Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lamborghini Urus
Lamborghini Urus
Lamborghini Urus
Lamborghini Urus
34 Fotogalerie

Lamborghini Urus: Dlouho očekávaný italský supersport do terénu se představil

Aleš Dragoun
Lamborghini konečně odhalilo Urus, svoje první SUV. Jede přes tři sta a určitě potrápí veškerou zavedenou konkurenci.

Po řadě špionážních i oficiálních záběrů zamaskovaných prototypů a sadě teaserů představujících jednotlivé části auta odhalila konečně automobilka Lamborghini model Urus. Oficiální živá prezentace se kvůli stávkující technice moc nepovedla, chvíli zaváněla poměrně slušnou fraškou, vypadl přenos nejen v sále, ale i ten online, ale co už...

Důležité je, že víme, jak novinka vypadá a co má v útrobách. Vnější design není žádným překvapením, většina linek i základní silueta konceptu z dubna 2012 zůstaly zachovány. Urus vypadá jako nafouklý supersport s jedním párem dveří navíc. Ty přední se navíc jistě otevírají klasicky... Tvary lze označit za agresivní. Jde také o velký kus auta, o čemž svědčí základní rozměry 5112 x 2016 x 1638 mm.

Čtyřlitrový vidlicový osmiválec trůní v přídi a nabízí 484 kW a 850 N.m. Tato strohá čísla mu stačí ke zrychlení z klidu na stovku za 3,59 s při použití launch control. Na dvojnásobek se dostane během 12,8 s a na německé dálnici se rozjede až na 305 km/h. To je skutečný supersport, který se ale nezalekne také nějaké té polňačky. Pravda, váží skoro 2,2 tuny, konkrétně 2154 kg, ale to také není mnoho. Má pohon všech kol a osmistupňový elektrohydraulický automat ZF s měničem točivého momentu. Standardně je krouťák rozdělován na obě nápravy v poměru 40:60, ale je-li třeba, může putovat až 70 % dopředu, či naopak 87 % dozadu. Manévrovatelnost při nízkých a stabilitu naopak při vysokých rychlostech zlepšuje řízení zadních kol, které Urus převzal z Aventadoru S.

Základních jízdních režimů je k dispozici šest: asfaltový Strada, ještě extrémnější Sport a Corsa, ale také Neve (sníh), Terra (off-road) a Sabbia (písek). Tři posledně jmenované zvednou světlou výšku. Kromě toho v módu příznačně nazvaném Ego si řidič (nebo spíše pilot?) může s nastavením pohrát.

Aby bylo těžiště auta co nejnižší, konstruktéři umístili patřičně nízko i pohonnou jednotku a centrální turbodmychadlo se nachází nedaleko spalovacích komor, takže i odezva motoru je příkladná.

Urus sdílí koncernovou platformu MLB se vzdálenými příbuznými od Porsche, Audi a Bentleye, rozvor činí 3003 mm. Přední karbon-keramické kotouče mají masivní průměr 440 mm a desetipístkové třmeny, kola jsou v základu jedenadvacetipalcová, za peníze navíc ale budou k mání i o palec či rovnou dva větší. Pneumatiky P Zero Corsa dodává Pirelli.

Kabina sází na sport i luxus a špičkové materiály, volant má samozřejmě plochou spodní část, jak je dnes obvyklé a přístrojovka je digitální. Motor se startuje červeným tlačítkem u voliče na středové konzole, vedle něj se vybírá z jednotlivých módů.

Produkce v Sant'Agatě se rozběhne příští rok na jaře, Lamborghini očekává její objem na hranici 3,5 tisíc exemplářů za dvanáct měsíců. Cenovka 4,39 milionu korun samozřejmě není malá... V blízké budoucnosti přijde i plug-in hybrid, zřejmě v roce 2019. U Lamborghini považují Urus za nástupce série LM, osobně bych ale současné SUV se zcivilizovaným vojenským teréňákem raději neporovnával. Kombinovaná spotřeba paliva 12,7 l u novinky ale stejně vzbuzuje spíše úsměv.