Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koloc: Dakar je takové WRC kamionů

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 6. 1. 2015 • 12:41
18
Zobrazit náhledy (18)
Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra
Dakarové klání kamionů mění rok od roku svou tvář. Kdysi expediční dálková soutěž, ve které se časové odstupy počítaly na hodiny i dny, změnila výrazně svůj charakter. Dnes bych se nebál nazvat ji kamionovým závodem WRC.

Dnes již tak úplně neplatí, že na Dakaru lze uspět rozvážnou jízdou bez přílišného rizika. Podívám-li se na výsledkovou listinu loňského ročníku, uvidím, že kamiony absolvovaly 5.213 ostrých kilometrů s časem vítěze 55 hodin a 28 minut. Prvního poraženého (tedy druhého celkově) dělilo od času nejlepšího pouhých 3 minuty a 11 sekund.

Taková vyrovnanost neměla doposud obdoby. Samozřejmě, že je ještě brzy předjímat konečné výsledky letošního ročníku, ale již úvodní etapy ukázaly na ještě větší vyrovnanost, přičemž došlo k rozšíření absolutní špičky.

Například druhá etapa byla natažena extrémně těžkým a nebezpečným horským terénem. Přední pneumatiky kamionů mnohdy oddělovalo od nekonečné propasti jen několik centimetrů. Když si uvědomíme, že jezdci první desítky si nedarují ani sekundu, je neuvěřitelné, jak každý z nich věří ve vlastní bezchybnost. V aktuálním terénu totiž není prostor pro nápravu jakékoliv chyby. Každý čtenář si podle obrázků z oficiální časomíry může udělat patřičný obrázek sám. A nejinak tomu bylo i ve třetí etapě soutěže.

Výsledky posádek a vozidel však nejsou jedinými faktory úspěchu. Pouze tým s fantastickou posádkou a silnou strukturou, kterou podpoří obětavost každého jednotlivce, mohou zajistit účast ve vysněné prvním desítce. Právě v takovém boji je viditelná každá drobná chyba týmu, která se okamžitě odrazí na výsledku. Startovní pole za první patnáctkou je o poznání tolerantnější a rozdíly mezi účastníky se již po odjetí úvodních etap budou měřit na hodiny. 


Dakar dosahuje extrému skutečně ve všech ohledech. Soutěž se permanentně zrychluje. Terén je rok od roku složitější. Náročnost dlouhých přejezdů je pro závodní posádky i doprovodné týmy na hranici snesitelnosti. Všechno se odehrává v denních teplotách dosahujících padesáti stupňů Celsia a v nadmořských výškách oscilujících mezi od nuly až k pěti tisícům metrů nad mořem.

Právě v těchto hodinách nás čeká nejtěžší kombinace servisní náročnosti a extrémně dlouhého přesunu v letošním ročníku. Dakar míří do Chile přes obávané pohoří v Andách, které se jmenuje Paseo San Francisco ležící v nadmořské výšce 4.748 metrů. Doprovodné týmy mají před sebou 757 kilometrů přesunu po prašných cestách, což představuje samo o sobe patnáct až osmnáct hodin za volantem plně naložených kamionů, které váží až šestnáct tun.

Před argentinskou půlnocí vyrážejí servisní doprovodné týmy do bivaku v chilském Copiapu. Současných pár hodin spánku bude muset vystačit na následujících osmačtyřicet hodin. Ale takový už je Dakar.

Autor: Martin Koloc

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku