Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8 – Neobyčejné auto z jiného světa

Ondřej Mára
Diskuze (64)

Jedna z ikonických stálic v nabídce japonské automobilky se na českém trhu oficiálně objevuje pouze v menší a civilnější verzi, my jsme si ale nyní vyzkoušeli tu největší a nejvýkonnější.

Design, interiér


Když se řekne Land Cruiser, jaké auto se vám vybaví? Může to znít jako zvláštní otázka, jenže Toyota pod jedno jméno ukryla hned několik modelů, které se liší svým zaměřením i cílovými trhy. Například do Česka se oficiálně dováží pouze Land Cruiser řady 150 (na některých trzích známý pod jménem Prado), který představuje menšího, dostupnějšího a ekologičtějšího nositele slavného jména.

Jenže kromě stopadesátky má Toyota ve své současné nabídce ještě přinejmenším dvě zajímavé řady, které mají také rozhodně co nabídnout. Tou první je řada 70, která představuje pracovně orientovaný land cruiser s takřka nesmrtelnou technikou a obrovskou škálou využití (v Česku ji například využívá Horská služba). Tou druhou řadou je pak plnotučná Toyota Land Cruiser řady 200, která nabízí velké rozměry v kombinaci s luxusní výbavou a velkými motory.

Řada 200, která se vyrábí již od roku 2007 a v roce 2015 prošla rozsáhlejší modernizací, se dříve prodávala i na evropských trzích, kde byla známá pod označením Toyota Land Cruiser V8. Tyhle doby už jsou sice dávno minulostí, přesto stále existuje možnost, jak si i v Česku pořídit novou dvoustovku. A jak už asi z fotek tušíte, tou možností je autosalon Dajbych.

Stejně jako pro zájemce o řadu 70, kterou nám autosalon půjčil na jaře tohoto roku, i pro zájemce o řadu 200 dokáže Dajbych zařídit dovoz vozu ve vybrané výbavě a jeho legální a bezproblémové přihlášení. A jak vlastně takový drobek z jiného světa, konkrétně tedy ze středního východu, funguje v našich podmínkách? To jsme si mohli vyzkoušet během společného dne.

Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8 Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8

Design

Toho drobka přitom berte s větší rezervou, než je na evropské poměry obvyklé. Land Cruiser 200 totiž měří 5170 mm na délku, 1930 mm na výšku a 1980 mm na šířku (a to ještě bez zrcátek, které jsou pořádnými plácačkami). Některá setkání na zapadlých okreskách, kde už krajnici dávno rozžvýkal zub času, tak byla poměrně veselá. Jenže dvoustovka si se svou masivní chromovanou mřížkou chladiče, na kterou plynule navazují výkonné světlomety, sjednává respekt už s dostatečným předstihem. A když není zbytí, poradí si i mimo silnici.

Robustnost modelu je ovšem patrná i při bočním pohledu, kdy vyniká jeho délka a výška. V podbězích testovaného kousku jsou přitom obuta 20palcová kola s pneumatikami o rozměru 285/50, standardně dodávaná pro nejvyšší výbavu VXR, která nádherně vyplňují podběhy a přidávají tomuto titánovi na eleganci. Při bližším pohledu na nástupní práh si pak v jeho zadní části můžete všimnout praktického osvětlení.

Jednoduše koncipované zádi dominují LED svítilny, o pozornost si ale říká i výrazná koncovka výfuku, rezerva umístěná pod vozem nebo příprava pro tažné zařízení, což je prvek standardní výbavy. Páté dveře jsou dvoudílné a pro nejvyšší verzi i s elektrickým pohonem. Horní a dolní část se otevírají samostatně, přičemž zajímavostí spodního dílu je příslušenství ukryté do jeho obložení.

Honosný, praktický a prostorný

Dost už ale bylo okukování zvenčí, vzhůru za volant. Nebo bych měl raději napsat za kormidlo? Jakmile se totiž přes nášlap vyhoupnete za volant s částečně dřevěným obložením a usednete do pohodlné sedačky z jemné kůže, začnete si připadat spíš jako kapitán. Celý zážitek přitom umocňuje prostorný interiér se sedmi místy, široká středová konzole oddělující řidiče od spolujezdce a pozice vysoko nad silnicí v kombinaci s fantastickým výhledem přes protáhlou kapotu, které k dokonalosti chybí snad jen znak Toyoty ve stylu řady 70.

