TEST Krátké svezení s Toyotou Land Cruiser. Tou osmiválcovou! Víte, že ji pořád koupíte i v ČR?
Luxusní offroady jsou vymírající druh, terénních automobilů s rámovým podvozkem je stále méně, natožpak těch luxusních. Ikony ale stále zůstávají, Mercedes-Benz G se chystá na příchod nové generace a nadále se prodává také Toyota Land Cruiser (200), která je nadmíru populárním autem třeba v Rusku nebo na Blízkém východě. České zastoupení Toyoty ji vám sice k nám už nedoveze, plzeňská společnost Dajbych ale klidně ano. A díky úpravám vůz splňuje emisní normu Euro 6, a tak ji klidně můžete legálně provozovat i na tuzemských silnicích.
Dajbych je jediný český dovozce tohoto vrcholného Land Cruiseru, k nám jí dováží díky své spolupráci s dubajskou firmou NSV. Ta je vyhlášená hlavně svými úpravami stařičkého Land Cruiseru J70, produkovaného už od roku 1984. Ostatně její šestikolový Land Cruiser 6x6 (na základech generace J70) ostatně díky Dajbychovi můžete pořídit také u nás.
Zpět ale k Land Cruiseru „dvoustovce.“ Ta se prodává od roku 2007, přičemž u nás byla nabízena s přídomkem V8, s odkazem na motor v útrobách. Tím zdůraznila i odlišný základ proti „běžnému“ Land Cruiseru, 4.760 mm dlouhému offroadu, jinde ve světě prodávaného jako Land Cruiser Prado či jen Prado.
V roce 2015 dvoustovka prošla druhým faceliftem, který přivezl opravdu masivní chromovanou maskou chladiče šestiúhelníkového tvaru, která částečně prochází i do hlavních světlometů. Jakoby nestačilo, že Land Cruiser 200 je opravdový kus auta, na délku měří 4.995 mm, na šířku 1.970 mm a na výšku 1.910 mm. Takhle působí ještě větší a majestátnější...
Tradicionalista
To si uvědomíte i při posazení se za volant. Výhled přes dlouhou kapotu je opravdu majestátní, sedíte hodně vysoko, a tak vám okolní vozidla najednou připadají podivně malá. Zato samotný Land Cruiser 200 v českých podmínkách dokazuje rozměry malé stodoly, manévrování s ním v omezených prostorech není jen tak. Oni vám ale ostatní řidiči mnohdy raději zděšeně uhnou, když proti sobě spatří takového mastodonta.
Samotná palubní deska je kombinace klasického offroadu s modernou. Použité plasty jsou relativně tvrdé, naprosto bytelné, které vydrží jakkoliv tvrdé zacházení, jak je u takového vozu tradicí. „Klasičnost“ dokazuje i chybějící trojblik nebo třeba zachování poctivé mechanické ruční brzdy, která už dnes také není zrovna běžným jevem.
Moderním prvkem je však obří obrazovka multimediálního systému. Jestliže jste interiér Land Cruiseru 200 někdy viděli, možná vás tento detail překvapí. Nejedná se o sériové řešení, jde o systém dodávaný dubajskou firmou NSV, kterou přebírají i do Česka dovážené kusy. Dotykový displej je vertikálně orientován, má úhlopříčku 10,1 palce, a tak do něj bylo zakomponováno také ovládání klimatizace. Nutno však podotknout, že reakce systému nebyly při zkoušce kdovíjak rychlé. Potěší však fakt, že Dajbych zdůrazňuje použití navigace s mapovými podklady i pro Evropu včetně České republiky, které vozy neoficiálně dovážené z jiného konce světa většinou postrádají, což je v praktickém využití limituje. Při krátkém svezení však navigace stávkovala a nechtěla fungovat vůbec...
Dostatek prostoru je také na zadních sedadlech, byť rezervu před koleny byste čekali vzhledem k velikosti možná větší. Prostorově náročný rámový podvozek ale dělá své... Podobně jako ty přední jsou i zadní sedačky spíše široká křesla, bez výraznějšího vedení. Je tu trojice míst, nechybí posuv podélným směrem nebo nastavení sklonu opěradla, přičemž prostřední (poněkud úzká) sedačka lze sklopit, což vytvoří luxusní loketní opěrku. Zajímavě řešená jsou pak sedadla v třetí řadě sedadel, ta se totiž netradičně sklápějí k bokům zavazadelníku.
