Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Křídlo jako spotřební věc? U Astonu Martin Valkyrie se mělo měnit po 40.200 km

Aston Martin Valkyrie
Aston Martin Valkyrie
Aston Martin Valkyrie
Aston Martin Valkyrie
16 Fotogalerie
Diskuze (1)

Unikátní supersport měl mít původně dost specifický servisní plán, zahrnující i výměnu části karoserie.

Pravidelná údržba a dodržování servisního plánu jsou celkem základní předpoklady pro bezstarostnou jízdu s každým automobilem. Většina automobilů, včetně rodinných kombíků i supersportů, si přitom vystačí s pravidelnou výměnou kapalin, filtrů a jednou za čas dojde i na výměnu pneumatik, rozvodů či jiné větší práce.

Aston Martin Valkyrie, unikátní supersport vycházející z vozů Formule 1, se však málem stal výjimkou. Jak totiž v rozhovoru pro Hagerty, na který upozornili kolegové z TheDrive, prozradil James Manners, vedoucí technik projektu Valkyrie, původní návrhy počítaly s pravidelnou výměnou křídla po nájezdu 25.000 mil, což je v přepočtu 40.234 kilometrů.

Video placeholder
Aston Martin Valkyrie Supernova Red • Zdroj: Aston Martin Valkyrie/Instagram

Tato poměrně zvláštní servisní položka přitom souvisí právě s unikátním pozadím vývoje modelu Valkyrie, který se v mnohém inspiroval světem Formule 1, a na jehož vzniku spolupracovala automobilka Aston Martin s týmem techniků Red Bull Racing.

U vozů Formule 1 se totiž klade maximální důraz na co nejnižší hmotnost, což platí i pro křídlo. To je proto vyrobeno takovým způsobem, aby přežilo závodní víkend, poté však dochází k jeho výměně. Zřejmě z důvodů únavy materiálů. Designéři Red Bull Racig tak opět navrhli křídlo jako spotřební věc, která měla být vyměněna po zmiňovaném nájezdu 25.000 mil.

Zatímco technici Formule 1 to mohli vnímat jako neskutečně dlouhý interval, pro běžnou automobilku šlo o něco nepředstavitelného. „Nemůžete přeci do servisního plánu napsat ‚vyměňte karoserii!‘“, uvedl Manners. Křídlo proto putovalo zpátky na rýsovací prkna, a jeho nová verze je již navržená tak, aby vydržela stejně dlouho jako samotný automobil.

Tato změna přitom dává smysl z mnoha různých úhlů pohledu. Majitelé vozu Valkyrie sice nebudou mít hluboko do kapsy, výroba náhradních karbonových křídel by však byla poměrně nákladnou položkou i pro samotnou automobilku, která by je musela vyrobit do zásoby a následně skladovat. Pokud by navíc došlo k nehodě, kterou by způsobilo právě selhání křídla, mohlo by to mít pro automobilku dost nepříjemné následky.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Stojí nicméně za zmínku, že nutnost speciální péče o křídlo není ve světě sportovních a supersportovních automobilů nijak výjimečná. Platí to především pro vozy s aktivní aerodynamikou, u kterých je nutné kontrolovat či mazat ovládací mechanismy systému. Péči tak bude jistě vyžadovat i aktivní aerodynamika vozu Aston Martin Valkyrie, rozhodně však nebude nutné jednotlivé komponenty pravidelně měnit.

Vstoupit do diskuze (1)