Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

King Long C13HD: První kus

Multifunkční volant s omezeným nastavením polohy nabízel ovládání tempomatu či omezovače rychlosti, audiosoustavy a telefonu připojeného před Bluetooth
Multifunkční volant s omezeným nastavením polohy nabízel ovládání tempomatu či omezovače rychlosti, audiosoustavy a telefonu připojeného před Bluetooth
King Long C13HD
Moderní stropní moduly zahrnovaly i čísla sedadel
21 Fotogalerie
Diskuze (3)
Vyzkoušeli jsme na českých silnicích druhou generaci autokaru King Long C13HD, která měla premiéru v Kortrijku.

Čínská firma Xiamen King Long vyrábí dálkové autobusy pod modelovým označením Longway již déle než deset let. Přibližně čtvrtina těchto vozidel putovala za hranice Číny. Aktivity tohoto výrobce zahrnují v současnosti export do 130 zemí včetně velkých evropských. Česko se do této skupiny také přidalo s tím, že servisní zázemí značky King Long je pokryté velmi slušně v Evropě i Česku. Tuzemské zázemí tvoří firma IB Group a šestnáct moderních servisních míst partnerské společnosti Kar Group. Na početné servisní zázemí navazují celosvětová prodejní čísla společnosti King Long s 400.000 vozidly všech modelových řad a přibližně pětinou exportů.

Vrcholný model

Z portfolia značky King Long jsme do testu zvolili čerstvou novinku v podobě druhé generace vlajkové lodi C13HD. Z hlediska protikorozní ochrany skelet autobusu prochází klasickou kataforetickou lázní. V čínské továrně se nachází na evropské poměry gigantická osmnáctimetrová kataforetická vana, která pojme celý skelet vozidel King Long pro extrémně zatížené velkokapacitní linky BRT.

Výjezd z areálu

Nejdříve si třináctimetrový autobus prohlížíme zvenčí. Vkusný design provází nezvykle dlouhá vnější zpětná zrcátka. Ta nám během jízdy nabízejí výborný přehled o prostoru na bocích i těsně před přídí. Během výjezdu z kolínského areálu firmy IB Group, která v Česku značku King Long oficiálně zastupuje, jsme zvolili samočinný režim dvanáctistupňové automatizované převodovky ZF As-tronic. Po lehkém sešlápnutí akcelerátoru se autobus plynule rozjel.

Město i dálka

Před nájezdem na silnici číslo 38 z Kutné Hory do Kolína jsme museli projet malým kruhovým objezdem, ve kterém převodovka mírně zaváhala, jaký stupeň zvolit. Studenému ústrojí v náročnějších podmínkách lépe svědčil manuální mód, ale už po přibližně 400 m převodovka přepnutá do automatického režimu pracovala přesně podle našich představ. Třináctimetrový King Long měl dobře postavený převod diferenciálu, protože nejluxusnější vozidlo této značky v provedení HD s velkými zavazadelníky mělo sloužit v turistické dopravě nebo na dlouhých linkách.

Již na obchvatu Kolína jsme dosáhli rychlost 90 km/h, při které 8,9litrový šestiválec točil jen 1275 min-1. S prázdným autobusem si nejsilnější verze agregátu Cummins Isl 8.9 s výkonem 298 kW pohrávala. Motor v nové generaci Euro VI debutoval už v roce 2012 na veletrhu IAA v Hannoveru. Přesně odpovídal požadavku na výkon i co nejnižší hmotnost (bez náplní váží 749 kg), aby dvounápravovému autobusu s délkou třináct metrů umožnil maximální užitečné zatížení i obsaditelnost. Testované vozidlo ji využívalo do krajnosti, takže nabízelo místo pro 59 cestujících, stevarda a řidiče.

Zpracování

Během přejezdu drobných nerovností se občas na pravém boku vozidla ozvalo vrzání obložení interiéru. Podle zástupce firmy IB Group však šlo o první vyrobený kus tohoto nového modelu, který byl vystaven v Kortrijku, a na tři dny jej mají půjčený do Česka.

Prvnímu kusu také odpovídala přesnost řízení. Jízda devadesátkou po silnici č. 12 z Kolína na Prahu vyžadovala neustálou bdělost, protože vůle ve volantu se dle našeho odhadu nacházela na maximu dovoleného limitu. Dozvěděli jsme se, že nápravy testovaného vozidla pochází z čínské výroby, ale lze na požádání volit i evropské od ZF.

Povinné i na přání

Povinným evropským požadavkům musí po dvanácti letech modernizovaný turistický typ King Long C odpovídat, proto splňuje předpis o převrácení EHK 66.02. V povinné výbavě měl systém nouzového brzdění AEBS i hlídání jízdních pruhů. Nad rámec povinnosti dostal autobus hasicí zařízení motoru i kabiny.

Ocenili jsme rovněž kvalitní couvací kameru a dvojici osmnáctipalcových obrazovek LCD napojených na DVD systém. Nadchlo nás automatické otvírání vík zavazadlových schrán, protože jsme k jejich otevření nemuseli z autobusu vystoupit.

Pro cestující byla připravena pohodlná sedadla s dlouhými opěradly, nastavitelným sklonem a loketní opěrkou. Usazení v kolejnicovém systému dovoluje nastavit obsaditelnost dle potřeb dopravce. Ve stropních modulech jsme našli klasiku turistických autobusů: lampičky, výdechy ventilace a tlačítko k zavolání stevardky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka/šířka/výška (mm) 13 000/2550/3770
Rozvor (mm) 6900
Objem zavazadl. prostor (m3) 12
Maximální obsaditelnost 59+1+1
Motor Cummins ISL9
Objem válců (cm3) 8900
Největší výkon (kW/min-1) 298/2100
Točivý moment (N.m/min-1) 1695/1400
Převodovka dvanáctistupňový As-tronic
Naftová nádrž (l) 380

Vstoupit do diskuze (3)