Lancia Musa: Premiéra systému Start & Stop na IAA
Na vývoji Lancie Musa vybavené systémem Start & Stop se mimo jiné podílely i společnosti Bosch a Magneti Marelli. Cílem tohoto projektu je samozřejmě snížení spotřeby paliva, škodlivých plynů a hluku.
Systém Start & Stop v Lancii Musa spolupracuje se zážehovým motorem 1.4 16V o výkonu 70 kW (95 k) splňujícím emisní normu Euro 5. V případě převodovky bude možná volba mezi šestistupňovou manuální nebo pětistupňovou robotizovanou DFN. S manuální převodovkou se mají emise CO2 pohybovat ve smíšeném cyklu v rozmezí od 146 do 140 g/km a s robotizovanou DFN mají být od 136 do 130 g/km.
Systém Start & Stop přichází ke slovu především v městském provozu a motor vypíná nebo startuje díky snímačům polohy brzdového i spojkového pedálu a měření rychlosti vozu. V praxi to vypadá tak, že Musa s manuální převodovkou zastaví například na červenou a při zařazení neutrálu je motor vypnut. Po sešlápnutí spojkového pedálu dochází k okamžitému nastartování. U robotizované převodovky musí být pro vypnutí motoru sešlápnut brzdový pedál u stojícího vozu a motor je nastartován ihned po jeho uvolnění.
V zájmu zachování komfortu se systém za určitých podmínek nemusí aktivovat. K tomu dojde například, když klimatizace běží na plný výkon nebo je příliš nízká teplota vzduchu. Vedle toho se Start & Stop systém neaktivuje například, když je motor studený nebo je téměř vybitá baterie. K aktivaci systému také nedochází z bezpečnostních důvodů, pokud nejsou dovřeny dveře na straně řidiče nebo cestující nemají zapnuté bezpečnostní pásy.
V Lancii Musa podobně jako ve většině vozů vybavených systémem Start & Stop může být tento systém vypnut řidičem prostřednictvím ovladače na palubní desce. O jeho vypnutí navíc informuje kontrolka v přístrojové desce.
Lancia uvádí, že v modelu Musa je systém Start & Stop nejúčinnější, když je automobil používán v městském provozu, kde se může spotřeba paliva snižovat až o 10 procent.