Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kupujete ojetý vůz? Počítejte s nutnými investicemi.

Vitek
Diskuze (17)
Rozhodli jste se pořídit si ojetý automobil a chcete za něj utratit všechny peníze, které jste na nákup vyčlenili? Nedělejte to.

Nákupem ojetého vozu investice do vaší mobility většinou nekončí. Nikdy totiž nevíte, kdo s autem jezdil před vámi. Jak vůz zatěžoval, řadil, brzdil, dbal na výměnu provozních kapalin, pravidelnost servisních prohlídek atd. Při koupi ojetiny je vždy potřeba brát v úvahu, že jakkoliv automobil vypadá krásně, vždy je to použitá věc, která obsahuje části podléhající opotřebení.

U velkých autobazarů a značkových prodejců je situace poměrně snadná. Tito obchodníci detailně prověřují vozidla již při výkupu a případné nedostatky většinou včas odhalí. Při koupi na inzerát nebo v malých bazarech, které nejsou vybaveny neodpovídajícím servisním zázemím, je situace složitější. Ať už ale koupíte automobil kdekoliv, je vhodné provést některé servisně preventivní úkony, aby byly eliminovány případné problémy.

Výši nákladů na takový servis pochopitelně ovlivňuje fakt, od koho auto koupíte a jak byl před prodejem zkontrolován a prověřen. Obecně se dá říci, že při koupi ojetého vozu je dobré počítat s výdaji na servis ve výši cca 5 až 10 procent z kupní ceny. V případě větších oprav (například spojka, automatická převodovka, turbodmychadlo) to však může být mnohem více.

Co je vhodné nechat v servisu zkontrolovat?

1.      Výměna motorového oleje včetně filtru

Kvalitní motorový olej je základním předpokladem bezchybného běhu motoru, jeho dlouhé životnosti a také optimální spotřeby. Protože mnohdy nelze zjistit, jaký olej původní majitel používal a kdy jej naposledy měnil, je výměna motorového oleje jednou z prvních věcí, kterou byste měli po nákupu vozu udělat. Přitom se vždycky řiďte doporučením výrobce a dodržujte předepsanou viskozitu. Informaci o tom, jaký olej použít naleznete v servisní knížce, případně se informujte ve značkovém servisu.

2.      Kontrola bodu varu brzdové kapaliny

Brzdová kapalina je významnou, ale mnohdy podceňovanou součástí brzdového systému. Ruku na srdce, kdo z vás se kdy zabýval jejím stářím a kvalitou? Přitom na brzdovou kapalinu jsou kladeny vysoké nároky a to především na její konstantní viskozitu a co nejvyšší bod varu, aby se zabránilo vzniku vzduchových, respektive parních bublin. Brzdová kapalina totiž z okolí absorbuje vzdušnou vlhkost, takže obsah vody časem stoupá, čímž zároveň klesá také bod varu kapaliny.

Při brzdění vlivem zahřívání soustavy může dojít k varu kapaliny a ke vzniku parních bublin, které jsou na rozdíl od kapaliny stlačitelné. Následně dochází k podobnému efektu jako u zavzdušněných brzd, kdy pedál brzdy je jakoby „gumový“ a brzdný účinek klesá. V extrémních případech může dojít až k prošlápnutí pedálu na podlahu bez jakéhokoliv brzdného účinku. Snahou tedy je, aby kapalina vařila při co nejvyšší teplotě, tedy aby obsah obsažené vody byl co nejnižší.

3.      Kontrola brzdových destiček a kotoučů

Výměnou brzdové kapaliny by kontrola brzdového systému rozhodně neměla skončit. Prověřte také tloušťku brzdových destiček a rovnoměrnost jejich opotřebení. Kontrole podrobte rovněž brzdové kotouče, které nesmí být deformované a nesmí v nich být rýhy. V případě bubnových brzd nechte řádně vyčistit buben od zbytku brzdového obložení, jehož kvalitu také zkontrolujte.

4.      Výměna rozvodového řemene

Zásadní servisní úkon především u moderních motorů s více než dvěma ventily na válec. Rozvody se servisují u jednotlivých značek a modelů různě. Někde po sto tisících kilometrů, jinde třeba už po osmdesáti. Informace o takovém servisním úkonu by měla být zanesena v servisní knížce, pečlivě ji proto zkontrolujte a prověřte stav ujetých kilometrů. V případě, že nebudete na 100 % vědět, kdy byl rozvodový řemen měněn, nezbývá, než jej nechat v servisu zkontrolovat, respektive vyměnit. Kontrola rozvodů zahrnuje také servis napínacích kladek a vodního čerpadla, jehož zadřené ložisko bývá častou příčinou prasknutí řemenu. Servis rozvodů nepodceňujte, prasknutí rozvodového řemenu by totiž mohlo být pro vaše auto fatální.

