Lexus GS 450h: Japonský super-hybrid podrobně
Nejnovější čtvrté vydání Lexusu GS mělo premiéru letos v srpnu v Pebble Beach jako GS 350. Hybrid 450h jsme mohli vidět poprvé ve Frankfurtu.
Bez čtyřkolky
Navzdory označení najdeme pod kapotou vidlicový šestiválec s rozvodem DOHC o objemu jen 3,5 litru pracující s Atkinsonovým cyklem, tedy zpožděnou kompresí (pozdním zavíráním sacích ventilů). Mimochodem, kompresní poměr je vysokých 13:1. Zážehový motor má přímé vstřikováním D4S, jeden vstřikovač se nachází ve spalovací komoře, druhý v sání. Podporuje jej v činnosti vodou chlazený elektromotor s permanentním magnetem, který napájejí nikl-metal-hydridové akumulátory.
Celkový výkon systému Lexus Hybrid Drive je v tomto případě 252 kW (343 k). Řídicí jednotka dokáže zvýšit napětí elektromotoru až na 650 V, provozní optimum představuje údaj 500 V.
Ve vyšší střední třídě, kam GS patří, se stává čím dál populárnějším pohon všech kol. 450h jej ale bohužel nemá, neboť převodovka E-CVT přenáší točivý moment pouze dozadu. Řidič si může vybrat ze čtveřice jízdních režimů: Eco, Sport S, Sport S+ a EV. Auto umí tedy jet pouze na benzín, na elektřinu, nebo s oběma motory v činnosti zároveň.
Pod dvě tuny
Podvozek disponuje rozvorem 2850 mm. Přední zavěšení ztratilo na váze díky použití horních a spodních hliníkových ramen. V zadním pomocném rámu najdeme novou víceprvkovou nápravu. Zlepšily se tak nejen jízdní vlastnosti a ovladatelnost, ale i komfort. Přední kotouče s vnitřním chlazením mají čtyřpístkové třmeny z hliníku. Elektronický brzdový pedál ECB má také lepší odezvu, nechybí ani logická regenerativní funkce brzd. Sedmnáctipalcová litá kola mají pneumatiky rozměru 225/50, zatímco příplatkové osmnáctky jsou dodávány s obutím 235/45.
Nový Lexus je 4.844 mm dlouhý, 1.839 mm široký a 1.455 mm vysoký a váží 1900 kg. Rozměry jej řadí na spodní okraj kategorie, vždyť někteří konkurenti jej přerostli o více než 20 cm (Saab 9-5 a dvojčata Chrysler 300/Lancia Thema).
Pořád se jedná o sportovní sedan s atletickými proporcemi, širokými boky a poměrně krátkým a nízkým předním převisem. Zadní nárazník je vybaven difuzorem. Koncové svítilny ve tvaru stylizovaného L obsahují diody, ty najdeme také vepředu, kde slouží k dennímu svícení.
Verzi GS 450 h prozrazuje modré logo na lichoběžníkové masce chladiče a jiná optika hlavních světlometů s třemi čočkami Pro řadu GS jsou k dispozici tři nové laky karoserie: červený Riviera, modrý Meteor a platinový.
Luxus a bezpečnost
Na palubě najdeme celkem deset airbagů (dva čelní a dva kolenní vpředu, čtveřici okenních a konečně dva zadní boční v sedadlech). Přední sedadla minimalizují riziko zranění krční páteře, bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu se nacházejí nejen u nich, ale i vzadu. Novinka nabídne také množství asistentů a bezpečnostních systémů. Třeba předcházení kolizím, které používá radar tempomatu. Jeho součástí je i infračervená kamera, která snímá oči řidiče, v případě nebezpečí jej varuje a pokud nezareaguje, uvedou se v činnost brzdy. Dále vyberme například noční vidění, head-up displej, monitor mrtvého úhlu, udržení jízdního pruhu (LKA) nebo varování při jeho opuštění (LDW).
V interiéru nás přivítá třeba obložení z bambusu, analogové hodiny s LED diodami, součástí palubního informačního systému je zobrazování toku energie v pohonném systému na výstupu v podobě velké obrazovky. Některé jeho funkce lze volit i dálkovým ovladačem. Klimatizace S-Flow umí pouštět vzduch pouze tam, kde momentálně sedí cestující.
Hybridní šestiválec umí sprintovat z klidu na 100 km/h za 5,9 s, nejvyšší rychlost je tradičních 250 km/h, v elektrickém režimu klesne na 211 km/h. Kombinovaná spotřeba činí pouhých 6,3 l/100 km, a to hlavně díky vydatné pomoci elektrické části poháněcí soustavy.
Až na jaře
Čekání na první vozy bude ještě dlouhé, na český trh přijde GS 450h až v dubnu 2012. Klasický benzinový šestiválec GS 350 s pohonem všech kol bude v prodeji v Evropě pouze dál na východ od našich hranic: v Rusku, na Ukrajině a v Kazachstánu, jinak se jej dočkají samozřejmě také klienti za oceánem.