Klukovský sen odškrtnut. Svezli jsme se Defenderem v policejní úpravě
Co nevidět převezme Policie ČR 30 vozů Defender se speciálními úpravami do svých služeb. Jeden takový jsme mohli krátce ozkoušet.
Na našem webu už jste se mohli dočíst, že společnost Dajbych vyhrála výběrové řízení na 30 kusů speciálně upravených Land Roverů Defender 110, které v průběhu příštích dvou let zamíří do služeb Policie ČR.
V souvislosti s tím jsme dostali příležitost takto upravený Defender vyzkoušet. Nejde o jeden z oněch třiceti kusů, my se blíže seznamuje s prototypem, který Autosalon Dajbych postavil, aby jej posléze mohl prezentovat dalším a dalším bezpečnostním složkám. Ve výsledku se ale automobily liší jen v několika drobnostech.
Pohonná jednotka showcaru zůstala v sériové podobě. Pod kapotou tedy pracuje třílitrový naftový šestiválec vyladěný na 147 kW (200 k) a 500 newtonmetrů točivého momentu. Policie se může těšit na silnější verzi (Defender „umí“ ještě 183 a 221 kW) a výbavu navíc, namátkou druhou sadu kol či mříž mezi předními a zadními sedačkami.
Ani tento prototyp si ale na nedostatek úprav nemůže stěžovat. Na plechových discích dostává terénní pneumatiky Cooper AT, nechybí do nárazníku zabudovaný naviják Warn Zeon se syntetickým lanem, masivní tažná oka, zvýšené sání, či majáky a světelné výstražné nápisy STOP a POLICIE.
Spoustu věcí můžete uložit do vnějšího bočního nosiče, na střechu se zase vyšplháte po výsuvném žebříku. Při stání zvládne střecha až 300 kilogramů, dynamické zatížení dovoluje maximálních 168 kg. Třešničkou na celém tom policejním/vojenském dortu je celopolep kvalitní fólií v barvě NATO green.
„Na showroomech nejčastěji vidíme vozy napěchované moderními technologiemi a elektrifikovanými pohony. Zákazníky naší společnosti ale zajímá něco úplně jiného,“ vysvětluje nám při osobním setkání s upraveným Defenderem Tomáš Petrů, marketingový manažer společnosti Dajbych.
Nedaleko pražského zázemí společnosti mohu absolvovat krátkou jízdu a odškrtnout si tak ze svého seznamu klukovských snů další položku – řídit něco s opravdovými majáky. Sedám dovnitř (na ochranné a omyvatelné potahy sedadel) a ještě před samotnou cestou dostávám od pana Petrů krátkou instruktáž. Interiér je sériový takže mě upozorňuje v zásadě jen na to, abych po offroadové vložce a cestě zpět na silnici nezapomněl vypnout majáky.
O terénních schopnostech Defenderu nemůže být pochyb, jen mrkněte na naše video přiložené výše. Auto vybavené vzduchovým podvozkem disponuje světlou výškou až 291 mm, brodit se zvládne v 90 centimetrech vody a spoléhá na obrovské nájezdové úhly – 37,5 ° vpředu, 40 ° vzadu a přejezdový má hodnotu 28 stupňů. A když na to přijde, auto utáhne i 3,5tunový přívěs.
Tomáš Petrů závěrem vyzdvihuje, že auto je Made in Czechoslovakia. Defender se vyrábí ve slovenské Nitře a většinu výše zmíněných úprav obstarala sama společnost Dajbych, na ty náročnější oslovila české externí partnery. To značně usnadňuje logistiku a bezpečnost dodávek při stavbě takového speciálu.