Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Musa: Premiéra systému Start & Stop na IAA

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Italská automobilka Lancia si pro letošní IAA ve Frankfurtu připravila premiéru modelu Musa se systémem Start & Stop, toto provedení má být tedy nejen stylové ale i hospodárné a šetrné k životnímu prostředí.

Na vývoji Lancie Musa vybavené systémem Start & Stop se mimo jiné podílely i společnosti Bosch a Magneti Marelli. Cílem tohoto projektu je samozřejmě snížení spotřeby paliva, škodlivých plynů a hluku.

Systém Start & Stop v Lancii Musa spolupracuje se zážehovým motorem 1.4 16V o výkonu 70 kW (95 k) splňujícím emisní normu Euro 5. V případě převodovky bude možná volba mezi šestistupňovou manuální nebo pětistupňovou robotizovanou DFN. S manuální převodovkou se mají emise CO2 pohybovat ve smíšeném cyklu v rozmezí od 146 do 140 g/km a s robotizovanou DFN mají být od 136 do 130 g/km.

Systém Start & Stop přichází ke slovu především v městském provozu a motor vypíná nebo startuje díky snímačům polohy brzdového i spojkového pedálu a měření rychlosti vozu. V praxi to vypadá tak, že Musa s manuální převodovkou zastaví například na červenou a při zařazení neutrálu je motor vypnut. Po sešlápnutí spojkového pedálu dochází k okamžitému nastartování. U robotizované převodovky musí být pro vypnutí motoru sešlápnut brzdový pedál u stojícího vozu a motor je nastartován ihned po jeho uvolnění.

V zájmu zachování komfortu se systém za určitých podmínek nemusí aktivovat. K tomu dojde například, když klimatizace běží na plný výkon nebo je příliš nízká teplota vzduchu. Vedle toho se Start & Stop systém neaktivuje například, když je motor studený nebo je téměř vybitá baterie. K aktivaci systému také nedochází z bezpečnostních důvodů, pokud nejsou dovřeny dveře na straně řidiče nebo cestující nemají zapnuté bezpečnostní pásy.

V Lancii Musa podobně jako ve většině vozů vybavených systémem Start & Stop může být tento systém vypnut řidičem prostřednictvím ovladače na palubní desce. O jeho vypnutí navíc informuje kontrolka v přístrojové desce.

Lancia uvádí, že v modelu Musa je systém Start & Stop nejúčinnější, když je automobil používán v městském provozu, kde se může spotřeba paliva snižovat až o 10 procent.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
18. 9. 2009 08:38
Re: Překlad reklamštiny
To je sice krásné, nicméně většinou motor poběží, protože buď budete chtít topit nebo chladit. Berličkou by bylo aspoň zavedení elektrické klimatizace, ale o tom jsem nedočetl.
11. 9. 2009 11:04
Re: Překlad reklamštiny
:yes: :yes:
Někdy se stačí podívat na věc selským rozumem a výsledek a rozobr je zcela správný... :yes:
11. 9. 2009 10:33
Re: Překlad reklamštiny
Ale mnozstvi smradu v centrech mest se snizi a to mistne mnohem vice nez o 10%, protoze uspora je koncentrovana do konkretnich bodu - krizovatek a kolon. Kdyby treba u Muzea na magistrale vsem autom pri zastaveni vypinal motor, bylo by tam mnohem dychtelneji. Ze se to majiteli nevyplati? Pro nekoho mozna ano, pro vetsinu to vyjde tak nula od nuly, pro nekoho mozna par stovel v minusu. Ale jak se majiteli vyplati treba katalyzator? Tohle je zarizeni podobneho typu a vicemene rika o majiteli jak je ohleduplny ke svem okoli. Coz jak vidim, je pro nekoho zcela nepodstatne.
11. 9. 2009 10:08
Překlad reklamštiny
"může spotřeba paliva snižovat až o 10 procent." - Spotřeba se sníží zanedbatelně, max. 1 či 2 %, v ojedinělých případech, kdy popojíždíte v koloně a okolní vzduch má teplotu 20-24C, aby motor neběžel kvůli klimatizaci nebo naopak kvůli topení, tak se spotřeba krátkodobě sníží o 10%. Za tuto fíčurku si připlatíte 10 tisíc Kč, kdy tento příplatek se po dobu životnosti vozi nikdy nevrátí v ušetřeném palivu.