Vstup k zavazadlům zajišťuje dvojité víko, dolní část se otevírá směrem dolů a tvoří tak praktickou lavici. V závislosti na konfiguraci nabízí Land Cruiser 259 litrů, 701 litrů, respektive 1276 litrů prostoru pro bagáž.
Pohodář
Do roku 2015 byl Land Cruiser V8 na českém trhu nabízen s dvěma osmiválci, 4,5litrovým vznětovým a 4,6litrovým benzinovým, které se s evropským prodejem musely po příchodu emisní normy Euro 6 rozloučit. Toyotě se úprava auta pro splnění přísnějších emisních předpisů nevyplatila, jmenovitě společnost Dajbych má ale jiný názor, protože vidí volné místo na trhu, které chce Land Cruiserem nadále zaplňovat.
Land Cruiser V8 – technická data v Česku nabízené verze | |
Motor | 5.7 DOHC V8 |
Pohon | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 5663 |
Válce/ventily | 8/4 |
Největší výkon [kW/min] | 266/5600 |
Točivý moment [N.m/min] | 401/3200 |
Převodovka | 8A |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 14,5 |
Pohotovostní h [kg] | 2620 |
Základní cena [Kč] | 2.225.420* |
*Odvíjí se od aktuálního kurzu |
Blíže nespecifikovaných změn pro splnění Euro 6 se dočkal zážehový motor, u něhož je taková úprav přece jen snadnější než u turbodieselu. Jedná se o 5,7litrový osmiválec s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů Dual VVT-i (na Blízkém východě je k dispozici i čtyřlitr a 4,6litr), který nabízí výkon 266 kW a točivý moment 401 N.m. Spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou, samozřejmostí takového offroadu je redukce nebo stálý pohon všech kol s uzávěrkou centrálního diferenciálu.
A přesně takový motor se k charakteru Land Cruiseru ideálně hodí. Díky svému objemu má síly na rozdávání, přestože není přeplňovaný. Při běžné jízdě je to kliďas, povalovat ho můžete těsně nad volnoběhem, kdy se od něj dočkáte brumlání tak typického pro osmiválce. Můžete však za to vzít, osmiválec má hromadu síly i ve vysokých otáčkách, to už se však z pod kapoty ozývá nepříliš příjemný jadrný zvuk. S 2.620 kilogramů těžkým vozidlem si ale poradí jako nic. Jen to asi nebude úplně zadarmo, krátká trasa neumožnila nějaké bližší hodnocení spotřeby, udávaná kombinovaná spotřeba 14,5 l/100 km ale leccos naznačuje...
Převodovka má sice „moderních“ osm stupňů, jinak je to ale automat ze staré školy. Mění převod hodně pomalu, což si všimnete hlavně při manuálním řazení, avšak naprosto hladce. Změnu převodu až na jiné otáčky motoru vůbec nezaznamenáte...
A pohodové jsou také jízdní vlastnosti. Land Cruiser dokazuje své luxusní ladění, adaptivní podvozek je krásně pohodlný, výmoly nebo kanály překonává s neochvějnou jistotou. Rychlé jízdě neholduje, karoserie se ale kupodivu v oblouku nijak zvlášť nenaklání, čemuž ostatně pomáhají aktivní stabilizátory. Jen si to chce dávat pozor při práci s brzdami, ty jsou poněkud jedovaté.
Závěr
Toyota Land Cruiser 200 není automobilem pro každého, tím ale nikdy nechtěla být, tedy alespoň v evropském prostředí. Na úzké silnice starého kontinentu se tento majestátní obr moc nehodí, naprosto ale chápeme zákazníky, kteří si ho přesto pořídí. Sledovat svět hezky z výšky a zpoza kapoty s osmiválcem pod ní, zkrátka má své kouzlo, ať už v Dubaji, Moskvě nebo třeba v Praze... Navíc ten luxus, bytelnost nebo komfort opravdu stojí za to.
A kolik vlastně čeští zákazníci za vůz zaplatí? K dispozici jsou tři úrovně výbavy, přičemž jejich cena se odvíjí od aktuálního kurzu. V současné době nejlevnější Land Cruiser nabízený Dajbychem stojí 2.225.420 korun, když za tuto částku mimo jiné nabízí parkovací senzory vpředu a vzadu včetně zadní kamery, tempomat, dřevěné obložení, navigaci, přední mlhovky nebo elektricky ovládané sedadlo řidiče.