Lada Vesta umí spalovat CNG, zatím jako prototyp
Lada Vesta se na ruském trhu začne nejprve prodávat výhradně se zážehovými motory. V budoucnu by ale nabídku mohla doplnit verze schopná spalovat stlačený zemní plyn (CNG). Prototyp Vesty jezdící na CNG se představil na Mezinárodním fóru plynu v Petrohradu.
Podobně jako ostatní vozy na stlačený zemní plyn umí nový prototyp Vesty spalovat dvě paliva – vedle CNG také benzin. Díky nádržím na dvě různá paliva Vesta CNG ujede až 1.000 kilometrů bez dotankování. V případě jízdy na plyn jsou podle výrobce provozní náklady třikrát nižší než při jízdě na benzin.
Pokud CNG v nádržích dojde, přepne se Vesta CNG automaticky do „benzinového“ režimu. Řidič však může mezi palivy přepínat i manuálně.
Konstruktéři počítali s možností „plynové“ verze už při vývoji konvenční Vesty. Vznik prototypu Vesta CNG tak nebyl náročný. I díky tomu jsou hrdla nádrží umístěna pod jedním víčkem.
Dvě kompozitové tlakové lahve na stlačený zemní plyn jsou uloženy pod dnem zavazadlového prostoru. AvtoVAZ však neuvádí, o kolik se zavazadelník zmenšil. Plyn je v nádržích natlakován až na 250 atmosfér. Konstruktéři samozřejmě mysleli na bezpečnost, tlakové lahve jsou proto vyzbrojeny vestavěnými pojistkami a vysokorychlostními ventily, aby se zabránilo nekontrolovatelnému uvolňování plynu třeba v případě nehody.
Ruská automobilka zatím neuvedla, kdy by se Vesta CNG mohla dostat na trh. Zatím automobil hodlá pečlivě otestovat na běžných silnicích. Na sériovou produkci ale patrně dojde, AvtoVAZ totiž podepsal s dodavatelem plynu Gazprom memorandum o spolupráci, týkající se rozšíření nabídky osobních aut na CNG.