Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Které továrny v Evropě se nejméně využívají?

David Bureš
Diskuze (37)
S využitím kapacity svých továren mají velké problémy Fiat nebo koncern PSA Peugeot Citroën.

Prodeje nových automobilů v Evropě sice v posledních měsících už opět rostou, některé automobilky ale stále mají problémy s využitím svých továren. Některé závody nepracují ani na 30 procent své výrobní kapacity.

Vůbec nejméně využitou evropskou továrnou je podle výzkumné společnosti Inovev Mirafiori. Tento turínský závod Fiatu údajně v roce 2013 pracoval jen na 16 procent své kapacity. Podle některých názorů se přitom výroba v továrně vyplatí tehdy, když pracuje na více než 75 procent své kapacity.

Fiat dokonce již uvažoval, že Mirafiori uzavře, nakonec však rozhodl, že se zde bude od roku 2015 vyrábět SUV Maserati Levante. Vznikat by zde mohlo také chystané SUV značky Alfy Romeo. Aktuálně se v Mirafiori vyrábí pouze malý hatchback Alfa Romeo MiTo.

Problém s využitím svých výrobních kapacit mají také francouzské automobilky. Sandouville patřící Renaultu pracuje jen na 18 procent, Villaverde patřící PSA Peugeot-Citroën je využita na 22 procent své kapacity.

Také tyto závody mají od zavření zachránit nové modely. Do Sandouville se přesunula výroba dodávky Renault Trafic, ve Villaverde se zase vyrábí nový Citroën C4 Cactus.

Nejméně využité továrny v Evropě
TovárnaStátVýrobceVyužitíProdukty v roce 2013
MirafioriItálieFiat16 %Alfa Romeo MiTo
SandouvilleFrancieRenault18 %Renault Laguna, Renault Espace
VillaverdeŠpanělskoPSA22 %Peugeot 207+, Peugeot 207 CC
MelfiItálieFiat22 %Fiat Punto
RennesFranciePSA27 %Citroën C5, Peugeot 508

Zavírání továren přitom není pro automobilky nic snadného, proto se mu snaží vyhnout. Proti zavření většinou protestují nejen odbory, ale také místní vlády. Propouštění je navíc pro výrobce z krátkodobého hlediska nákladné, třeba Ford odhaduje, že zavření belgické továrny v Genku a přesun výroby do španělské Valencie jej bude stát 800 milionů eur (cca 22 miliard korun).

Michel Costes, generální ředitel výzkumné společnosti Inovev přesto odhaduje, že v následujících pěti letech bude na starém kontinentu zavřeno až pět dalších továren. Pro automobilky by však podle Costese bylo finančně výhodnější, kdyby zavřely deset továren. Také šéf VW Group Martin Winterkorn loni řekl, že je na starém kontinentu možné zavřít dalších 10 závodů.

Jistotou už je, že budou uzavřeny dvě továrny. Opel chystá ukončení výroby v Bochumi, Ford ve zmíněném Genku. Dalším kandidátem na zavření je třeba turecká továrna Gebze patřící Hondě, která pracuje na méně než 30 procent své kapacity.

Situace se i díky zavírání nepotřebných továren zlepšuje. Loni byly evropské továrny průměrně využity na 68 procent své kapacity, letos má jejich využití povyrůst na 70 procent. Návrat k 85 procentům, tedy hodnotě z roku 2007, však podle Costese nepřijde dříve než v roce 2020.

David Bureš
Diskuze (37)
12. 6. 2014 20:59
Re: Typická situace pro kapitalistické (ne)plánování
pěkná blbost
Avatar - dolfi
12. 6. 2014 17:44
Typická situace pro kapitalistické (ne)plánování
V době konjuktury vytvoříme co největší kapacity s vidinou toho, že si ještě více nacpeme kapsy penězi, a když to nevychází, nevíme si rady, co s tím (a žádáme vlády zemí o pomoc, zachraňujeme přece pracovní místa)... :*)
Avatar - Ji/Ri
11. 6. 2014 21:48
Re: trosku z ineho konca
>:D .... jampe, asi ladí formu ;-)
11. 6. 2014 19:20
Re: trosku z ineho konca
no 105%na nete alebo by stacilo ist na 20minut do kie sa pozret ani nevie s coho ma taku radost
11. 6. 2014 16:57
Re: trosku z ineho konca
Jiri, musim sa toppera zastat. Nie je pravda, ze v diskusii travi 105 % casu. Ved do diskusie zo 6.6. o praktikach Hyundaia voci predajcom dodnes nic nenapisal, a to uz je tam 225 prispevkov >:D