Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec klasických dálničních známek se blíží. Vystřídat je mají elektronické

ČTK ČTK 15. 5. 2019
13
15
Zobrazit náhledy (13)
Abarth Nové úseky bezpečně poznáte podle vyšších svodidel, která nahrazují předchozí jednoduchá Do vybagrovaného pruhu se nejprve položí štěrkodrť o výšce 150 mm a kamenivo stmelené cementem a zválcuje se. Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth

Řidiči v Česku si zřejmě budou pořizovat pro jízdu na dálnicích elektronické známky, nynější papírové kupony úplně skončí.

Poplatky budou motoristé hradit elektronicky, elektronická bude i kontrola. Zavedení elektronických kuponů od roku 2021 předpokládá vládní návrh novely zákona o pozemních komunikacích, jehož schválení dnes doporučil Sněmovně hospodářský výbor.

V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Kontrolovat se budou prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky, po kterých některé regiony volaly.

Ministerstvo dopravy si od zavedení elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.

Novela původně počítala se zvýšením horní hranice za roční známku na 2000 korun. Vláda nakonec ponechala současných 1500 korun.

Předloha by také od dálničních poplatků osvobodila některá vozidla na alternativní pohon, další by zvýhodnila. Zdarma by po dálnicích jezdila auta na elektrickou energii nebo vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého však v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazby by pak měla jezdit auta poháněná zemním plynem a biometanem.

Vozidla na zkapalněný ropný plyn novela nezvýhodňuje. Hospodářský výbor nepodpořil poslanecké úpravy Martina Kolovratníka (ANO) a Vojtěcha Munzara (ODS), která zvýhodnění pro tento způsob pohonu předpokládala. Zástupci ministerstva dopravy upozorňovaly na to, že vozidel na LPG je tolik, že jejich zvýhodnění by výrazně zasáhlo do příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury. Ve výboru neuspěly ani další Munzarovy návrhy na širší zvýhodnění vozidel, například i aut s moderními dieselovými motory. Výbor podpořil jen Kolovratníkovu úpravu na osvobození vozidel handicapovaných lidí s příslušnými průkazy tělesně postižených.

V Česku je registrováno asi 1300 vozidel na elektřinu, což by nyní mělo zanedbatelné následky pro výběr z dálničních poplatků. Počet elektromobilů by se měl ale podle představ státu zvyšovat. Podle odhadu ministerstva dopravy bude v roce 2020 v Česku asi 17.000 vozidel na elektřinu. Automobilů na plyn je evidováno asi 18.000, počet by mohl vzrůst na 50.000.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Další nesmysl
Dochtoor
| 16. 5. 2019
Naprosto špatné a neférové řešení. Zaplatím za dálnici a chci jet jiným autem a musím další platbu. Tak je to v podstatě i teď- pokud nepřelepím. A jestli někdo myslí že na SVK, nebo HU, to funguje a je dobré? tak nevím co je na tom dobrého. Dobré by bylo kdybych koupil, nebo raději dostal krabici, tu strčím do auta a jedu. A ne že auto s druhou známkou stojí doma. Takto to zaplatí obyčejný člověk, který jede po dálnici třeba 20x za rok tomu, co po ní jede 1000x do roka. Takže kde je spravedlnost?

Akorát že stát se tím nemá zájem zabývat. Odfláknout to plošně vybrat a hotovo.
Avatar - CHerokee
Re: Dobře to dělají
CHerokee
| 16. 5. 2019
Letos poprvé vůbec dálniční známku nemám. Praha - Ostrava se nedá jezdit. Brno - Bratislava taky mizérie. Všude v okolí mají lepší dálnice. Takže buď beru vlak nebo jedu mimo dálnice.
Re: Re: Elektronické a proč?
Flajzi
| 16. 5. 2019
Systém "zaplatím co projedu" už platí desítky let. Nazývá se to spotřební daň z minerálních olejů. Sice to není úplně přesné (každé auto má jinou spotřebu), ale plus minus autobus to odpovídá, že čím více projedete, tím více zaplatíte státu.

Takže princip "zaplatím co projedu" je další spotřební daň. Ať to klidně zavedou, ale pak ať zruší spotřební daň na paliva.
Re: Elektronické a proč?
arne1
| 16. 5. 2019
To "zaplatím co projedu" byste asi v praxi nechtěl. Udělejte si 6x výlet do polského Krakowa a na pidiúseku dálnice mezi Katowicemi a Krakowem zaplatíte tolik jako u nás za rok. Díky, nechci.
Avatar - Emel
Dobře to dělají
Emel
| 16. 5. 2019
Ne že bych byl fanoušek vlády, ale tohle je v pořádku. Koupě známky na SPZ je logická, funguje to v Maďarsku i na Slovensku bez jakýchkoli problému a je to lepší cesta, než mít při cestě napříč Evropou zalepené sklo nálepkama.



Ponechání ceny na 1500 je super... važte si toho, že za takovéhle peníze můžete jezdit po dálnici celý rok bez omezení. Ti, kdo volají po zpoplatnění za kilometr - teoreticky máte pravdu, jenže v reálu to dopadne tak, že motorista zaplatí mnohem víc peněz.



A že tu pořádné dálnice nejsou - no, i proto se musí vybírat peníze na jejich stavbu ;-)



PS: že se třeba v Polsku staví mnohem efektivněji, to je věc druhá.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku