Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Venga 1,4 CVVT – Made in CzeKIA

Ondřej Láník
Poprask, který Kia před několika lety způsobila na českém trhu Cee’dem, se má v roce 2010 opakovat díky menší Venze. První zkušenosti na české půdě jsme sbírali se základní motorizací.

Ofenzíva, kterou Kia Motors začala před několika lety dobývat Evropu, začala v nižší střední třídě. Dalším logickým krokem proto byl o jeden level nižší segment malých aut. Ještě než příjde opravdový konkurent Fabie, přichází nejevropštější korejský výrobce s alternativou k Roomsteru. Kdo si myslel, že se v kategorii malých MPV nedá už nic nového vymyslet, ten se mýlil.

Design pro Evropu (vzhled)

Orientace na evropského zákazníka není zrovna tou nejjednodušší marketingovou strategií, ale Kia Motors je v nastolené cestě zatím velmi úspěšná. Venga - druhá modelová řada pro Evropu – vznikala sice za korejské investiční peníze, ale Evropané byli jak u vzniku designu, tak v případě techniky a nakonec jsou i při výrobě. Ta začala v listopadu 2009 v Nošovicích, kde už od roku 2008 vznikají vozy Hyundai i30. Konstrukčně má Venga nejblíže k Soulu, sdílí s ním platformu a taky silnější verze hnacího ústrojí. Charakterově jde však o naprosto odlišné modely.

Venga je na první pohled rodinným jednoprostorovým MPV. Jeho design naznačila studie No.3, ale sériová podoba naštěstí není příliš vzdálena od designového konceptu.

Přestože vozy tohoto segmentu obvykle neoplývají sex-apealem, u Vengy je to jiné. Boční silueta těží z rychle rostoucí spodní linie oken, zakončené jen symbolickým okénkem v C-sloupku. Vysoké boky Vengy snížil tým maestra Schreyera hlubokým prolisem ve spodní části obou bočních dveří. Přední vizáž působí věcně, ale i agresivně, přičemž asijský původ by tomuto vozu hádal jen málokdo. Stejný dojem získáte z pohledu od zadu. Koncové svítilny jakoby patřily některému Audi, když zvolíte stejnou červenou Shine jako my, budou navíc ladit se zbývajícími částmi vozu.

kia testy mpv kia testy mpv  

Technický základ Soulu dal Venze širokou platformu, překonávající všechny konkurenty ve třídě. Z toho těží nejen jízdní stabilita, ale i design. Příplatková kola s pneumatikami 205/55 R16 jsou v takřka dokonalém zákrytu s obrysem karoserie. Proporce vylepšuje výrazně větší šířka karoserie než její výška.

Šířka, šířka, kvalita (interiér)

Dnes tolik populární vyšší stavba karoserie (1600 mm) je jedním z klíčových prvků uspořádání Vengy. Spolu s dlouhým rozvorem (2615 mm) umožnila vytvořit na velmi omezeném půdorysu plnohodnotný 4-5místný interiér. Novinkou v segmentu je však výrazně do šířky zvětšená karoserie, která znamená vzdušnou atmosféru vpředu a optimální prostorové podmínky pro 3 cestující vzadu. Konkrétní míry vnitřní šířky ve výši loktů (1480 mm vpředu, 1450 mm vzadu) potvrzují první dojmy. Kia vyslala mezi malá MPV model, který má interiér srovnatelný s největšími konkurenty v nižší střední třídě.

Nastupování na přední i zadní sedadla je pohodlné a nevyžaduje větší námahu ani od méně pohyblivých pasažérů staršího data narození. Vpředu se sedí na velkých sedadlech, výše nad vozovkou. Řidič má už od druhé výbavy (vůz na fotografiích) loketní opěrku, která je ukotvená na opěradle. Rozsahy seřízení sedadla i volantu jsou velkorysé, nemáme obavu o to, že by nadprůměrně rostlí řidiči nenašli optimální polohu za volantem.

