Konec Lancie se blíží. Vypnula své evropské webové stránky. Zůstane alespoň v Itálii?
Italská značka Lancia v posledních letech zažívá postupný pád, z kdysi legendárního výrobce s širokou nabídkou se stala automobilka s jediným nabízeným vozem. Očekávaný konec se pomalu blíží, Lancia se postupně stáhla z jednotlivých trhů napříč Evropou a v tuto chvíli už zůstává zastoupena jen v domovské Itálii.
Důkazem postupného konce značky na jednotlivých trzích je vypnutí webových stránek tamějších zastoupení. V Německu, Francii, Španělsku a dalších zemích, včetně České republiky, na oficiálních stránkách Lancie už dnes najdete jen odkaz na servisní služby a informace pro stávající zákazníky značky. Automobilka pak rovněž láká na stránky ostatních členů koncernu Fiat Chrysler Automobiles. Možnost objednání vozu nebo snad ceník ale na stránkách už nenajdete.
V tuto chvíli už fungují pouze stránky domovského zastoupení Lancie v Itálii, kde jediný nabízený model značky, malý hatchback ypsilon, zůstává jedním z nejprodávanějších vozů. Za rok 2016 byla Lancia Ypsilon dokonce druhým nejprodávanějším autem na italském trhu (po Fiatu Panda), přičemž její prodeje překvapivě meziročně vzrostly o nečekaných 18 % na 65.655 vozů.
To je přitom naprostá většina aut, které Lancia loni prodala. Ze statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) vyplývá, že v celé Evropské unii se během roku 2016 prodalo 67.135 lancií. To bylo o devět procent více než o rok dříve a hlavně více než v případě obrozené Alfy Romeo (64.618 vozů).
Právě kvůli rozložení prodejů Lancie už dříve dal šéf koncernu FCA Sergio Marchionne najevo, že se tato značka postupně stáhne z jednotlivých zemí a zaměří se pouze na domácí trh. A letos k tomuto očekávanému kroku došlo.
Je však otázkou, jak dlouho Lancia na italském trhu vydrží. Výroba aktuální Lancie Ypsilon, prodávané od roku 2011, má skončit v roce 2018, přičemž stále není jasné, zda se dočká nástupce. Italové by o něj zájem nepochybně chtěli, není však vůbec jisté, zda to koncernu FCA bude stačit a zda se mu výroba jen pro jeden trh vyplatí. Možná tak nastávají poslední měsíce, kdy bude ještě možné si novou lancii koupit.