5.      Servis klimatizace

Servis klimatizace není nezbytně nutné realizovat ihned po nákupu vozu. V případě perfektní funkčnosti a bezzápachového provozu můžete servis nechat až na pozdější dobu. Servis zahrnuje kontrolu chladícího média a těsnost systému, takže v mnoha případech zajistí zlepšení účinnosti a také odstranění případného zápachu.

6.      Seřízení světel

Investice několika stokorun zajistí, že budete nejen dobře vidět za snížené viditelnosti, ale také budete viděni a světla vašeho vozu nebudou oslňovat ostatní účastníky silničního provozu. Pozor na různé „tuningové“ žárovky s modrým, případně jinak zabarveným světlem. Používejte pouze žárovky schváleného typu. U xenonových světel zkontrolujte činnost jejich gyroskopického nastavení. Po nastartování vozu by se měla xenonová světla „zkalibrovat“, což poznáte podle pohybu jejich čoček a následného nastavení do správné polohy.

Provedením výše uvedených preventivně servisních úkonů si většinou zajistíte bezproblémový provoz automobilu na další období. Nikdy totiž nemůžete vědět, jak se původní majitel k vozu choval. A na závěr jeden tip, jak ušetřit: Kupujete-li ojetý vůz v autobazaru nebo u autorizovaného prodejce, zjistěte si, zda a za jakých podmínek nabízí takzvaný garanční servis zdarma. V takovém případě byste totiž u servisních úkonů neměli platit za práci, ale pouze za použitý materiál, respektive provozní kapaliny. Takto lze ušetřit i několik tisíc korun.

Autor: Pavel Foltýn

Vitek
Diskuze (17)
Avatar - Ozzman
27. 4. 2013 16:01
Re: kupec
Protože by mu zůstalo v ruce co?:D
27. 4. 2013 15:00
Re: pochvala za fotku
Jestli oni tim nechteli rict, ze treba ta 607ka bude tech investic potrebovat opravdu hodne.
Avatar - Jaros71
27. 4. 2013 00:00
Výběr..
U ojetiny záleží na pečlivém výběru a pak i na štěstí..
Rozhodně raději něco připlatit za auto s historií a servisní knihou!! ;-)
Nakonec to bude lacinější..
26. 4. 2013 14:23
Re: Házet ojeté auta do jednoho pytle se nedá
Na druhej strane, je pravada ze je aj vela aut po "dedkoch" jazdiacich, iba k lekarovi, na nakupy a podobne, kde klude za 3-4r sa nabeha len 30-40000km , leasingy su v D robene roznymi sposobmi a nie len ako je to zname u nas, ze auto leasingovke splacas x mesiacov a to z celej vysky hodnoty auta, poslednou splatkou je uuto tvojim majetkom a nikoho nezaujima , ci nabehas za ten cas 1000km alebo 150000km ;-) .

Takze dedko si podla svojej renty v D vyberie auto, na znacke nezalezi, podla toho ako sa v tom vyzna a vie zatlacit na predajcu, akym je tam klientom, aka akcia akurat bezi, zlozi akontaciu od x-XX percent a nasledne si vybera na ake dlhe obdobie si auto prenajme (12m az 6r), ci auto chce splacat cele aby bolo po poslednej splatke jeho alebo s tym, ze bude mat iny model leasingu a pri poslednej leasingovej splatke vyuzije opciu a doplati jednorazovu vysku cca. 50% z povodnej ceny auta. Ak tuto opciu nevyuzije, auto vrati iba predajcovi a cely kolotoc pre dedka zacina od znova. Samozrejme cena splatky je pri tejto opcii nizsia ale uroky zas vyssie. Dalsia premenna , ktora vplyva na vysku leasingovej splatky je max povolene mnozstvo km nabehane za rok, resp dokopy za dobu leasingu. Ak nabehas km viac, tak potom sa slusne priplaca za kazdy navyse km, pokial si to neosetri dedko v zmluve, resp. nasledne dodatkom.

Ale kde skoncia tieto skutocne dobre kusky po dedkoch s poctivymi 30-40000 km si neodvazim predpovedat, no bazare to asi nebudu.
Avatar - grifith
26. 4. 2013 13:53
Re: 2 poznamky
Ad 1) Havarijní pojištění mít musíš? Ne, jen chceš mít jistotu, co by, kdyby. A záruční servis? Ano, zde se přiznám jsou ceny nadsazené, ale dle evropské doložky, ti jej může dělat pomalu Franta od sousedů. Jak se k případné reklamaci bude stavět výrobce, je skoro jasné... Život je otázkou priorit.

Ad 2) Také se nedomnívám, že by koupě v bazarech popisované zkutečnosti eliminovala. Velké bazary se svou pověstí již tolik nehazardují, ale i tak bych nějaké pořádné pořádně prověřování nebo výměny nečekal... Přeci jen jde o v první řadě o kšeft.