Lada Granta: Nová Lada se začne vyrábět příští rok
Nový model ruské automobilky AvtoVAZ ve výrobním programu nahradí dnes již legendárních dvojici typů 2105 a 2107. Klasický tříprostorový sedan se vyrábí nepřetržitě a prakticky beze změn už 30 let od roku 1980 (ve skutečnosti je ale sám spíš modernizovaným typem 2101, potažmo Fiatem 124 ze šedesátých let).
Ideovými nástupci modelů 2105 a 2107 se sice stala řada Samara a později 110/Priora, všechny tyto modely se ale nadále souběžně vyrábějí, generačně starší typy plní úlohu levnější a jednodušší alternativy. Tuto letitou strategii změní právě Lada Granta.
Její název byl vybrán z návrhů, které automobilka sbírala počátkem léta na internetu. Nabízí se myšlenka, že AvtoVAZ přikročil k moderním marketingovým technikám, stejným způsobem ale byla už před čtyřmi desítkami let vybrána jména Lada a Žiguli (samozřejmě bez použití internetu…). Ankety se zúčastnilo 48 tisíc lidí z Ruska i okolních zemí, kteří zaslali celkem 170 tisíc návrhů. Autor vítězného návrhu, Pavel Zacharov, byl na moskevském autosalonu obdarován jubilejní Ladou Kalina, která nese pořadové číslo 26 milionů.
Při pohledu na novinku je ale zřejmé, že se o žádnou zcela novou konstrukci nejedná. Prezident AvtoVAZ přiznává, že auto sdílí platformu s modelem Kalina, zároveň ale doplňuje, že bude „modernější, bezpečnější a komfortnější“. Zběžné zkoumání prvních fotografií ale odhalí, že s Kalinou sedan (typ 1118) má Granta společné téměř všechny karosářské díly.
Provedené změny ale dodávají novince modernější vzhled odpovídající současné době, což má být společně s cenou v přepočtu 120 až 140 tisíc korun (menší než u Kaliny) hlavní prodejní argument.
AvtoVAZ chce s typem 2190 konkurovat především Dacii Logan. Renault, který vlastní Dacii a současně drží 25 % akcií AvtoVAZ, zároveň podle neoficiálních informací chce využít techniku Lady Granta pro novou řadu Dacia, jednodušší a levnější, v modelové hierarchii zařazenou pod dvojici Sandero/Logan.
Granta (typ 2190) se začne vyrábět v roce 2011, hatchback a kombi Kalina (1119, resp. 1117) zůstanou i po tomto datu ve své současné podobě. Granta však má být prvním z nových modelů, které mají osvěžit a rozšířit portfolio automobilky.
V roce 2020 chce na třech nebo čtyřech podvozkových platformách nabízet devět typů od levných malých aut, přes nástupce Priory až po klasického zástupce ve střední třídě. Prodejní cíl pro rok 2020 je 1,2 milionu kusů, letos značka Lada (ještě před příchodem Granty) prodá asi 570 tisíc aut.