Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Land Rover Series I: Znáte historii ikonického modelu?

11. 8. 2022 • 14:15
22
Zobrazit náhledy (22)
Land Rover Series I Se šestnáctistovkou je Land Rover velmi čilý. Těžko se ale dostane přes 100 km/h. Vozy vyrobené do roku 1950 mají stálý pohon obou náprav. Terénní radovánky mohou být na denním pořádku. Krátce po zahájení výroby se stala plátěná střecha standardní výbavou, původně se za ni připlácelo Land Rover Series I Land Rover Series I Rám vozu je tvořen dvěma podélníky a pěti příčkami. Rámy předprodukční série byly pozinkovány, v sériové výrobě byly stříkány barvou. Land Rover Series I Nabídka motoru pod kapotou se v průběhu výroby měnila. Třeba předprodukční kusy měly patnáctistovku. Benzinový motor o objemu 1,6 litru byl v roce 1951 zvětšen na dvoulitr. Výkon 50 koní mu zůstal. Tažné zařízení bylo do roku 1950 součástí základní výbavy, poté pouze za příplatek. Ne každý ho totiž chtěl. Land Rover Series I První Land Rover si moc nepotrpěl na detaily. Vše se řešilo účelně a jednoduše. Třeba snadný systém otevírání kapoty. První prototyp byl postaven na podvozku jeepu. Jakožto vůz určený pro zemědělce měl volant uprostřed. Původní vůz se nedochoval, dnes existuje pouze replika, která vznikla na počest 60. výročí. První prototyp byl postaven na podvozku jeepu. Jakožto vůz určený pro zemědělce měl volant uprostřed. Původní vůz se nedochoval, dnes existuje pouze replika, která vznikla na počest 60. výročí. Na počest vzniku 1. série byla v roce 2015 namalována silueta vozu za pomocí Land Roverů Defender do písku na stejné pláži, na které Maurice Wilks nakreslil prstem původní vůz. Obrazec byl kilometr široký a 500 metrů vysoký. Zcela původní Land Rover byl k mání i se zadní kabinou s čalouněnými lavicemi, kterou stavěla věhlasná karosárna Tickford.

Dne 29. ledna roku 2016 sjel z výrobní linky v Solihullu poslední klasický Land Rover Defender. Společně se svými předky vznikal na stejné lince nepřetržitě od roku 1948. Jak vlastně začala cesta této ikony?

Británie sehrála během druhé světové války jednu z nejdůležitějších rolí. Po neúspěšném pokusu pomoci Francouzům na začátku 40. let plánovali Němci invazi i na Britské ostrovy. Nejdříve bylo ale nutné získat vzdušnou převahu, což vyústilo v Bitvu o Británii, jednu z největších událostí 2. světové války, kdy se německá Luftwaffe a britská Royal Air Force střetly nad Británií a kanálem La Manche. Němci prohráli. Přes vylodění v Normandii a ukončení války až po poválečné uspořádání byla Británie vždy jedním z předních hráčů, kteří tvořili dějiny Evropy.

Bez hromady peněz by to ale nešlo, takže když se průmysl v Británii vracel do starých kolejí, musela vláda splácet válečné půjčky. Rozhodujícím bylo vyvážet zboží, a tak se rozhodla pro příděl oceli podle objemu exportu. Rover již během hospodářské krize v 30. letech osekal nabídku na šest modelů. Dříve se mu dařilo se v konzervativních sedanech střední třídy, občas se dokonce objevil i zajímavý halo car, jakým byl třeba kabriolet 14/6 Speed Pilot Sports Tourer. Chtěl tak postupně navázat a prodávat zmodernizované předválečné modely. Poválečná Evropa však o staronové vozy Rover nejevila zájem. Příděl oceli by navíc stačil pouze na zhruba 1100 aut, z jejichž prodejů by automobilka zřejmě nepřežila.

Továrna v Coventry byla navíc zničena bombardováním a výroba se musela přesunout do Solihullu, kde se během války vyráběly součástky do letadel. Podobně jako další evropští výrobci se tedy i Rover chtěl zaměřit na jednoduchý a ekonomický vůz. Měl nést označení M Type a v plánu bylo vyrobit až 20.000 kusů ročně. Čím dál víc se ale ukazovalo, že se otevřel prostor vskutku netradičním řešením. BMW dělalo pánve, hrnce a licenčně vyrábělo vozítka Isetta, konkurent Roveru Standard Motor Company zase přešel na traktory.

Vypráví se, že Maurice Wilks se s bratrem procházeli nedaleko své velšské farmy na ostrově Anglesey a povídali si. Jako zemědělský stroj tu používali vysloužilý armádní jeep, když tak přišla řeč na to, co bude Maurice používat, až oprýskaný jeep doslouží, zrodil se nápad na výrobu jednoduchého pracovního nástroje s pohonem všech kol, na jehož výrobu by se daly použít některé přebytečné díly ze skladů Roveru. Maurice se poté sklonil na písečné zátoce Red Wharf Bay na východním pobřeží ostrova a namaloval prstem do písku siluetu vozu. Legenda byla na světě. Jméno Land Rover údajně vymyslel Spencerův syn, původně se ale psalo dohromady jako Land-Rover.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč

Doporučujeme

Témata