První dojem je tedy fantastický, jenže nic není tak dokonalé, jak se na první pohled zdá. Začněme ale od toho pozitivního. Osobně se mi líbí jednoduchá koncepce ovládacích prvků, tedy použití velkých tlačítek a masivních otočných ovladačů s krásně plynulým a jemným chodem. Interiér působí masivně, přesto si uchovává punc vznešenosti, který kromě dřevěného dekoru volantu, příjemného koženého čalounění a bohaté výbavy s rozměrným střešním oknem, čtyřzónovou klimatizací, audio-systémem JBL se 14 reproduktory a obrazovkami i pro zadní cestující umocňují i parádní koberečky s vysokým chlupem. Zajímavým doplňkem pak bylo výkonné chlazení boxu v loketní opěrce, které však dává s ohledem na původní určení modelu pro trhy Středního východu dokonalý smysl.

Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8 Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8

Dojem ale trochu kazí poněkud letitý displej infotainmentu. Ten má sice jednoduché a přehledné grafické rozhraní, poněkud horší je to ale s jeho rozlišením, reakcemi a funkcemi. Nechybí sice parkovací asistent se záběry z několika kamer kolem auta, jenže rozlišení kamer je dost nízké. Absence konektivity typu Android Auto a Apple Car Play pak u starší Toyoty nejspíš nikoho nepřekvapí.

Z pozitiv je ale potřeba vypíchnout ještě logické a přehledné rozmístění ovládacích prvků, ačkoliv některé méně vyhledávané byly umístěny v okolí volantu. A pravděpodobně nikoho nepřekvapí ani dostatek úložných a odkládacích prostor.

Místa je totiž v land cruiseru víc než dost, tedy přinejmenším v prvních dvou řadách. Z pozice řidiče a spolujezdce si absolutně není nač stěžovat, naopak je spíš vhodné vyzdvihnout kvalitu sedadel s elektrickým nastavením, bederní opěrkou, dostupnými funkcemi vyhřívání i chlazení a pamětí. V druhé řadě sedadel už ovšem posádka pocítí drobnou nevýhodu koncepce karoserie posazené na žebřinovém rámu, kterou je poměrně vysoko umístěná podlaha. Místa je ovšem pořád víc než dost ve všech směrech, a tak není problém se na druhé řadě příjemně uvelebit i na delších trasách.

Dvojice sedadel ve třetí řadě je na rozdíl od většiny běžných SUV složena do boků – vzhledem ke konstrukci by nejspíš ani nebylo možné je dát kamkoliv jinam. Rozebírání i skládání je přitom velice intuitivní proces, který mi i při prvním pokusu zabral jen malou chvíli. Využitelnost sedadel ve třetí řadě bych ale označil přinejmenším za spornou.

Sedačky sice mají nastavitelný sklon opěradla, vysokou hlavovou opěrku a jsou celkem příjemné, místa na nich však není na rozdávání. Druhá řada sedadel se navíc nedá podélně posouvat, prostor pro cestující vzadu tak lze upravit nanejvýš změnou sklonu opěradla. Jako nouzovka bude třetí řada samozřejmě využitelná, především však pro lidi menšího vzrůstu a děti. Delší trasy bych zde i s ohledem na výš umístěnou podlahu a poněkud nepřirozený posez trávit nechtěl.

Jízda na předních nebo zadních sedadlech je docela jiný zážitek. Zejména když vám pod kapotou ševelí 5,7litrový vidlicový osmiválec.

Motor, jízdní vlastnosti


Charakterní společník

Zatímco evropský Land Cruiser 150 si musí vystačit se vznětovým čtyřválcem, dvoustovka by měla začínat s 4,0litrovým vidlicovým šestiválcem. V nabídce Dajbychu však najdeme pouze vrcholný 5,7litrový atmosférický motor V8, který byl pod kapotou testovaného kousku.

Motor s interním označením 3UR-FE V8 má objem 5663 kubických centimetrů a kromě land cruiseru ho automobilka vyvíjela i pro modely Tundra, Sequoia nebo sesterský Lexus LX570. Osmiválec sice postrádá přímé vstřikování D-4S, dostal ale systém variabilního časování Dual VVT-i. Za zmínku pak stojí i náročné testování odolnosti, během něhož měl motor vydržet nájezdy okolo 1,3 milionu kilometrů.

Za volantem si ale řidič užívá především jeho nejvyšší výkon 266 kW (362 k) při 5600 otáčkách a nejvyšší točivý moment 540 N.m při 3200 otáčkách, což jsou na auto s pohotovostní hmotností někde v rozmezí 2,6 až 2,7 tuny víc než dostačující hodnoty. O přenos výkonu na systém pohonu všech kol s redukční převodovkou se pak stará osmistupňová automatická převodovka.

Klidný svalovec

Zážitkem je už samotné startování, kdy o sobě dá motor jasně vědět. Po chvilce se ale usadí na klidném volnoběhu a při pohodové jízdě o sobě prakticky nedává vědět. Převodovka řadí plynule a celému systému není při normální jízdě co vyčítat. Pokud ale potřebujete předjíždět, není problém.

