Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolik stojí provoz veterána? V Česku polovinu toho co jinde ve světě

Diskuze (8)

Největší částku majitelé veteránů investují do údržby a provozu svého historického miláčka. V průměru s ním ujedou na 770 km ročně.

Tuzemští majitelé veteránů do svého koníčka investují v průměru 63.000 Kč ročně, což je poloviční částka proti světovému průměru. Zhruba 50.000 korun směřuje do údržby a provozu historických vozidel, zbytek majitelé utratí za účast na veteránských akcích a za další položky související s jejich koníčkem, například klubové poplatky. Vyplývá to z aktuálního celosvětového socioekonomického průzkumu Mezinárodní federace historických vozidel FIVA, kterého se ČR zúčastnila.

Češi při koupi historického automobilu v roce 2019 v průměru zaplatili 346.000 Kč. Více než dvě třetiny koupí se ale realizovalo za méně než 270.000 Kč. U motocyklů byla průměrná částka 103.000 Kč a 64 procent nákupů bylo za méně než 81.000 Kč.

Ročně historický automobil v ČR ujede průměrně 770 km, u motocyklů to je 296 km, celosvětově 1413 km, respektive 878 km. Nižší ujeté kilometry v ČR jsou dány i nižšími dojezdovými vzdálenostmi souvisejícími s rozlohou země.

Vozový park historických vozidel se skládá z 51 procent z osobních automobilů, 35 procent tvoří motocykly, zbytek připadá na jiné typy, jako jsou mopedy, nákladní automobily, autobusy a vojenská vozidla. Průměrné stáří historických automobilů je 56 let, motocyklů 64 let. Mezi nejběžnější značky automobilů patří Škoda, Tatra, Mercedes-Benz a Fiat. Mezi motocykly to jsou Jawa a ČZ. Zatímco u vozů Škoda uvádí majitelé průměrnou hodnotu 276.000 Kč, u Tatry je to 797.000 Kč a u Jawy 111.000 korun. Přibližně 24 procent automobilů a 27 procent motorek je v původním stavu.

Více než 87 procent automobilů je registrováno pro silniční provoz, u motocyklů to je 76 procent. Historická vozidla jsou nejvíce používána pro organizované vyjížďky (50 procent) a pak pro individuální vyjížďky ve volném čase (44 procent). K běžnému provozu nebyla denně používána žádná historická vozidla.

Diskuze (8)

Doporučujeme

23. 7. 2021 11:06
Re: To je nějak moc
Renovace není zadarmo, naopak je to hodně peněz (i když si člověk dělá práci sám ,tak díly stojí kolikrát ranec.
Já do youngtimera první rok co jsem ho dával dohromady narval skoro 200 tis., další rok už "jen" 70 tis. a za poslední rok skoro nic. A když to spočítám, tak to auto mám šestým rokem a jsem na průměru kolem těch 60 tis./rok.
Avatar - Stejsn
15. 7. 2021 08:44
Re: To je nějak moc
Taky nechápu, jak došli k 63 tisícům ROČNĚ. To je skoro na celolak každý rok. Pokud do toho teda není započítáno úplně všechno, jako třeba i nájem garáže apod.
14. 7. 2021 11:18
Re: To je nějak moc
Tak je to průměr viď... vetšinou máš na autě ještě kasko, jednou za rok až dva olej a filtry a pak všechny ostatní náklady na údržbu, který jsou buď ne tak často (e.g. brzdy, gumy, dutiny, atd.), nebo jsou neplánovaný: tady přetěsnit olejovou vanu, taky automat nechce řadit, střecha začala téct, spálila se pumpa ostříkovačů, termostat blbne, taky už by to chtělo přečalounit sedačky, minule na TÜV vymlácený tyčky řízení, ... já osobně nejvíc propálím přesně na těhle neplánovejch akcích, úplně mi to bourá všechny propočty. :D Jsou to holt starý auta...

A pokud chce mít člověk veterána pěknýho a nemá zrovna po totální renovaci, tak se prachy sypou... svépomocí se dá ušetřit dost, ale stejně...
Avatar - Barrichello
13. 7. 2021 20:11
Re: U nás
Nejlepší je Kirovec předsedo. Balšaja těchnika moloděc!
Avatar - narona
13. 7. 2021 18:00
To je nějak moc
Trabant 48 let stojí 700 Kč povinné ruč., 750 STK a jinak jen benzín mix :D Nájezd sice jen pár tisíc ale některé veterány se prostě vyplatí i na skoro denní ježdění.