TEST Lexus GS 300h – Pohodlně za pět
Šetřit palivo se dá mnoha způsoby. Od těch relativně primitivních, jako nevozit zbytečnou zátěž (tchyně opět musí zůstat doma) či nezapomenout sundat po dovolené zahrádku, až po ty zásadní, mezi které patří samotný výběr vozu.
Nebudeme si nalhávat, že koupí Lexusu GS 300h spasíte svět - nespasíte. Kdejaké jednoduché, malé auto by vás totiž ve výsledku dokázalo odvézt minimálně stejně úsporně. Jenže když chcete pohodlné, tiché auto vyšší střední třídy a zároveň vám (třeba kvůli velkému podílu cest po městě) ekologie není lhostejná, situace už tak jednoduchá není.
Doposud vám uspokojující nabídku neudělali ani u Lexusu, protože GS 450h je zkrátka zbytečně výkonné a postavené tak, aby mohlo konkurovat nejsilnějším turbodieselům konkurence. Většina zákazníků v západní Evropě (my a třeba Slovensko jsme v tomto výjimka) však vyšší střední třídu kupuje s naftovým dvoulitrem, naprosto dostačujícím pro běžné užívání auta. Odpověď Lexusu zní: GS 300h.
Čtyři válce stačí, když pomůže elektromotor
Ačkoliv byste, podle vyššího čísla, možná čekali pod kapotou benzinový šestiválec, není tomu tak. Slabší hybrid z řady GS pohání zážehový čtyřválcový dvouapůllitr, pracující v Atkinsonově cyklu se vstřikováním D-4S (přímý i nepřímý vstřik benzinu). Motor disponuje slušným výkonem 133 kW při 6000 min-1 a točivým momentem 221 N.m při 4200 až 5400 min-1. Se zážehovým agregátem spolupracuje elektromotor o výkonu 105 kW a točivém momentu 300 N.m. Kombinovaný výkon hybridní soustavy činí 164 kW. Ano, jde o tentýž systém, jaký je použit u menšího Lexusu střední třídy IS 300h.
Převodovka je v tomto případě planetová E-CVT, směřující sílu k zadním kolům. Nebojte, velkého točivého momentu prakticky od nulových otáček (díky elektromotoru s 300 N.m) se bát nemusíte, elektronika je skvěle nastavená a ESP jízdu koriguje jemně, avšak jistě. Vítězí proto hlavní deviza zadního pohonu: lehké a přesné řízení bez parazitních momentů.
Díky akumulátorům Ni-MH o kapacitě 1,8 kWh je GS 300h schopno poměrně solidně fungovat i v plně elektrickém režimu a po městě ujet odhadem tři kilometry v naprostém tichu a s nulovou spotřebou. Oproti full-hybridům předchozí generace si můžete dovolit trochu ostřejší práci s pedálem plynu, takže opravdu existuje možnost jezdit po městě (do asi 50 km/h) ve Křižíkově stylu a nezdržovat automobily za vámi. Tedy pokud cesta nevede do kopce, to elektromotor nezvládne, stále platí že pohon je nejvhodnější do zácpy či do obytných zón se sníženou rychlostí. Určitě bychom však při zapnutí módu EV ocenili i rekonfiguraci pedálu plynu tak, aby si s ním řidič nemusel hrát.
Jízda a spotřeba
Hlavní příčinou lehce odlišného chování obou spřízněných modelů je samozřejmě vyšší pohotovostní hmotnost a výraznější rozměry karoserie. S tím souvisí i větší rozvor, který auto oproti relativně sportovnějšímu IS „seriózní“ GS zklidňuje. Viděno očima marketingových stratégů, řidiči GS budou v průměru vyzrálejší a starší. To také odpovídá vyšší ceně, kdy ta stejná hybridní technika, zabalená do prémiovějšího hávu, stojí v základu o 400.000 korun více.