Pohonné ústrojí dokáže rychle zareagovat na stlačení plynového pedálu k podlaze, pro plný výkon osmiválce si však budete muset zajít až do vyššího spektra otáčkoměru. Pospíchat s tímhle kolosem chce ale ideálně rovné a dostatečně široké silnice, kde nebudete mít problém s předjížděním (hlavně do šířky) a nebudete muset příliš přemýšlet nad zatáčkami. Svižná jízda totiž k charakteru auta moc nepasuje. Ostatně motor ani ve vyšších otáčkách nepůsobí tak úderně, jak by mohl jeho objem naznačovat. Land Cruiseru zkrátka nejvíc vyhovuje plynulé korzování a plutí krajinou, při němž vás bude hýčkat nekonečným komfortem svého podvozku.

Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8 Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8

Skvostná kombinace

Jeho základem je pevný žebřinový rám, vpředu automobilka použila nezávislé zavěšení s vinutými pružinami a vzadu si land cruiser musí vystačit s tuhou nápravou a vinutými pružinami. Na obou nápravách jsou kotoučové brzdy a v rámci nejvyšší výbavy nechybí ani systém AHC pro regulaci výšky odpružení.

Přičtěte k tomu již zmiňované pneumatiky Dunlop PT2A Grandtrek o rozměru 285/50 R20 a výsledkem je naprosto fenomenální odfiltrování naprosté většiny nedostatků českých silnic. Kočičí hlavy, propadlé kanály, záplaty, zpomalovací prahy – nic z toho už vás nebude moc trápit. Přitom ale dvoustovce za jízdy nechybí jistota. Ostatně své dělá i jinak dost tuhé řízení, které mě při prvním popojíždění na parkovišti celkem překvapilo. I tady se ovšem jednalo pouze o sílu zvyku.

Doteď ale nejsem schopen říct, jak dlouho bych si musel zvykat na spotřebu dvoustovky. Automobilka sice uvádí kombinovaný průměr okolo 14,5 litru, nicméně tomu jsem se nepřiblížil ani náhodou. Na konci společných cest totiž palubní počítač ukazoval průměr 22,5 l/100 km, což není úplně málo. Pod tuto hodnotu jsem se dostal jen párkrát, naopak vyšší čísla nebyla problém. Díky palivové nádrži o objemu 138 litrů však není potřeba mít strach, že byste někde skončili bez paliva.

Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8 Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8

Závěr


Závěr

Nerad se opakuji, přesto se v závěru musím vrátit k titulku. Toyota Land Cruiser řady 200 s motorizací 5,7 V8 je opravdu neobyčejné auto z jiného světa, které dává svému řidiči pocit, že je králem silnic. Na jeho obří rozměry jsem si sice musel chvíli zvykat, stejně jako by mi trvalo zvyknout si na jeho spotřebu, jenže land cruiser a jemu podobné vozy nespadají do kategorie aut, která by se kupovala hlavou. Dvoustovka vás zkrátka musí chytit za srdce.

A musí vás za něj chytit tak pevně, aby vás donutila vytáhnout z peněženky přinejmenším 2.487.000 Kč za základní (ovšem přesto solidně vybavené) provedení EXR. Kdo by ale chtěl mít auto v plné palbě, což by nebylo u podobného stroje nic neobvyklého, musí sáhnout podstatně hlouběji do kapsy. Land Cruiser 200 5,7 V8 ve vrcholné výbavě VXR totiž začíná na částce 3.201.000 Kč. Metalíza je pak za příplatek dalších 32.000 Kč.

Není to málo, jenže dvoustovka zkrátka není pro lidi, kteří by museli řešit pořizovací cenu – ostatně arabština na zpětných zrcátkách vám neustále připomíná, že si jezdíte vlastně jako šejk. Proti některé prémiové konkurenci (třeba té, od které má odvozený název) přitom může land cruiser lákat na spolehlivost a dlouhověkost, která už k jeho koupi historicky přilákala nespočet zákazníků.

