Kompletní původ baterie na jedno kliknutí? Volvo zavádí „bateriový pas“!
Evropská unie bude zkraje roku 2027 vyžadovat po výrobcích elektromobilu tzv. „bateriový pas“, který bude zahrnovat informace o původu a aktuálním stavu baterie. Značka Volvo na nic nečeká a dokument bude poskytovat dříve - začne s novým modelem EX90 a postupně pas rozšíří do všech bateriových vozidel.
Od února 2027 bude pro elektromobily prodávané na území EU povinné zveřejňovat takzvané „bateriové pasy“, ačkoliv z povahy věci by dávalo větší smysl označení „bateriové rodné listy“.
Tento speciální certifikát bude směřovat na transparentnost výroby, kterou můžeme považovat za jeden z hlavních předpokladů kýžené udržitelnosti. Zákazníci se budou moci dobrovolně rozhodnout, zda podpoří produkt, jehož výrobou bylo vyprodukováno tolik nebo tolik emisí. V automobilovém průmyslu navíc (bohužel) není výjimkou, když společnost říká „Á“ a přitom dělá „Bé“, čemuž se v této oblasti jednoduše zamezí povinností zveřejňovat detailní a ověřitelné informace, které bude možné vyhledat kýmkoliv.
Značkám, které mají čisté svědomí (a výrobní procesy), pochopitelně nic nebrání tyto dokumenty zveřejňovat ještě před zmíněným termínem, a první, kdo se k tomuto kroku odhodlal, je Volvo, vlastněné čínským gigantem Geely. Jedná se o výsledek spolupráce s britským startupem Circulor, který využívá technologii blockchain k mapování dodavatelských řetězců firem. Asi je na čase vysvětlit, k čemu onen rodný list vlastně slouží a co všechno z něj zákazník zjistí.
Osvědčení bude vázané na VIN kód a bude zahrnovat podrobné informace o původu baterie i jejím aktuálním stavu. Dozvíte se díky němu konkrétního výrobce akumulátoru (což za současného stavu není tak jednoduché, jak se může zdát), původu použitých materiálů, podílu recyklovaného obsahu i celkový ekologický dopad výroby baterie. Tento dokument bude zřejmě dostupný po zadání „vinka“ do jakési internetové databáze nebo naskenováním QR kódu, který najdete přímo na vozidle.

Šéfka globální udržitelnosti společnosti Volvo Vanessa Butaniová agentuře Reuters řekla, že cílem zavedení pasů téměř tři roky před začátkem platnosti předpisů je transparentnost vůči kupujícím automobilů. Zmínila také, že značka plánuje do roku 2030 vyrábět pouze plně elektrické vozy.
Prvním modelem vybaveným bateriovým pasem bude prostorné SUV EX90. Výroba tohoto vozu začne již brzy v závodě v Jižní Karolíně a jeho dodávky zákazníkům v Evropě a Severní Americe jsou plánovány na druhou polovinu tohoto roku. Postupem času se certifikát rozšíří také do ostatních modelů značky.