Klasický Ford Mustang za 200 tisíc? Nenechte se zmást...!
Zatímco stavba hot rods a street rods byla povýšena na umění, kit cars jsou většinou nepříliš povedenými přestavbami modernějších aut na klasické sporťáky, případně levnějších na dražší.
Auto, které je teď na prodej v USA, patří do první skupiny.
Jedničkový Ford Mustang, říkáte si. To bude pálka. Jenže není ani třeba oka zkušeného znalce, aby odhalilo, že tady zkrátka a dobře něco nehraje. Je takové nějaké neforemné a menší, jako kdyby ho někdo pokapal citrónem a on se zcvrkl. Tmavě modré auto má navíc úplně jiný, modernější interiér s dřevěným volantem a za pouhou dvojicí sedadel chromované ochranné oblouky, které na originál nepatří ani omylem. A co ten kokpit? Není někomu povědomý? Ale jistě, vždyť je to Mazda MX-5 první generace, tedy řady NA!
Jde o konverzi firmy M1Stang z Augustine na Floridě s pobočkou v Englishtownu (New Jersey). Už název společnosti Billa Carnese je docela vtipný, protože do jména Mustang zakomponoval i první generaci Miaty (M1). Tak se japonským roadsterům dodnes za mořem říká, dokonce se tak i oficiálně jmenovaly. Zbytek už tak vtipný není, když člověk zjistí, že za přestavbu požadoval bez jedné „babky“ 13 tisíc dolarů a jedničkovou mazdu s mrkačkami jste si museli přivézt svoji. Takže zase nic levného...
Miatu odstrojili a nainstalovali vám vše od ocelové (nikoli laminátové) karoserie po chromované díly, nárazníky, světla a příslušnou kabeláž. Ale bez laku. Další tisícovku zaplatil klient, který si chtěl odvézt díly ze staré mazdy zpátky domů. Dosud existující webové stránky pocházejí někdy z druhé půlky 90. let, přestaveb skutečně několik vzniklo, občas bývají k mání...
Kus nabízený aktuálně k prodeji v Salemu (stát Ohio) u John Kufleitner's Galleria of Vintage, Classics & Pristine Cars stojí 9.800 dolarů, tedy bez pár drobných 199 tisíc korun a najel 94.595 mil (152.236 km). Inzerát na webu Auto Trader jasně říká, že jde o otevřenou mazdu ročníku 1997 se čtyřválcem DOHC 1,8 l a manuální převodovkou. Neskrývá se za „ponyho“ a to je fér. Kromě jiného má i rádio a původní klimatizaci. Zdroj „střev“ je také jasně poznat, když natáhnete plátěnou střechu. Karoserie má nějaké ty nedostatky a praskliny, třeba u víčka nádrže a zrcátka řidiče, které vypadá spíš plastově.
Problém je, že klasický Ford Mustang z téhle doby za 10 tisíc dolarů v USA seženete celkem běžně. A navíc i MX-5 NA už je dnes takřka klasikem, do veteránského věku jí moc nechybí. Ale zase na druhou stranu: mustang rozhodně neměl její jízdní vlastnosti. Jak na tom bude tahle? Pikantní na celé záležitosti je, že Ford s Mazdou dlouhá léta spolupracoval, i když v jiných oblastech a vlastnil v ní dokonce podíl.
Foto: John Kufleitner's Galleria of Vintage, Classics & Pristine Cars