na potřebu řidiče zrychlit zareaguje, jak by měl – tedy posláním motoru do otáček, v nichž bude akcelerovat nejlépe. Prostě jen dělá svou práci...

Pro manuální řazení ProCeed GT kromě klasického voliče převodovky nabízí i pádla u volantu. Jen je trochu škoda, že ruční režim stejně funguje částečně automaticky a u omezovače přeřadí bez ohledu na přání šoféra.

Hot-kombi, nebo GT?

Parádní je podvozek. ProCeed GT sedí ve srovnání s tradičními verzemi Ceedu o 5 milimetrů blíž zemi a má tužší pružiny, které mají lépe kontrolovat pohyby karoserie. Aby ale vůz nabídl také dostatek komfortu, vybavila ho Kia spíše měkčími stabilizátory. Ty navíc zlepšují kontakt kol se silnicí. A automobilka si pochopitelně pohrála s nastavením tlumičů, které reflektuje tvar karoserie a jiné rozložení hmotnosti.

Výsledek se povedl. Potěší hlavně přesvědčivý kompromis mezi pohodlím a sportovním chováním, díky němuž ProCeed GT v oblasti jízdních vlastností působí jako velice univerzální auto.

Na zakroucených silnicích s utaženými zatáčkami se projevuje hbitě, ochotně se stáčí do oblouku, sebejistě mění směr a poskytuje spoustu přilnavosti. V rychlejších pasážích zase oceníte stabilitu, kterou nenaruší ani prudké brzdění. V řízení sice nenajdete kdovíjakou odezvu, ale dostatek citu na to, abyste věděli, co se zrovna děje s koly, v něm přece jen je. Navíc je přesné a tak akorát strmé.

Nejlepší na tom je, že agilita není vykoupena horším komfortem. ProCeed GT filtruje nerovnosti velice dobře, nejen „fyzicky“, ale i akusticky. Auto tak nedrncá, neposkakuje a 18palcová kola, obutá do pneumatik 225/40, jednoduše houževnatě kopírují vozovku, aniž by se jejich boj s nedokonalostmi povrchu projevil nějakými otravnými rázy, vibracemi nebo snad kopanci do řízení.

Jako „hot-kombi“ přesto ProCeed GT nevidím. Umí být velice rychlý, umí být také docela zábavný, ale chybí mu ostrost, kterou postrádá při opravdu agresivní jízdě - poznáte to tak, že v určitých situacích relativně snadno narazíte na jeho limity. Občas mi chyběl samosvorný diferenciál, který by dokázal zkrotit protáčející se vnitřní kolo při „bezohledných“ výjezdech ze zatáčky.

A jak je to s tím „gétéčkem“, když už Kia vozu dala zkratku GT do jména? Ani v tomto případě to není stoprocentní. Jako gran turismo si totiž představuji auto nachystané na rychlé přesuny na dlouhé vzdálenosti, ProCeed GT však takovým strojem úplně není.

Jako hlavní problém vidím zpřevodování, kdy na sedmičku motor při tachometrových 130 km/h točí už asi 2800 otáček, což je docela dost. S dalšími otáčkami pak pochopitelně roste spotřeba i zvuk motoru – a zatímco ve městě nebo na okreskách je brumlání sympatické, na dálnici vás monotónní hučení může začít štvát.

Za následek to má skutečnost, že ideální cestovní tempo se musí vejít do 140 km/h. A to je třeba na německých Autobahnech málo. Kombíku nepomáhá ani malá nádrž, do níž se vejde jen 50 litrů benzinu, takže se nevyhnete poměrně častému tankování.

A to přesto, že spotřebu lze udržet na velice přijatelných hodnotách. Já jsem svých 3227,2 kilometru zvládl s průměrem 6,8 l/100 km. Jenže jde o výsledek zkreslený právě mým nočním dálničním tempem, které se zvlášť v Belgii a Francii pohybovalo okolo 120 km/h, a částečně také velice uvolněnou jízdou po Francii.

Kia ProCeed GT Kia ProCeed GT

Už zmíněné nevýhody ProCeedu GT (hluk a malá nádrž) mě navíc donutily jet velice spořádaně rovněž přes Německo – okolo 135 km/h (tachometrových).

Hezké číslo palubní počítač ukazoval také v klidném kombinovaném provozu mimo dálnice - 6,1 l/100 km. Trochu sportovní jízda ale vždy přinesla dvouciferné hodnoty, tachometrových 140 km/h na tempomat pak průměr 8,7 l/100 km a ve městě jsem se pohyboval za 9,1.

Závěr


Závěr

Kdybyste se mě zeptali, co je Kia ProCeed GT za auto, upřímně odpovím, že ani po té porci kilometrů a zážitků vlastně nevím. Nedokážu ji zařadit do klasické škatulky. Není to ani ostrý sportovní kombík, ani „gétéčko“. Je tak někde mezi tím.

Má svoje chyby, a má jich docela dost, ale jako celek funguje velice dobře. Je to vůz poměrně praktický, bohatě vybavený, s parádním podvozkem a zajímavě živým motorem. A navíc – alespoň podle mě – vypadá zatraceně dobře.

A cena? ProCeed GT po faceliftu mírně zdražil, aktuálně startuje na částce 804.980 Kč.

