Smutná budoucnost Lancie potvrzena: Jediný model a prodej pouze v Itálii

Již na začátku roku se hovořilo o tom, že značka Lancia výrazně omezí své aktivity, když do budoucna bude prodávat jediný automobil, a to pouze na italském trhu. Tuto smutnou budoucnost slavné značky nyní potvrzují odhalené plány koncernu Fiat Chrysler Automobiles pro následující léta.
Zatímco u ostatních značek koncernu se čeká expanze – například Ferrari nabídne jeden nový model ročně, Chrysler rozšíří nabídku o tři vozy a Jeep bude chtít více než zdvojnásobit prodeje – Lancia se naopak stáhne. Plánem je souvislá reorganizace prodejní sítě, po níž se z Lancie stane značka zaměřená výhradně na italský trh.
Nabídka Lancie se omezí výhradně na minivůz Ypsilon, který sdílí techniku s Fiatem 500. Výroba současné generace Ypsilonu má být ukončena v roce 2018, co bude s Lancií potom, zatím není jasné. Možný je i definitivní konec této slavné značky.
Lancia patří mezi nejstarší, stále fungující automobilky světa, založena byla v roce 1906 Vincenzem Lanciou. Zatímco v minulosti byla Lancia považována za technického inovátora – již v meziválečných dobách jako jedna z prvních výrobců prosazovala nezávislé odpružení nebo jako první představila v roce 1950 sériový vidlicový šestiválec – v posledních letech strádala.
Současný šéf koncernu Fiat Chrysler Sergio Marchionne se pokusil spojit Lancii s Chryslerem – Lancia začala v Evropě prodávat vozy americké značky se svými logy, Chrysler zase měl začít v USA prodávat se svými znaky italské modely Ypsilon a Delta. K tomu už ale nedošlo, Chryslery Delta a Ypsilon jsou prodávány pouze na britských ostrovech, kde kvůli špatné pověsti Lancia skončila a byla nahrazena právě Chryslerem. Chrysler Ypsilon pak mohou objednávat i Japonci.
Spojení s Chryslerem Lancii příliš nepomohlo, i proto byly zrušeny další společné projekty těchto značek. Podle statistik Evropského sdružení výrobců automobilů Chrysler a Lancia loni v Evropě prodaly 73.905 aut, o pětinu méně než v roce 2012. Značky jsou navíc závislé na italském trhu, kde Lancia v roce 2013 prodala 57.020 nových aut a kde její Ypsilon opět dosáhl třetí příčky v prodejích aut s 46.522 registracemi.
Právě mamutí rozdíl v prodejích mezi Itálií a zbytkem Evropy vysvětluje plán Lancie o setrvání pouze na domácím italském trhu. Tam je dokonce díky Ypsilonu úspěšnější než Alfa Romeo, která zde loni prodala jen 31.649 aut.
Na druhou stranu současná nabídka Lancie čítající z větší části přeznačkované Chryslery nemusí být pro mnohé fanoušky značky lákavá. Vždyť ti si jméno Lancia spíše spojí s někdejší hranatou Deltou, krásným kupé Fulvia nebo sporťákem Stratos než s dnešní elegantní Deltou nebo MPV Voyager.