Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

KamAZ: Připomeňte si historii ruského výrobce nákladních aut a několikanásobného šampiona Dakaru

David Bureš
Diskuze (1)

Jestliže v osmdesátých letech Dakaru v kategorii nákladních vozů vládla Tatra, dnes v ní dominuje KamAZ. Co je zač tahle ruská značka?

KamAZ je v českém automobilovém prostředí známý hlavně pro svoji účast na slavné Rallye Dakar, hlavně je to ale úspěšný výrobce nákladních vozů a tahačů, které patří dokonce mezi největší firmy tohoto druhu na světě. I z toho důvodu si připomeňme historii této společnosti, sídlící v ruském Tatarstánu, ve městě Naberežnyje Čelny, jejíž název je zkratkou pro Kamskij avtomobilnyj zavod, tedy Kamský automobilový závod.

Historie KamAZu se začala psát v roce 1969, kdy Ústřední výbor Komunistické strany SSSR rozhodl o výstavbě komplexu na výrobu nákladních vozidel. Vybíralo se ze 70 potenciálních míst, kde by továrna mohla být vybudována, přičemž nakonec volba padla na město Naberežnyje Čelny, přístavní město na řece Kama v Tatarstánu, ležící zhruba mezi Ufou a Kazaní. Výhodou bylo umístění zhruba uprostřed Sovětského svazu, navíc logisticky snadno dostupné – díky železnici i řece Kama.

Přípravy továrny

V tehdejším roce vznikl i první prototyp, který postavili konstruktéři ještě v automobilce ZiL, dalším sovětském výrobci nákladních aut. I proto se mu říkalo ZiL 170. S pracemi na výstavbě továrny se začalo konkrétně 13. prosince 1969.

Budování nové továrny na břehu řeky Kamy (odtud i název Kamský automobilový závod) ale trvalo několik let, první vyrobený vůz KamAZ tak následoval až v roce 1976. Sovětský svaz se totiž v tehdejší době opravdu snažil, výrobní komplex byl stavěn podle nejnovějších standardů, aby patřil mezi nejmodernější ve své době. Na výstavbě se dokonce podílely i renomované zahraniční firmy jako Liebherr, Renault, Kamatsu nebo Hitachi.

Továrna navíc byla pojata velkolepě i co do rozměrů. Projektována byla na výrobu až 150.000 těžkých nákladních vozidel ročně a 250.000 motorů ročně. I proto se měl komplex rozléhat na ploše 57 km2. Výstavba rozsáhlého komplexu si navíc vynutila rozšíření samotného města, o nová bydlení, školy, školky, nemocnice nebo sportoviště, které měli využívat pracovníci továrny. Jestliže tak před výstavbou Kamazu žilo v městě Naberežnyje Čelny jen asi 27 tisíc obyvatel, dnes jeho populace činí více než půl milionu obyvatel.

Rychlá expanze

První KamAZ tak z výrobní linky sjel až 16. února 1976. Jednalo se o zástupce řady KamAZ 5320, který vznikl na základech již zmíněného ZiLu 170. Jakmile bylo rozhodnuto o výstavbě nové továrny v Naberežnyje Čelny, přesunul se veškerý vývoj ze ZiLu právě do KamAZu. KamAZ 5320 mimochodem ve výrobě vydržel až do roku 2001.

Výroba se rychle rozběhla, v první fázi dokonce třikrát překonala zadání sovětského ministerstva automobilového průmyslu. V říjnu 1977 tak automobilka už překonala hranici 15.000 vyrobených kamionů, do konce prosince tehdejšího roku dosáhla dokonce na 22.000 vyrobených vozidel. V červnu 1979 pak z montážní linky sjel dokonce vůz s výrobním číslem 100.000.

V následujících letech pak došlo k dalšímu rozšiřování závodu, v únoru 1981 tak byla dokončena druhá fáze výstavby komplexu. Dva roky nato pak byla založena společnost zabývající se zárukou na KamAZy a dodávky náhradních dílů.

Daří se pořád

Vedle toho výroba expandovala i do nových segmentů. V roce 1987 se u KamAZu začal vyrábět malý hatchback Oka, známý také jako VAZ-1111, protože se vyráběl také u automobilky AvtoVAZ. Primárním dílem KamAZu ale nadále zůstávaly nákladní automobily.

A zůstalo tomu tak i po rozpadu Sovětského svazu, kdy se KamAZ dostal do podobných problémů jako jiní ruští výrobci vozidel. Ránou byl i rozsáhlý požár v továrně v dubnu 1993, který zcela zničil motorárnu. Firma se ale s problémy nakonec popasovala, a to i díky pomoci ruské vlády.

Dnes tak KamAZ funguje dál, když nabízí přes 30 základních modelů, které existují ve více než 1.500 modifikacích. Vedle nákladních vozů vyrábí i autobusy. Hlavním majitelem je forma Rostec, menšinový podíl ale drží i třeba vláda ruské republiky Tatarstán nebo Daimler, s nímž Kamaz čile spolupracuje.

Úspěchy na Dakaru

V devadesátých letech navíc začala úspěšná éra KamAZu v Dakaru, prostřednictvím kterého firma šikovně propaguje schopnosti svých vozidel. Závodní tým KamAZu byl založen již v roce 1988, Rallye Dakar značka poprvé vyhrála v roce 1996, kdy se jelo z Granady do Dakaru.

Přelom tisíciletí pak byl ve znamení slavných soubojů mezi Vladimirem Čaginem na Kamazu s Karlem Lopraisem v Tatře. Kopřivnický speciál se slavným Monsieurem Dakarem za volantem Dakar naposledy vyhrál v roce 2001, v následujících letech už se radoval ruský tým. Od roku 2002 KamAZ Dakar v kategorii kamionů vyhrál celkem čtrnáctkrát – v posledních letech ho porazily jen Iveco (Gerard de Rooy v letech 2012 a 2016) a MAN (Hans Stacey v roce 2007).

Na svém kontě tak má KamAZ už 16 vítězství na Rallye Dakar. Vladimir Čagin už sice nezávodí, stal se týmovým šéfem, jeho pozici tak zaujal především Eduard Nikolajev, který slavnou rallye vyhrál v předchozích třech ročnících. A letos bude nepochybně o vítězství bojovat opět, a to i v nové destinaci slavného závodu – v roce 2020 se totiž Dakar pojede v Saúdské Arábii.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
27. 10. 2019 17:52
Smutné
že Kamaz existuje a firm,a který udělala celý základní vývoj a na jejímž základě Kamaz vznil už žádné nákladáky od roku 2017 nevyrábí. Mluvím samozřejmě o ZILu....