Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Legendární ruský traktor Kirovec K-700 a jeho následníci. Kde se vzalo jeho jméno?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)

Traktor Kirovec K 700 je impozantní zemědělský traktor s kořeny v první polovině šedesátých let dvacátého století, na nějž svou konstrukcí i schopnostmi navazují nové stroje značky Kirovec.

Petrohradský traktorový závod vztahuje své kořeny až do roku 1789, kdy byla založena slévárna na výrobu dělových koulí, která se roku 1801 přesunula do prostorů, v nichž tento podnik působí dodnes.  

Důležitým datem v historii dnešní společnosti je rok 1868, v němž továrnu koupil a v následujících desetiletích výrazně rozšířil Nikolaj Putilov. Podnik se věnoval výrobě kolejových vozidel, představující více než polovinu jeho produkce a pokračoval i ve zbrojní výrobě, z níž lze zmínit obrněný automobil Austin-Putilov z desátých let dvacátého století.

 

Po velké říjnové revoluci a znárodnění společnosti došlo na počátku dvacátých let dvacátého století k jejímu přejmenování na Rudý Putilovec a zahájení výroby traktorů Fordson-Putilovec, vycházejících ze severoamerického traktoru Fordson Model F a patřících k prvním sériově produkovaným traktorům na území tehdejšího Sovětského svazu.

Rudý Putilovec se v první polovině třicátých let chtěl věnovat i výrobě osobních automobilů, ale model L-1 neuspěl a údajně vzniklo pouze šest exemplářů. Důvodem má být údajně skutečnost, že se nepodařilo dosáhnout stejné úrovně kvality výroby, kterou se vyznačoval vzorový Buick s osmiválcem o objemu 5,75 l a vozidla L-1 byla extrémně poruchová.

Na počest zavražděného 1. tajemníka leningradského oblastního výboru KSSS (Komunistická strana Sovětského svazu) Sergeje Mironoviče Kirova byl Rudý Putilovec roku 1934 přejmenován na Kirovův závod č. 100. Ve druhé polovině třicátých let pak ve zdejší konstrukční kanceláři OKB 2 začal vývoj těžkých tanků, ale po druhé světové válce se podnik opět věnoval i výrobě zemědělských strojů.

 

Zásadní zlom v historii Kirovova závodu představuje vývoj traktoru K-700, za nímž má stát Nikita Sergejevič Chruščov 1. tajemník KSSS, na nějž při jeho návštěvě Spojených států amerických zapůsobily velké traktory značky John Deere. První zástupce modelové řady K-700 byl představen v červenci roku 1962. V následujícím roce vznikla ověřovací série, kterou tvořilo 50 strojů a až od roku 1964 probíhala regulérní sériová výroba, která dala do roku 1975 přes 100.000 traktorů K-700.  

Těžký kloubový traktor Kirovec K-700 s pohonem všech kol měl spojovací díl přední a zadní části svého rámu pohyblivý kolem svislé i podélné osy a za pomoci hydrauliky jej využíval k řízení směru jízdy. Původní provedení s celkovou délkou 7010 mm, šířkou 2530 mm a výškou 3450 mm bylo osazeno vznětovým vidlicovým osmiválcem o objemu 14,86 l s nejvyšším výkonem 158 kW. S motorem spolupracovala převodovka, která má 16 rychlostí pro jízdu vpřed a 8 rychlostí pro jízdu vzad. Rychlost, kterou může tento traktor o hmotnosti 11,5 tuny dlouhodobě jet, se pohybuje zhruba od 2,9 do 32 km/h.

Polovina sedmdesátých let dvacátého století přinesla modernizaci v podobě modelu K-700A. Ten oproti původnímu provedení povyrostl téměř ve všech směrech, což naznačuje již jeho celková délka 7400 mm, šířka 2880 mm a výška 3550 mm. K pohonu této modelové řady kloubových traktorů o hmotnosti 12,8 tuny sloužil vznětový vidlicový osmiválec o objemu 14,86 l s nejvyšším výkonem 165 kW, který byl spojen s šestnáctistupňovou převodovkou.   

 

Na modely řady K-700 v polovině sedmdesátých let dvacátého století přímo navázal Kirovec K-701, který se na pohled i svými rozměry téměř neliší od provedení K-700A. Pohon této modelové řady, ovšem zajišťoval vznětový vidlicový dvanáctiválec o objemu 22,3 l, který disponoval výkonem 202 kW, resp. od poloviny osmdesátých let v K-701M výkonem 221 kW a točivým momentem 1275 N.m. Traktor o hmotnosti 13,4 tuny byl rovněž vybaven šestnáctistupňovou převodovkou a jeho maximální rychlost se pohybovala kolem 34 km/h.