Na poli komfortu Lexus nemá konkurenci. Dřívější dominance automobilky Mercedes-Benz vzala za své jejím posunutím blíže vkusu majitelů Audi a hlavně BMW, takže modely s hvězdou na kapotě sice nyní výrazně lépe jezdí, ale vesměs ztratily kousek pověstné plavnosti. Lexus GS těží ze skvělého utlumení interiéru. Vzhledem k nikterak hezkému zvuku vytočeného čtyřválce, například při předjíždění, to ostatně je i tak trochu nutnost. Utlumení si nejlépe vychutnáte s audiosystémem Mark Levinson, který je v dané třídě svým přednesem a kvalitou zvuku bezkonkurenční.
Těžké akumulátory jsou v zatáčkách znát, v utaženějších obloucích nebo při rychlých změnách směru máte pocit, jako kdybyste v kufru měli sud s pivem nebo dva pytle s cementem. Občasné skládání „na dvakrát“ však není doprovázeno záludnostmi v podobě přetáčivosti. A i kdyby, stabilizační systém drží otěže pevně ve svých rukách, rozhodně lépe, než by to dokázal (skrze citlivé řízení bez zpětné vazby) řidič. Hmotnost navíc zkrátka cítit je, v delších obloucích nebo při dálniční jízdě je auto ukázněné a perfektně drží stopu.
Dynamické vlastnosti GS 300h logicky trochu pokulhávají za menším bratříčkem, rozhodně bychom však udělali chybu, kdybychom je při pohledu na hodnotu zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 s odsoudili termínem „nezajímavé“. Naopak, pružné zrychlení je na úrovni těch nejlepších turbodieselových dvoulitrů a hlavně v počáteční fázi zátahu elektromotoru budete příjemně překvapeni.
Zatímco třeba head-up displej nás překvapil tím, že sám dle okolních podmínek reguluje svůj jas, systém nočního vidění přenášený pouze na obrovský multimediální displej na palubní desce svou funkčností moc nenadchl. Milovníci moderních technologií budou nadšeni možností připojit se v autě na zabudovaný wi-fi hotspot, který díky externí anténě při jízdě vyššími rychlostmi zamezuje občasnému vypadávání signálu a zabezpečuje posádce v podstatě neomezenou konektivitu.
Spotřeba může neinformovanému cestujícímu lehce vyrazit dech. Dálničních 7,6 litru (při reálném tempu 130 km/h) není nic světoborného, avšak už třeba spotřeba po městě, kterou se dařilo i přes velké zácpy držet pod sedmi litry, svádí k uznalému pokývání hlavou. To nejlepší však automobil předvede po vyjetí na silnice nižších tříd. Na nich se při zachování slušného tempa na hranici tuzemských limitů lze držet kolem pěti litrů. Kdo si libuje v ekojízdě, může s tímto velkým a pohodlným vozem jezdit dlouhodobě se spotřebou dieselových vozů o třídu menších. A to je opravdu parádní výsledek...
Dočetli jste až sem a Lexus GS 300h se vám zamlouvá? Bohužel pro vás máme jedno nepříjemné překvapení: kvůli akumulátorům za zadními sedadly (na rozdíl od menšího IS 300h) nejdou sklopit opěradla a zapomenout můžete i na průvlak pro lyže. Lexus nicméně jako originální příslušenství nabízí střešní box, na českém trhu by snad bylo vhodné nabízet jej zapáleným chalupářům už rovnou jako sériovou výbavu.
Nejlevnější verze modelu | 1.195.000 Kč (GS 250 Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 1.300.000 Kč (GS 300h Comfort) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.973.000 Kč (GS 300h Premium) |
Plusy
- Mimořádná kvalita zpracování, použité materiály v interiéru
- Špičkové jízdní vlastnosti, kalibrace stabilizačního systému
- Moderní design exteriéru i interiéru
- Špičková audiosouprava Mark Levinson
- Rozsah základní výbavy, včetně luxusních prvků a bezpečnostních systémů
Minusy
- Nejvyšší rychlost omezena na 190 km/h
- Místo nad hlavou na zadních sedadlech
- Ovládání a grafika multimediálního systému
- Nižší užitečná hmotnost, nejdou sklopit sedadla
Autor: Aleš Jungmann
Foto: Petr Homolka