Interiér působí v dané velikostní i cenové kategorii překvapivě luxusně. Přístrojová deska sice nemá mnoho společného s měkčenými plasty, ale upřímně řečeno to vůbec nevadí. Její materiál na první pohled jako měkčený vypadá a na dotyk i tak působí, ale teprve ověřovací dloubnutí podá důkaz o tvrdoplastové skutečnosti. V testovaném vozy jsme nenašli žádný kvalitativní prohřešek, všechny viditelné komponenty byly přesně vyrobené a dokonale slícované, mezery mezi plastovými díly přitom byly minimální.

Přístrojový štít se třemi kruhovými výsečemi pod vikýřem známe ze Soulu, ale středová konzola je zcela nová. Plně integrované autorádio s CD a MP3 přehrávačem a se šesti reproduktory má v dané cenové kategorii velmi dobrý zvuk, standardně je přitom od výbavy Comfort dodáváno s Aux-in vstupem a USB konektorem před řadicí pákou. Oblíbíte si jej i kvůli velkým tlačítkům a intuitivnímu ovládání. Níže pod rádiem je panel klimatizace, v našem případě manuálně regulované.

kia testy mpv kia testy mpv  

Všechny informace z rádia, palubního počítače a venkovního teploměru jsou zobrazovány na odděleném displeji na vrcholu středové konzoly. K ovládání palubního počítače Kia stále používá samostatné tlačítko na přístrojové desce, u Vengy umístěné vlevo nad rádiem.

Pochválit musíme množství i velikost odkládacích prostor. Do předních dveří se vejde velká láhev, před spolujezdcem je velká uzavíratelná schránka a mezi sedadly vpředu je rovnou několik oddělených odkládacích prohlubní.

Pro rodiny (variabilita, kufr)

Požadavek velké variability uspořádání interiéru vyřešili konstruktéři jednoduchými a levnými postupy, výsledek je však pro většinu klientely plně dostačující.

kia testy mpv kia testy mpv Vysoký a široký zavazadelník má v základním pětimístném uspořádání možnost horizontálního rozdělení díky dvojité podlaze, dodávané bez příplatku pro všechny Vengy. Pokud falešnou podlahu nevyužijete, je k dispozici vnitřní výška zavazadelníku 600 mm po kryt, s podlahou v horní poloze je to 400 mm. Délka u dna činí velmi dobrých 670 mm. Minimální šířka mezi podběhy činí ve spodní části 1050 mm a nad falešnou podlahou dokonce 1160 mm.

Po sklopení zadních sedadel sice nevzniká dokonalá rovina, ale zlom mezi opěradlem a falešnou podlahou v horní poloze je minimální. V této konfiguraci je práh zavazadelníku v rovině se dnem, a to vše je 690 mm nad rovinou vozovky.

Druhou řadu sedadel není z vozu možné zcela vyjmout, ale nabízí se podélné posunutí v rozsahu 120 mm, které využijete například v případě převozu malých dětí na zadních místech. Zavazadelník se tak snadno může rozšířit ze základních 314 l (sedadla zcela vzad, podlaha v horní poloze) na 570 l (sedadla zcela vpřed, bez podlahy).

Kia Venga - Zavazadlový prostor v pětimístném uspořádání
Poloha 2.řady sedadel Sedadla zcela vzadu Sedadla zcela vpředu
Podlaha nahoře 314 l 444 l
Podlaha dole 422 l 552 l
Podlaha vyjmuta 440 l 570 l

Opěradla v druhé řadě je možno naklápět a zvětšit tak výšku nad sedákem ze základních 940 mm, které jsme naměřili u vozu se skleněnou střechou, odebírající několik centimetrů z výšky interiéru. I tak bude většina dospělých cestujících na zadních místech Vengy spokojena.

Pod skutečnou podlahou najdete ve Venze i nadále dojezdovou rezervu, vejde se sem i povinná výbava.

Konec korejského houpání (jízda)

Vysoká karoserie nevěstí sice mnoho dobrého z hlediska dobré ovladatelnosti a agility na silnicích, ale jsme si celkem jistí, že jízda s Vengou bude příjemným překvapením i pro řidiče zvyklé na dobré jízdní vlastnosti konkurenčního Roomsteru. Auto z Nošovic dokonale využívá doširoka rozkročený podvozek s dlouhým rozvorem, a když si přiobjednáte větší kola s širokými pneumatikami, nebude mít ani sportovněji založený otec rodiny důvod ke stížnostem.

