Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia v Evropě prodává víc aut než Alfa Romeo. S jediným modelem, na jediném trhu

David Bureš
Diskuze (58)

Značku Lancia koncern FCA víceméně hibernoval. Přesto v Evropě prodává více aut jak Alfa Romeo, kterou naopak vedení hojně podporuje.

Když se značky Lancia a Alfa Romeo staly součástí koncernu Fiat, postupně se ukázalo, že si až příliš konkurují a nemohou pod jednou střechou fungovat obě. Po různých pokusech, kdy třeba Lancia v Evropě nabízela vozy známé za oceánem se znaky Chrysleru, se vedení Fiatu rozhodlo vsadit na Alfu Romeo. Tu postupně oživilo, zatímco aktivity Lancie utlumilo. Po letech od tohoto kroku se nabízí otázka, zda byla tato strategie správná.

Lancia totiž letos prodala v Evropě více automobilů než Alfa Romeo, a to přestože působí na jediném trhu, v domovské Itálii, a to s jediným modelem v nabídce, malým pětidveřovým hatchbackem Ypsilon.

Podle statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) bylo na starém kontinentu za šest měsíců roku registrováno 34.782 automobilů značky Lancia, zatímco Alfa Romeo za tu samou dobu hlásí jen 29.336 registrovaných aut.

Lancia totiž navzdory stárnoucí Ypsilon rostla, její prodeje se meziročně navýšily o 27,4 %, zatímco Alfa Romeo se propadla. Navzdory širší a novější modelové paletě její registrace meziročně spadly o 41,6 %. Lancia tak v evropských prodejích poprvé od roku 2016 předstihla Alfu. Tehdy se přitom teprve rozbíhaly prodeje aktuální Giulie.

Důvody pádu Alfy hledejme nejspíše v tom, že po velkolepém příchodu Giulie a Stelvia bylo další roky spíše ticho po pěšině. Další novinky automobilky s hadem a křížem ve znaku nepřišly, teprve se hovoří o příchodu kompaktního SUV Tonale, které má debutovat v roce 2020. Navíc skončilo MiTo. V některých zemích moc aktivní nebyl ani marketing. Oproti tomu konkurence Alfy Romeo nespala, ba naopak...

To Lancia nadále těží ze silné pozice, jakou má na italském trhu. Tam Ypsilon navzdory svému stáří zůstává jedním z nejprodávanějším aut, hlavně díky silné oblibě domácích značek. Vozu se prý nadmíru daří mezi mladými, hojně používána je také autopůjčovnami. Otázkou pak je, zda milovníci Lancie vůz neskupují kvůli hrozícímu konci značky.

Vždyť po utlumení aktivit Lancie napříč kontinentem se spekulovalo o tom, že značka zcela skončí a nebude nabízena ani na domácím italském trhu. Podle plánů koncernu k tomu mělo prý dojít právě do konce letošního roku. Kvůli setrvávajícím úspěchům Ypsilonu by to však udělal jen blázen, a tak italská média najednou píší, že se dočkáme nové generace. Ta by měla debutovat v druhé polovině roku 2020, s pěticí sedadel a větší, prostornější kabinou. Nabídka motorů pak má obsáhnout i mildhybrid. Tak se nechme překvapit, zda taková novinka zajistí Lancii budoucnost.

Alfa Romeo vs. Lancia: Srovnání prodejů na evropských trzích
Zdroj: ACEA
Rok Prodeje Alfa Romeo [ks] Prodeje Lancia [ks]
2009 110.553 121.551
2010 110.128 99.376
2011 130.534 103.157
2012 89.976 93.639
2013 64.415 74.818
2014 59.190 72.173
2015 56.802 61.671
2016 66.167 67.230
2017 85.691 60.805
2018 82.939 48.854
1-6/2019 29.336 34.782
David Bureš
Diskuze (58)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
29. 7. 2019 11:09
Re: fca
Mě stačilo v tom sedět. Vystupovat z toho s mojí výškou 193 cm je kousek hodný jogína :-)
Avatar - Barrichello
29. 7. 2019 11:02
Re: FCA - co rozhodnuti, to slapnuti vedle
Ono těch Jaguarů se dovezlo a stále vozí mraky jajko veteránů i ty jsou vidět na cestách, narozdíl od veteránksých Alf. V tom bude ten zakopanej pes. Jaguar vidím denně, E-pace, I-pace, F-type, S-Type, X-type nebo XJ a XF. Vyjimečně i XK nebo XJS či XE
Avatar - del42sa
28. 7. 2019 16:24
Re: FCA - co rozhodnuti, to slapnuti vedle
no jo , ale ty jsi baba jaga a to se nepočítá :D :-[]
Avatar - del42sa
28. 7. 2019 16:23
Re: Nová doba
teď už jen SUV nebo módní crossovery ;-)
27. 7. 2019 22:15
Iluze neprodávají
Prostě dnes spousta lidí ztrácí vztah ke svým vozům. Jde o podivnou hru na racionalitu, protože kdo preferuje více infotainmentu než lepší podvozek, motory a ovládání vozu, ten dokazuje, že nemá zájem ani o znalosti techniky ani o desing a stylinga nevidí v autech úsilí konstruktérů o sportovní a přitom běžně dobře použitelný vůz s parádním vnějším i vnitřním tvarovým řešením. Alfy rozhodně stojí za pořízení, pokud majitel není stejně sterilní, nesportovní a bez zájmu o to, co řídí jako robot. Právě snahy o autonomní řízení zabíjejí základní návyky řidiče, jako je sledování a rychlé vyhodnocováání měnící se situace na vozovkách a tomu odpovídající reakce. Nikoli náhodou bývají dobří řidiči i dobří řiditelé, a to nemusí mít nová auta. Pokud bych si něco nového dnes kupoval, tak je to sportovní sedan a Alfa takové umí jako málokdo. Otázkou je, nakolik je flotilový prodej nakloněn něčemu jako je vůz s hadem a křížem ve znaku. Osobně na Alfy nedám dopustit, protože je málo aut s takovou duší, jako mají právě Alfy. Možná, kdyby se FCA rozhodla je vyrábět u nás, výsledek by byl lepší než je nyní. I Lancia by zasloužila své místo na trhu jako italské pojetí luxusu, to totiž právě v nabídce běžných aut zcela chybí a supersporty jako exkluzivní hračky to nezachrání. Navíc, krize se blíží, takže si ještě začneme vážit těch, kteří dokáží vyrábět auta, která kromě základní funkce také těší jízdními vlastnostmi a skvělým designem bez zbytečné elektroniky a infotainmentu.