Plusy

  • Zajímavý vzhled
  • Bohatá výbava
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Slušná praktičnost
  • Povedený podvozek
  • Živý motor se zajímavým zvukem
  • Výborná sedadla

Minusy

  • Na GT malá nádrž
  • Vyšší spotřeba a hluk na dálnici
  • Jankovitý adaptivní tempomat
  • Dotykové plochy pod displejem občas nereagují
  • Méně prostoru na zadních sedadlech
  • V kufru chybí 12V zásuvka
  • Chybí rezervní kolo
Nejlevnější verze modelu 649.980 Kč (Kia ProCeed 1.5 T-GDI)
Základ s testovaným motorem 804.980 Kč (Kia ProCeed GT)
Testovaný vůz bez příplatků 804.980 Kč (Kia ProCeed GT)
Testovaný vůz s výbavou 824.980 Kč (Kia ProCeed GT)
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (86)

Doporučujeme

Kia ProCeed GT
Cena základní sestavy 804 980 Kč
Výbava základní sestavy Hlavní světlomety Full LED s automatickým přepínáním dálkových světlometů, přední LED mlhové světlomety, denní svícení LED, zadní světlomety LED, zatmavená boční skla druhé řady a zadních dveří, elektricky ovládané víko pátých dveří s automatickým otevíráním, GT Body Kit (sportovní přední nárazník, zadní nárazník s difuzorem), dvojitá chromová koncovka výfuku, 18" hliníkové disky kol, dojezdová sada, dvouzónová automatická klimatizace, 10,25" integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera, Kia Connected Services, DAB, Android Auto/Apple CarPlay, bezdrátová nabíječka mobilních telefonů, audio JBL (8 reproduktorů, 320 W), USB nabíječka, digitální přístrojový štít s 12,3" displejem, tempomat s omezovačem rychlosti, semišové čalounění sedadel, elektricky stavitelné sedadlo řidiče s pamětí, sportovní sedadla Recaro, vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední a zadní sedadla, vyhřívaný volant, sklopné opěradlo zadního sedadla v poměru 40:20:40, aktivní systém pro jízdu v pruzích, systém autonomního nouzového brzdění, asistent následování v jízdním pruhu, ukazatel rychlostních limitů, varování pro bezpečné vystupování, asistent pro jízdu na dálnici, upozornění na přijíždějící auta v příčném směru s možností zásahu do řízení, systém sledování mrtvého úhlu s asistentem pro zamezení zadním kolizím, parkovací senzory vpředu a vzadu, inteligentní parkovací asistent pro příčné i kolmé parkování a další. Kč
Cena testované sestavy 824 980 Kč
Výbava testované sestavy Paket Tech GT zahrnující pokročilý adaptivní tempomat a systém autonomního nouzového brzdění - detekce automobilů, chodců a cyklistů (20.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.8
Emise CO2: 154
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 594 / 1545
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1544 / 356
Rozměr pneu: 225/40 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4605
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1563
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - PetrUmrd
6. 11. 2021 15:09
Re: Časy zlý
B-]
5. 11. 2021 11:07
Re: ProCeed vs Leon FR ST
Já teda rozhodně o benzínu...... o naftě tu nepadlo ani slovo..... obě verze( automat - manual) jsem pár let měl a točili zhruba takhle.

Nebo viz:https://www.novinky.cz/…ctavii-rs-251923
4. 11. 2021 18:49
Re: Časy zlý
Ten první odstavec - ano, vnímám to stejně a to mi vadí. Není to tak dlouho, co se uvažovalo že se prodlouží kurzarbeit v automotive (chápu) ale i ve Škoda auto samotné, což je z hlediska toho jejího rostoucího provozního zisku neuvěřitelné...

JIT - fór u čipů je v tom, že pro výrobce čipů jsou automobilky marginální klient. A na to nejsou nákupčí automobilek zvyklí. Pokud mě paměť neklame, tyhle staré nevýkonné čipy (ale pro auta ideál) se bouchají ve dvou fabrikách a jedna měla problém - požár, zaplavy či něco takového... Jedno se sešlo s druhým, automobilky nekupovaly na sklad, výrobci čipů si sehnali jiné klienty (poptávka v tomto oboru vysoce převyšuje nabídku) a voilá...

Ano, 800 je dneska normál, bohužel teda. Ale souhlasím s tím, co jsi napsal - zaplať bůh že taková auta ještě jsou...
Avatar - Emel
4. 11. 2021 17:27
Re: Časy zlý
Vysoké zisky (třeba VW) ukazují, že automobilky úplně nestrádají a spíš rýžují ze situace, kdy je aut na trhu málo. Do toho obrázku zapadají i Tweety Muska o tom, že při odběru 100t Tesel nedá žádnou slevu (i když motivy Muskových Tweetů můžou být všelijaké).
Kdyby automobilky nejely JIT, tak stejně nebudou mít skladem zásobu na půl roku. Možná mohly odebírat i během korony a nerušit objednávky... ale ta přeorientace výrobců na jiné produkty je taky taková zvláštní, bůh ví, co se tam vlastně stalo.
Chválit za dobrou cenu má smysl hlavně vůči konkurenci. Já jsem psal někde nahoře... cena 800 je dneska tak normál, ani extra dobrá ani extra špatná... spíš je na pochvalu to, že takový auto vůbec je, protože jak jsi psal... třeba Renault v tichosti vyklidil pozice.
4. 11. 2021 16:54
Re: Časy zlý
No rozhodně je za to nechci chválit...

Ke zdražení vstupů došlo až v posledním roce, s původním trendem to tedy nesouvisí...
Částěčně je to i vina automobilek (just in time je super, když celosvětová logistika funguje, pak už moc neee).

Zlatý byly roky 2009-2016 a jo, bylo to super. Čechy to naučilo např. to, že rodinné auto je C segment, nikoli B ;-)

A ano, samozřejmě máš pravdu. Jen jsem si tak posteskl.