Venga reaguje hbitě na pohyby volantem, řízení samotné je velkým pokrokem proti prvním Cee’dům, i když rozhodnout, zda je lepší než to v Roomsteru, nebo to v C3 Picassu si bez přímého srovnání netroufáme. Pětistupňová převodovka má přesně vymezené dráhy a na dotyk příjemnou hlavici řadičky, ta však v kulise občas zadrhává, což celkově dobrý dojem kazí. Na dálnici je auto i ve vyšších rychlostech odolné vůči bočnímu větru, a tak největším problémem, který by vám mohl překážet, je méně kultivovaný způsob překonávání příčných spár a krátkých nerovností. Ve městě a v nižších rychlostech není tento jev až tak zřejmý, ale na dálnici si záď sem tam ráda poskočí.

Od nového vozu bychom očekávali razantnější nástup brzdného účinku, ale půjde spíše o problém konkrétního kusu, jehož brzdový systém v náročném zimním provozu dostal zabrat a potřeboval by vyčistit od posypového materiálu.

kia testy mpv kia testy mpv  

Základní motor 1,4 CVVT sice přišel proti předchozí verzi o 14 kW, ale v běžném provozu to nepoznáte. Točivý moment 137 Nm patří k nejlepším v této objemové třídě, podobně jako odhlučnění a zvuk motoru za jízdy. Zpřevodování prvních rychlostních stupňů je kratší, ale není třeba se obávat ani dlouhých dálničních přesunů. Ve 130 km/h jsme z otáčkoměru odečetli obvyklých 4000 min-1. Jízdní dynamika odpovídá tomu, co předvádí konkurence (C3 Picasso, Roomster) s podobnými motory. Korejský čtyřválec vyráběný na Slovensku ochotně pracuje i v často používaném pásmu od 2000 do 4000 min-1. Pokud tedy uvažujete o Venze jako o rodinném autě, není třeba se základní zážehové motorizace obávat. Naopak vřele ji doporučujeme.

Počítat byste na druhou stranu měli s tím, že velká čelní plocha (ovlivněná značnou šířkou), široké zimní pneumatiky (205/55 R16) i vyšší pohotovostní hmotnost (od cca 1200 kg výše) nejsou zrovna vlastnosti, které podporují nízkou spotřebu. Při běžné jízdě mimo město a mimo dálnici se lze přiblížit kombinované spotřebě udávané výrobcem (6,2 l/100 km), při dálničních 130 km/h ale budete muset doplňovat 8,3 l benzinu každých 100 km. S letními pneu menšího rozměru a za příznivějšího počasí (my jsme měli mokro, zimu, -10°C) byste se snad mohli dostat v dálničním režimu pod 8 l/100 km. Větší motor 1,6 CVVT nebude žádat výrazně více paliva, ale dynamika Vengy s ním bude méně závislá na aktuálním zatížení.

Bezpečnost na prvním místě (výbava, záruka)

Venga vstoupila na český trh se sympaticky ale na druhou stranu odvážně sestavenými výbavovými stupni, jakoby se značka už nechtěla ucházet o zákazníky, kterým jde v první řadě o minimální cenu. Ke cti české Kie jde velkorysý bezpečnostní standard se šesti airbagy, aktivními hlavovými opěrkami a stabilizačním systémem pro všechny verze Vengy. Neobvyklý je v této kategorii taky standardní asistent pro rozjezd do kopce, jako nástavba stabilizačního systému. To celé v základní výbavě Active za 279.980,-Kč doplňuje centrální zamykání (bez dálkového ovládání) a elektricky ovládaná okna vpředu. Chybí rádio i klimatizace (+20.000,-Kč). Nechybí naopak unikátní sedmiletá záruka (do ujetí 150 tisíc km), která od ledna 2010 zahrnuje komplexní krytí, s tím, že první 3 roky není záruka omezena počtem ujetých km.

kia testy mpv kia testy mpv  

Za první rozumnou výbavu považujeme velkoryse sestavený stupeň Comfort, s dálkově ovládaným centrálním zamykáním, klimatizací a rádiem. Venga dostala volant ze Soulu, který je už od druhé výbavy čalouněn sametově hebkou a na dotyk příjemnou kůží. K příjemnému ovládání přispívá i relativně malý průměr a velký průřez věnce volantu. Jednou z atraktivních položek výbavy je prosklená střecha (+30.000,-Kč), jejíž přední část lze elektricky otevřít. Novinkou pro značku je taky možnost dokoupení vestavěného navigačního systému (+35.000,-Kč), s kterým automaticky dostanete zadní parkovací kameru.