Nejlevnější verze modelu 2.487.000 Kč (Toyota Land Cruiser 200 5,7 V8 EXR)
Základ s testovaným motorem 2.712.000 Kč (Toyota Land Cruiser 200 5,7 V8 GXR)
Testovaný vůz bez příplatků 3.201.000 Kč (Toyota Land Cruiser 200 5,7 V8 VXR)
Testovaný vůz s výbavou 2.671.900 Kč (Toyota Land Cruiser 200 5,7 V8 VXR, předváděcí vůz z aktuální nabídky)

Plusy

  • Vnitřní prostor
  • Robustní vzhled i konstrukce
  • Výbava do terénu
  • Charakterní motor
  • Komfortní podvozek  

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • Vyšší cena
  • Omezený prostor ve 3. řadě  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (64)

Doporučujeme

Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8
Cena základní sestavy 3 201 000 Kč
Výbava základní sestavy 10x airbag, 8 rychlostních stupňů, ABS, asistent rozjezdu do kopce (HSA), aut. Klimatizace, aut. Převodovka, aut. uzávěrka diferenciálu, aut. zabrždění v kopci, autorádio, bezklíčové startování, bluetooth, boční nášlapy, brzdový asistent, centrál dálkový, centrální zamykání, denní svícení, indikátor parkování, LED denní svícení, litá kola, mlhovky, multifunkční volant, nastavitelný volant, odvětrávaná sedadla, originál autorádio, palubní počítač, parkovací senzory zadní, pérování vzduch, plní 'EURO VI', pohon 4x4, protiprokluzový systém kol (ASR), přední světla LED, startování tlačítkem, střešní nosič. Kč
Cena testované sestavy 2 671 900 Kč
Výbava testované sestavy RCTA sledování provozu za vozidlem, BSD detekce slepého úhlu, Multiterénní monitor se čtyřmi kamerami, AHB kontrola dálkových světel, VGR Posilovač s proměnlivým účinkem, AVS adaptivní odpružení, AHC regulace výšku odpružení, PCS Pre Crash systém, LDA kontrola jízdy v pruhu, adaptivní tempomat, automatické nastavení sklonu světlometů, Přední & zadní nárazník se spoilerem, Elektricky ovládané 5. Dveře, audio-systém JBL 14 reproduktorů, Zábavní systém pro zadní sedadla, Dešťový senzor, Osvětlení podlahy, Elektrické ovládání přední sedačky, čalounění kůže, čtyřzónová klimatizace. Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5663
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 266 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 540 / 3200
Provozní vlastnosti
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 20.7 / 10.9 / 14.5
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 138
Rozměr pneu: 225/50 R20
Toyota Land Cruiser 200 5.7 V8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5170
b) šířka (mm): 1980
c) výška (mm): 1930
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1625
l) šířka vzadu (mm): 1595
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Gasoline
23. 11. 2020 07:40
Re: Land Cruiser....
Tak měl jsem LC i LR a na podvalu jsem skončil s ... LC.
Avatar - m.z.
21. 11. 2020 20:47
Re: Spotreba
Přece nebudeš považovat novinářovu spotřebu, za bernou minci. To člověk kolikrát žasne, co z nich vypadne.
20. 11. 2020 09:35
Spotreba
Ja jsem letos mel uz trikrat pujcene Infiniti QX80, coz je vlastne prevleceny Patrol, podobne velky motor jako Land Cruiser, 400 koni. Vzdycky mi to dali misto jineho auta, asi jich maji hodne a nikdo to nerezervuje v dobe pandemie. A tak moc to teda nezralo, ve dvou pripadech 14 a jednou, kdy jsem jel asi 1500 kilometru 140 po dalnici, to bylo kolem 11 litru. Jel jsem teda sam, ale auto bylo po strop nalozene vecma, protoze jsem se stehoval. Rozhodne bych si takove auto nekoupil, ale prekvapilo me, jak dobre se s tim jelo, je z toho dobry vyhled nejen dopredu, ale i do stran. Plus ty mega zrcatka. Predjizdel jsem zprava zleva a docela jsem se bavil. Ovsem nedavno jsem s tim byl na horach, a v zatackach je to otrava. Hlavne teda pro spolujezdce, ale i ridic se docela nadre. Tretina cesty byla v horach brzda plyn, tretina 120 na dalnici a tretina mesto a fakt to bylo asi 14.5 litru. Na americke obdobe spritmonitoru se nekdo dostane trochu vyse, ale ne zase tak o moc. Proto me prekvapuje, ze by ten Land Cruiser opravdu zral 22 litru, to nezere ani nalozeny full size pick up.
20. 11. 2020 08:24
Re: Servis
Bracha mel dlouhe roky jako jedno z aut Plymouth Voyager a to auto se pokazilo snad kazdy mesic. Pokazde neco jineho. A mel to vzdycky opravene za par dni a nikdy to nestalo moc. Opravoval to borec v malem meste, co obcas priveze auto z Ameriky a ma maly servis. Takze servisu nebo dostupnosti nahradnich dilu bych se fakt nebal.
Avatar - curwasportiva
20. 11. 2020 02:32
Re: Japonská amerika
Ano Tundra a Tacoma jsou brány jako nejspolehlivější a jsou pravým opakem RAMu...