Kia Sorento: Nová generace na prvních skicách
Stále aktuální druhá generace s kódovým jménem XMA má za sebou jen pětiletou kariéru, světovou výstavní premiéru si odbyla na domácím autosalonu v Soulu v dubnu 2009. Do Evropy přišla v závěru téhož roku a během sezóny 2012 se postupně podrobovala modernizacím v závislosti na konkrétním trhu. Na starém kontinentu se objevila v závěru léta, nešlo ale pouze o vzhled, nýbrž i o techniku. Nicméně na nástupce už dozrál čas, mohutně zakamuflované prototypy se koneckonců již v únoru proháněly po Skandinávii. První dva počítačové návrhy nám odhalují jeho podobu, známe tak alespoň základní linky.
Výrazná tygří maska ozdobená chromem zůstala, celkově ale došlo k umírnění linek, auto přece i nadále musí vyhovět vkusu klientů z celého světa. Větší kia do lehkého terénu dostane oplastování a tentokrát opravdu výrazný spoiler na víku zavazadelníku. Střecha se svažuje směrem dozadu jen mírně, spodní boční linie oken naopak dramaticky nestoupá. Koncová světla připomínají spíše německou konkurenci, vykousnutí známé ze současné generace zmizelo. Nezapomínejme ale, že šéfem designu obou koncernových korejských výrobců je Peter Schreyer, tedy také Němec. Zaoblenému víku zavazadelníku chybí prolis. Dvě koncovky výfuku, každá na jedné straně, vypadají opravdu sportovně, až agresivně.
Třetí Sorento je postaveno na platformě nejnovějšího MPV Carnival/Sedona, jehož poslední vydání s největší pravděpodobností do Evropy vůbec nedorazí. O příchod velkého SUV se však neobáváme, přece jen Carnival byl opravdu stranou zájmu, což o jeho terénním sourozenci tak docela neplatí. V České republice jich loni bylo zaregistrováno 169 a za první pololetí letošního roku pak 89 kusů, úplný propadák to tedy není ani u nás. Nové Sorento nebude jen radikálně modernizované, ač to tak na první pohled zejména z bočního pohledu vypadá, jedná se skutečně o zcela novou generaci, která se liší zvenku i zevnitř. Samozřejmostí je alternativní nabídka pohonu předních, případně všech kol a zatím se hovoří o zlepšení ovladatelnosti. A pochopitelně až sedmi místech na palubě. Délka ze současných ani ne 4,7 m určitě o něco málo naroste.
Co uvidíme pod kapotou? My si budeme moci koupit určitě turbodiesel CRDI s objemem 2,2 l, který logicky musí splňovat emisní normu Euro 6. Američané si dopřejí i obdobně přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 l. Server Kia-World.net u něj udává předpokládaný výkon 197 kW, což je opravdu hodně! V zámoří nesmí chybět vidlicový šestiválec, konkrétně jde o benzinový motor s přímým vstřikem GDI a 3,3 l. O tom, zda se některá z dalších pohonných jednotek objeví i u nás, je zatím předběžné hovořit, bruselské předpisy o exhalacích jsou neúprosné. Již dříve se spekulovalo o příchodu čtyřválce 2,4 l, dokonce i v hybridní verzi s elektromotorem napájeným lithium-polymerovými bateriemi. Žádné ze „srdcí“ ale nebylo automobilkou dosud oficiálně potvrzeno.
Nové Sorento se představí oficiálně už v září letošního roku, ovšem pouze doma v Koreji, v Paříži jej neuvidíme. Americká premiéra proběhne v listopadu na autosalonu v Los Angeles. My si s největší pravděpodobností počkáme až do březnové Ženevy...Že by Kia prezentovala novinku na nějaké menší evropské výstavě, je velmi nepravděpodobné. Ale může pochopitelně ještě překvapit...