Ceny nejsou tak podbízivé jako v případě Cee’dů, ale Venga je žhavou novinkou, která teprve vstupuje na trh. Dostupnější provedení by měla přijít během letošního roku, vyloučen není ani příchod dalších akčních nabídek, na které jsou zákazníci Kia Motors už zvyklí.

Závěr

První Kia, vstupující do třídy malých MPV, se nebude zdržovat oťukáváním konkurence a chce už v této generaci uspět. Ke klíčovým silným stránkám Vengy patří design, velikost a přístupnost interiéru, hodnotně působící materiály uvnitř, velký zavazadelník, agilní jízdní vlastnosti a řada moderních pohonných jednotek. Slabší místa plynou do značné míry z výhod. S velkou karoserií je spojená vyšší reálná spotřeba, která je však plně srovnatelná s tím, co předvádějí konkurenti ve třídě. Agilní jízdní vlastnosti se odrážejí na tužším podvozku, který není tak pohodlný jako u Citroenu. Zadní sedadla sice není možné vyjmout ven z vozu jako u Roomsteru a ani maximální přepravní kapacitou domácí model Kia nepřekonává, ale v praxi nakonec budou užitečnější parametry, jako je velká vnitřní šířka nebo snadná manipulace se sedadly. Dokud nás Euro NCAP neseznámí s výsledkem cash-testů (nečeká se nic jiného než 5 hvězd), mají prodejci v záloze přinejmenším jedno další eso – sedmiletou záruku Kia.

kia testy mpv kia testy mpv  

První cena vozu 279.980,- (Active, 1,4 66 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 279.980,- (Active, 1,4 66 kW)
Základní cena testovaného vozu 339.980,- (Comfort, 1,4 66 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 369.980,- (Comfort, 1,4 66 kW)

Plusy

  • Prostorná karoserie, velmi dobré využití obestavěného prostoru
  • Kvalitně působící materiály i zpracování interiéru
  • Velká sedadla
  • Počet a rozmístění odkládacích prostor
  • I základní motor umožňuje obstojnou jízdní dynamiku
  • Velmi dobré odhlučnění motoru i podvozku
  • Tuhá karoserie
  • Sebevědomé jízdní vlastnosti
  • Překvapivě dobrý zvuk audiosoustavy
  • 7 let záruky, resp. záruka do 150.000 km

Minusy

  • Objemově malý motor neznamená nízkou spotřebu
  • Řadicí páka zadrhává kolem středové polohy
  • Tvrdé odpružení, omezený komfort při rychlejší jízdě
Ondřej Láník
Kia Venga 1,4 CVVT
Cena základní sestavy 339 980 Kč
Výbava základní sestavy Přední, boční a hlavové airbagy, aktivní hlavové opěrky na předních sedadlech, ABS, EBD, TCS, BAS, ESP, asistent pro rozjezd do kopce, přední mlhové světlomety, manuálně regulovaná klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio s CD a MP3 přehrávačem, USB a AUX-in port, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, loketní opěrka řidiče, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken, kůží potažený volant, hlavice řadicí páky a rukojeť ruční brzy obšité kůží, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant, podélně posuvná zadní sedadla, sklopná a dělená v poměru 60:40. Kč
Cena testované sestavy 369 980 Kč
Výbava testované sestavy Panoramatické střešní okno (+30.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1396
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 137 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 167
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.5 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 314 / 0
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1253 / 457
Rozměr pneu: 205/55 R16
Kia Venga 1,4 CVVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4068
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1600
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1547
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano