Která značka měla loni nejvíce svolávacích akcí? A jak jsou na tom Škodovky?
Jak si v loňském roce stály ohledně svolávacích akcí jednotlivé značky a výrobci? To velmi dobře a hlavně přehledně ukazuje databáze výstražného systému EU Rapex, který se zaměřuje na nebezpečné závady, které mohou ohrozit bezpečnost a zdraví posádky.
Z 288 nových svolávaček se vozů Mercedes-Benz týká celý 36 svolávacích akcí. Nejvíce zastoupeným modelem (a tedy i autem obecně) byla za loňský rok třída E, které se týkalo devět svolávacích akcí. Z nich uvedeme třeba kabelový svazek elektromotoru předního stírače, který byl umístěn příliš blízko pákového mechanismu stíračů. A tedy hrozil jejich vzájemný kontakt. Jde o akci z března 2017. Nebo akce z prosince loňského roku, jejímž předmětem se stalo elektrické ukostření (uzemnění) sloupku řízení, což mohlo v extrémním případě vést k samovolné aktivaci airbagu řidiče.
Po pětadvaceti „svolávačkách“ zaznamenal Volkswagen, za nímž s počtem 23 skončil Peugeot. Z modelů Volkswagen byl nejsvolávanější Golf, který zaznamenal pět svolávacích akcí. Kupodivu, svolávací akce se týkaly třeba i kupé Scirocco (celkem tři) z prvního poletí 2017. Přitom výrobce loni výrobu Scirocca ukončil po deseti letech, takže by se dalo očekávat, že tento model má již všechny problémy dávno vyřešené.
Fakt, že se auto již vyrábí roky, tudíž nemusí znamenat, že se na něm neobjeví žádná svolávací akce. Příkladem může být BMW X5 z roku 2001, tedy 1. generace, které výrobce svolal do servisů loni po dlouhých 17 letech. Je jasné, že u takto starého auta je to již problém, neboť jen málokdy má ještě prvního majitele. Navíc již zpravidla ani nejezdí do autorizovaného servisu, tedy minimálně u nás.
Kdo si polepšil?
Zajímavé je také srovnání počtu svolávacích akcí z předchozího roku, tedy 2017. Třeba japonské Mitsubishi skončilo v roce 2017 na 17. místě, zatímco loni poskočilo o deset příček na sedmé místo. Opel se vyšplhal z 15. pozice na čtvrtou a Volkswagen z osmé na druhou. Více svolávacích akcí ukazuje obecně vzato na nižší spolehlivost modelů daného výrobce, na druhou stranu ale současně také na lepší péči vůči zákazníkům.
Svolávacích akcí naopak ubylo třeba u Fiatu. V roce 2017 byl s deseti svolávačkami sedmý, v loňském roce systém EU Rapex zaznamenal pouhé čtyři akce. Ze čtvrté pozice sestoupil na devátou také francouzský Renault. Velmi dobře dopadla Škoda, která obsadila až 29. příčku s pouhými třemi svolávacími akcemi, které se týkaly čtyř modelů tuzemské značky – Superbu, Rapidu, Yeti a Octavie.
Jak dopadl váš vůz?
Zda se týká svolávací akce také vašeho vozu, zjistíte na webových stránkách www.svolávacky.cz. Tady najdete také kompletní přehled svolávacích akcí z databáze EU Rapex za loňský rok, a to podle modelů a značek a samozřejmě celou řadu dalších informací, včetně zevrubného popisu jednotlivých „svolávaček“.
Pokud si myslíte, že vaše auto mezi uvedenými modely je, není nic jednoduššího, než se zeptat u kteréhokoliv autorizovaného zástupce vaší značky. Tady vám na základě výrobního čísla vozu (VIN) sdělí přesnou informaci. U některých automobilek ani nemusíte nikam volat či jezdit, neboť mají na svých webových stránkách sekci, kde lze velmi rychle zjistit po vložení VIN, zda se na vaše auto nějaká svolávací akce vztahuje. Jedná se například o Škodu, případně Ford.
Jak to chodí v praxi?
Svolávací akce vydává na daný model výrobce vozidla, přičemž vždy se pojí s určitými konkrétními výrobními čísly karoserie (VIN) konkrétního modelu, případně modelů. Na dvě zdánlivě stejná auta vyrobená v jiném období se tak nemusí vztahovat stejná svolávací akce.
V praxi to probíhá přibližně třemi způsoby: Nejlepší je, pokud se servisní úkon, který je předmětem svolávací akce na vozidle, udělá ještě před jeho prodejem zákazníkovi. Druhý případ zahrnuje provedení servisního úkonu třeba v rámci pravidelného servisu. Poslední možností je zvací dopis. Automobilka zašle poštou majitelům aut, která jsou předmětem svolávací akce, doporučené psaní, v němž jim popíše riziko možného problému a vyzve je k návštěvě servisu na bezplatné vyřešení. Existuje ještě čtvrtý případ, který je zdaleka nejhorší, a sice pokud se svolávací akce na daném vozidle neudělá a časem to vyústí v závadu či problém. Obecně vzato i v případě, že je vozidlo mimo záruku a zjistí se, že na něm není udělaná svolávací akce, jdou náklady na její vyřešení za výrobcem vozidla.
Počet svolávacích akcí a jejich závažnost jsou rovněž jedním z faktorů, který ukazuje na spolehlivost daného modelu vozidla, a to mnohem objektivnějším způsobem než všemožné „statistiky spolehlivosti“ (například německé TÜV), objevující se v různých částech Evropy či světa.