Traktory K-700A i K-701 byly vyráběny až do roku 2002 a brány mateřského podniku jich od zahájení produkce v sedmdesátých letech dvacátého století údajně opustilo kolem 350.000 exemplářů. Těžké kloubové traktory Kirovec nesloužily pouze v zemědělství, ale byly využívány i jako tahače nadměrných nákladů nebo sloužily za základ pro kolové nakladače a buldozery K-702 a K-703, z nichž si pozornost zaslouží tzv. mobilní svařovací stanice s nástavbou nad a za zadní nápravou, v níž bylo uloženo potřebné vybavení.

 

Petrohradský traktorový závod na nástupci traktorů modelových řad K-700 začal pracovat již v polovině devadesátých let dvacátého století a od roku 2000 v jeho nabídce figurují traktory Kirovec K-744R. Tato nová modelová řada je průběžně modernizována a v současnosti nabízí pestrou paletu provedení s různými motory. Standardem jsou přeplňované vznětové vidlicové osmiválce YMZ nebo TMZ o objemu 14,86 a 17,24 litru s výkony od 220 do 309 kW a vedle nich jsou k dispozici i přeplňované vznětové šestiválce značek Cummins a Mercedes-Benz o objemu 8,8 l resp. 12,8 l s výkony 225 až 315 kW. Traktory s celkovou délkou 7100 až 7350 mm, šířkou 2865 nebo 2875 mm, výškou 3750 nebo 3876 mm a hmotností od 14,9 do 17,5 tuny využívají převodovky s šestnácti rychlostmi pro jízdu vpřed a osmi rychlostmi pro jízdu vzad.  

Značku Kirovec v současnosti vedle traktorů nesou i již zmiňované odvozené kolové nakladače a buldozery, které jsou nabízeny v modelových řadách K-702, K-703 a K-708. K pohonu těchto strojů jsou využívány vznětové vidlicové motory YMZ 238 v několika provedeních, které zde z objemu 14,86 l poskytují nejvyšší výkon od 173 do 220 kW.

Traktory modelové řady K-9000 z let 2008 až 2015, patří spolu s dalšími moderními modelovými řadami traktorů značky Kirovec k nástupcům slavného modelu K-700. V případě modelové řady K-9000 byly využívány pouze přeplňované vznětové řadové šestiválce OM 457 o objemu 11,9 l a vidlicové osmiválce OM 502 o objemu 15,9 l značky Mercedes-Benz s výkony od 260 do 380 kW.

 

Kirovec K-700 má vedle přímé linie pokračovatelů i nepřímého následníka v podobě traktorů Boris Bond společnosti TDS Pomichna, sídlící na Ukrajině. Tyto traktory mají totiž v případě svého podvozku představovat evoluci modelu K-700. Pohon zde podle oficiálních materiálů výrobce zajišťují moderní přeplňované vznětové motory značek DAF a Volvo s výkony 316 kW, 353 kW a 428 kW, které v závislosti na verzi splňují emisní normu Euro 2, Euro 3 nebo Euro 5. Převodovka může být použita šestnáctistupňová, která má svůj původ rovněž u traktoru Kirovec K-700 nebo moderní dvanáctistupňová Volvo I-Shift.

Zdroj: Kirovec, Petrohradský traktorový závod, Boris Bond, TDS Pomichna, Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)

Doporučujeme

16. 12. 2023 16:52
Re: Prečo?
Ano v jednoduchosti je síla. Pán je příkladem, gratuluji.
Avatar - Barrichello
12. 11. 2019 20:09
Re: Prečo?
Kirovec do každé rodiny!
https://www.youtube.com/watch?…
Avatar - Barrichello
11. 11. 2019 20:06
Re: Prečo?
určitě, já sem americko ruskej agent, jak tu psal webovej pájič přece :-) :-)
Avatar - Barrichello
11. 11. 2019 20:05
Re: Prečo?
ono to mělo i ruský V12, to byla teprve jízda a ten zvuk https://www.youtube.com/watch?…
Avatar - Ozzman
11. 11. 2019 17:02
Re: Prečo?
Zajímavé, že si se v tom jeho příspěvku našel :D