Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Sorento - "Teréňáky" umíme

Michal Fokt
Nad designem korejských automobilů řada Evropanů jen nevěřícně kroutí hlavou, ale pokud jde o off-roady a SUV, je třeba smeknout a sportovně přiznat, že v téhle oblasti umějí střílet krásné góly. Kia Sorento je toho nejnovějším příkladem.

Již v době, kdy jsme byli zvyklí na poněkud obstarožní Lady Niva, případně GAZ a Aro, a kdy se vyrábělo třeba Suzuki Samurai, velmi příjemně překvapila Evropu Kia se svým modelem Sportage, který do této kategorie přinesl nezvykle oblé a estetické tvary. Korejský výrobce dokonce svěřil kvůli dosažení lepší kvality montáž tohoto modelu karosárně Karmann a na evropských silnicích se tenhle off-road úspěšně zabydlel. Po letech na Sportage, jehož výrobce mezitím skončil pod křídly Hyundaie, nepřímo navázalo SUV Hyundai Santa Fe které také dokáže otočit hlavami kolemjdoucích, a to zejména díky své robustnosti, kterou vůz zakrývá, že je konkurentem "malých" vozů Toyota RAV-4 a Honda CR-V a z jeho baculatých rysů je znát orientace na "Strýčka Sama". Tomuto modelu nyní nově přibyl koncernový sourozenec stejné kategorie sportovně-užitkových automobilů, pojmenovaný Sorento. Ten má o poznání evropštější rysy a lze na něm zaznamenat inspiraci lídry segmentu luxusních SUV - Mercedes-Benzu M a Lexusu RX300. Nemusíte s námi souhlasit, ale podle našeho názoru patří k nejhezčím "esúvéčkům" současnosti. S jeho zatříděním do kategorií to však nebude zas tak úplně jednoduché, protože segment Hondy CR-V poněkud přerůstá, mezi luxusní SUV zase nepatří cenou, i když v kombinaci s nejvýkonnějším motorem by se mohl měřit i s Mercedesem, či Lexusem.

Příď zrovna nápaditostí a originalitou nehýří, ale působí robustně, což je v tomto segmentu podstatné. Profil, to je ale jiná káva - výrazný prolis spojující přední a zadní světlomety propůjčuje vozu dynamický ráz, tvaru bočních oken a robustních nástavců blatníků lze jen těžko něco vyčíst. Záď vyhlíží možná až příliš skromně. Zajímavým detailem, který umožní vůz snadno identifikovat, je vytažení nárazníku až pod výše umístěné krycí sklo sdružených svítilen.

Názory na ztvárnění interiéru, které jsme doposud slyšeli, se od sebe značně lišily. Jedni v přístrojové desce viděli korejskou "klasiku", v očích těch druhých by přesně takhle mělo vypadat pracoviště řidiče vozu SUV. Musíme dát za pravdu oběma stranám - takovýto styling se velmi hodí do automobilu pro volný čas, ale zároveň je velmi korejský. Bohužel je k vidění i v automobilech, jejichž kokpit by měl vypadat přece jen trochu jinak. Zaujal nás také jednoduchý, ale tvarově neotřelý volant a střízlivé obložení středového panelu a výplní dveří dřevěným dekorem.

Kia Sorento překvapí i nabídkou hned trojice motorů. Základní jednotkou je zážehový čtyřválec 2,4 l, který disponuje výkonem 100 kW při 5500/min a točivým momentem 193 N. m při 2500/min. Jeho protipólem je vidlicový šestiválec o objemu 3,5 l, který má výkon 140 kW při 5500/min a točivý moment 295 N. m při 3000/min. Vznětovou alternativu představuje pak motor CRDi s přímým vstřikováním paliva systémem common rail. Ten má objem 2,5 l, může se pochlubit výkonem 101 kW při 3800/min a "točák" vrcholí hodnotou 314 N. m při 2000/min.

Vyspělé konstrukce je podvozek automobilu, který má vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu pak pětiprvkový závěs. Sorento má pohon zadních kol, avšak jako každé správné SUV nabízené v Evropě disponuje i pohonem 4x4, který je realizován připojitelnou přední nápravou. Oproti naprosté většině své konkurence má však také možnost zařazení redukce a disponuje též diferenciálem zadní nápravy Eaton s omezenou svorností, což znamená, že by si mělo poradit i s poněkud obtížnějším terénem.

Byla tu již řeč o trochu větších rozměrech, než v tomto segmentu bývají obvyklé - tahle kia má rozvor 2710 mm, délku 4567 mm, šířku 1863 mm a je 1730 mm vysoká, rozchod kol obou náprav je shodně 1580 mm.

Korejské automobily vždy lákaly kupující rozsáhlou standardní výbavou, a stejný recept využívá i Sorento. V základu najdeme mimo jiné litá kola, anténu, střešní ližiny, tónovaná skla, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, klimatizaci, dálkové centrální zamykání, el. ovládání všech bočních oken, výškově stavitelný volant, ABS, 2x airbag, či imobilizér. Velmi příjemným překvapením jsou prozatím pouze předběžné ceny automobilu Kia Sorento.



Michal Fokt