Kupte si raritní Fiat Coupé 2.0 Turbo. Má jenom jedinou vadu…
Devadesátá léta byla snad posledním obdobím, kdy ještě vznikaly nefalšované řidičské sportovní vozy. Dnešní doba už taková není – za sporťák je považováno všechno, co má na zádi difuzor a přítlačné křídlo, a většině lidí už je jedno, že pod kapotou tepe nesportovní dieselový motor. Tehdejší sporťáky jejich majitele učily řídit, přičemž jedním z takových vozů je bezesporu Fiat Coupé. Vyráběl se v letech 1994 až 2000 a svého času šlo o nejrychlejší sériově vyráběný Fiat všech dob. V českých bazarech najdete buď olítané vraky, nebo kousky postižené příšerným tuningem, za hranicemi je ale situace jiná.
Což takhle si pořídit skoro netknutý kousek, který nikdy nebyl přihlášen na značky, a pod kapotou má druhý nejsilnější motor nabídky? Jeden takový zrovna nabízí společnost Hollybrook Sports Cars ze severu Irska, k vozu se navíc váže i zajímavá historie. Jde o jeden z patnácti předprodukčních exemplářů postavených Pininfarinou, které byly vyrobeny za účelem zjišťování zpětné vazby od dealerů o výbavách a detailech v interiéru. Právě proto má tento kousek jinou hlavici řadicí páky nebo střešní okno. Po startu sériové výroby byl vůz předán do sbírky Pininfariny, po krachu slavného studia však zamířil do rukou soukromníka, a ten se jej nyní snaží v Irsku prodat. Cena je bohužel neznámá…
Pokud to vezmeme do důsledku, má tohle auto jenom jedinou chybu – má volant na špatné straně. To však neznamená, že si jej nemůžete koupit a legálně jej přihlásit v České republice. Od roku 2014 totiž můžete auto z Velké Británie v pohodě přihlásit, provozovat jej, a dokonce jej i následně prodat, což dříve s výjimkou veteránů nešlo.
Problémem mohou být přední světlomety nebo vnější zpětná zrcátka. Ve Velké Británii se totiž jezdí vlevo a takový vůz by u nás oslňoval ostatní účastníky silničního provozu. U zrcátek je pak potřeba zjistit, zda má řidič správný výhled. V obou případech se však jedná o díky, které lze snadno zaměnit s vozy prodávanými u nás, byť v případě „našeho“ Fiatu Coupé přijdete o punc originálu.
Konkrétní kousek má najeto jenom 825 mil (1328 kilometrů) a dle všeho je v bezvadném stavu. Pod kapotou má čtyřválec 2.0 16v Turbo a výkonem 140 kW a točivým momentem 291 N.m, sprint z 0-100 km/h by měl zvládnout za 7,5 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 225 km/h. Díky žlutému laku karoserie je tohle auto nepřehlédnutelné, dost velký rozruch už ale dělají samotné tvary karoserie.