Letecká společnost začala prodávat vlastní auto. Možná přijde do Evropy
Z historie známe více případů, kdy se výrobce letadel pustil i do automobilů. Že něco takového zkusí i letecká společnost, je však unikátní. Přesně to se však stalo v Číně a první automobil aerolinky Juneyao Air je již v prodeji.
Juneyao Air je čínská letecká společnost. Založena byla v roce 2005, ve flotile má 102 letadel, převážně od Airbusu, a kromě domácích linek létá také do Bruselu, Helsinek, Milána nebo do Londýna. Kromě toho má pod sebou také nízkonákladovou aerolinku 9 Air, která létá linky po Asii. Juneyao Air je ale unikátní tím, že jako jediná letecká společnost na světě se dala také do výroby aut. A není tím myšleno nějaké pokusné létající auto, ale běžný vůz.
Do nezvyklého sektoru se Juneyao pustilo v roce 2023, kdy koupilo krachující značku Yudo Motors, spadající pod menší automobilku Fujian Motors. Yudo vzniklo v roce 2015 a vyrábělo menší elektrické crossovery, které mířily mezi ty levnější modely na tamním trhu. Yudo však také expandovalo do zahraničí a jeho vozy se dají koupit i v Evropě. Pod značkou Yudo třeba ve Španělsku, pod lokální značkou EMC v Itálii a jako Ecocar v Řecku, cenovka začíná na zhruba 600.000 Kč.
Jenže prodeje byly nízké jak v Číně, tak na exportních trzích a v roce 2022 bylo Yudo na pokraji kolapsu. Od toho jej zachránilo právě odkoupení leteckou společností, která firmu drží při životě dodnes. Yudo tedy stále vyrábí svůj jediný model Yuntu, který doma začíná na ceně v přepočtu kolem 260.000 Kč.
Díky získání Yuda a jeho licence na výrobu automobilů ale mohlo Juneyao uskutečnit svůj hlavní plán, založení vlastní značky automobilů. Juneyao Auto vzniklo v roce 2023, s cílem vyrábět elektromobily inspirované leteckým průmyslem a určené pro globální trhy. První automobil aerolinky Juneyao Air se jmenuje Juneyao Air, i když firma jej promuje i pod zkráceným jménem JY Air. Představen byl loni a už na podzim se začal prodávat v Thajsku. Až teď byl prodej zahájen i na domácím čínském trhu a další země mají následovat.

Air je elektrický sedan dlouhý 4.550 mm, s pohonem zadních kol a výkonem 147 kW v základní verzi a 150 kW v silnější. Baterie je u první varianty LFP s kapacitou 51,2 kWh a dobíjecím výkonem 70 kW a u vyšší LFP s kapacitou 64,1 kWh a dobíjecím výkonem 90 kW. Na čínské poměry tedy jde o poměrně zastaralý vůz, což se snaží kompenzovat nízkou cenou, začínající v přepočtu na 450.000 Kč.
Aerodynamicky tvarovaný sedan má prý interiér inspirovaný byznys třídou v letadlech Juneyao, vypadá však stejně genericky jako interiéry mnohé tamní konkurence. Automobilka ví, že na silně konkurenčním domácím trhu zřejmě nemá veliké šance uspět a vůz chce tlačit zejména na export. Po úvodním Thajsku má přijít také Uzbekistán, vzhledem k prodeji Yuda v Evropě není vyloučen ani příchod k nám.
Zdroj: Carnewschina, Zdroj foto: Juneyao, Zdroj videa: Juneyao