Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

KTM 690 Duke: Rakouské kladivo

Leoš Káňa Leoš Káňa 23. 7. 2016
35
Zobrazit náhledy (35)
KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM KTM
Nejsilnější jednoválcová motorka na trhu KTM 690 Duke se letos představila ve zmodernizované a ještě zábavnější verzi.

Předchozí generace KTM 690 Duke nás uchvátila jízdními vlastnostmi i silným motorem. Jenže aktuální provedení jde v obou směrech ještě dál. Konstruktéři rakouské značky výrazně přepracovali čtyřtaktní jednoválec LC4. Zdvihový objem 690 cm3 zůstal zachován, ale vrtání vzrostlo o 3 na 105 mm, což kompenzuje kratší zdvih – o 4,5 na 80 mm. Hlava válce dostala pro snížení vibrací druhý vyvažovací hřídel. Úpravou prošly i kliky, ojnice nebo kované písty.

Výsledkem je 54 kW, točivý moment 74 N.m a plnění Eura 4. Agregát je dostatečně agilní už od volnoběhu a okamžitě reaguje na přidání plynu. Nejlépe se cítí v rozmezí od čtyř do osmi tisíc otáček, kdy naplno ukazuje svoji sílu. Aby také ne, vždyť suchá hmotnost kompaktního KTM je jen 148,5 kg. Nízkou hmotnost oceňujeme při jakékoliv jízdě. Užíváme si zejména klasické okresky, kde duke působí nebývale agilně. Do zatáček se i díky rozvoru 1466 mm sklápí intuitivně a nemusíte se s ním prát ani při výjezdu pod plným plynem. Hbitě se proplétá úzkými silničkami a my se občas cítíme jako v sedmém nebi.

Podvozek totiž poskytuje výbornou jistotu a stabilitu, přitom zůstává dostatečně komfortní. Trakci lze navíc standardně ovlivnit třemi jízdními režimy: Sport, Street a Déšť. První dva poskytují plný výkon, ale u streetu je dávkování síly na zadní kolo jemnější. S metrákem a půl si dobře poradí i brzdy s jedním kotoučem o průměru 320 mm vpředu a 240 mm vzadu. Čtyřpístkový radiální třmen Brembo zabírá velmi rychle a nevadne ani po výraznějším zatížení. Pokud vyžadujete ostřejší zpomalování, můžete vypnout standardní ABS. Své kvality nám duke předvádí také v hustém městském provozu. Lehce se ovládá a díky úzké siluetě se vejde snad do každé mezírky. Při podjíždění v koloně ale nesmí otáčky klesnout pod hranici 3000. Potom začne motor cukat a nepříjemně vibruje.

KTM 690 Duke nás okouzlilo. Kromě motoru a jízdních vlastností musíme pochválit přirozenou pozici za řídítky, úzké sedlo ukotvené ideálně vysoko nad zemí, vynikající výrobní zpracování a použití kvalitních materiálů, což je patrné například na odlévané kyvné vidlici, dále nový dobře čitelný palubní displej nebo průměrnou spotřebu paliva 3,7 l/100 km. Pokud k tomu přičteme nastavování kontroly trakce, které u konkurentů jen tak nenajdete, přijde nám cena 219.990 Kč přijatelná.

Základní údaje
Motor čtyřtaktní jednoválec
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 690
Výkon (kW/ot. za min) 54/8000
Točivý moment (N.m/ ot. za min) 74/6500
Převodovka 6° manuální
Sekundární převod řetěz
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 1x 320/240
Pneumatiky P a Z 120/70 R17 a 160/60 R17
Rozvor (mm) 1466
Výška sedla (mm) 835 mm
Suchá hmotnost (kg) 148,5
Objem nádrže (l) 17,2
Cena (Kč) 219 990

Plusy

  • Stabilita a komfort podvozku
  • Nízká hmotnost
  • Síla motoru
  • Příznivá spotřeba
  • Kvalita zpracování
  • Elektronická výbava

Minusy

  • Vibrace v nízkých otáčkách

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor