Lexus IS200: Třetí pro Evropu
Sedan IS200 byl vyvinut zvlášť pro zákazníky starého kontinentu, přičemž se snaží vnést mezi luxusní vozy kompaktní třídy nová měřítka. Je to dáno jeho výjimečnými jízdními výkony a vlastnostmi, jakož i vysokou úrovní komfortu. Typ IS200 navíc vhodně doplňuje ostatní dva automobily v nabídce Lexusu: luxusní vlajkovou loď LS400 a sportovní sedan GS300.
Mezi jeho klíčové přednosti patří agresivní a dynamický vzhled. Je to kromě jiného dáno například výrazně řezanými okraji blatníků, nízkou linkou karoserie a působivými hlavními světlomety i zadními skupinovými svítilnami. Design vozu Lexus IS200 je bezesporu velmi propracovaný. O tom svědčí více než deset modelů, které posloužily k definitivnímu vytvarování karoserie.
Ruku v ruce s přitažlivým vzhledem jde též architektura interiéru, který nepostrádá sportovní rysy a prostornost. Cílem návrhářů Lexusu přitom bylo poskytnout řidiči pocit radosti z jízdy, ale v nemalé míře i vzrušující pocity. Tuto atmosféru navozují kupříkladu anatomická sedadla a volant s koženým potahem, přičemž posaz řidiče v sedanu IS200 odpovídá duchu sportovních automobilů. Posádka však jistě ocení prostorný a světlý interiér i moderní palubní desku. Ta obsahuje rychloměr s číselníky ve stylu stopek, což zdůrazňuje dynamický charakter vozidla. Lexusu IS200 je vlastní též bohatá standardní výbava, přičemž zásadou jeho výrobce je poskytnout uživateli co největší komfort bez nutnosti objednávat příplatkovou výbavu. Mezi zajímavé prvky v Lexusu IS200 patří palubní integrovaný navigační systém s obrazovkou a ovladači na středové konzole, kde jsou umístěny též regulační prvky samočinné klimatizace. Konzola dále obsahuje audiosoupravu zahrnující kromě šesti reproduktorů též CD přehrávač se zásobníkem na šest disků.
Konstruktéři Lexusu neopomněli u vozu IS200 ani faktor bezpečnosti. Úroveň jeho aktivní složky zvyšuje kupříkladu standardně montovaný protiprokluzový systém integrovaný s protiblokovací čtyřkanálovou soustavou ABS. Jízdní bezpečnost dále zvyšují kupříkladu rozměrná vnější zpětná zrcátka se zvláštním povlakem z titanu a siliky, jenž podporuje stékání kapek deště, a tím zlepšuje přehled řidiče o situaci za automobilem. Ve výbavě sedanu IS200 samozřejmě nechybějí přední a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce.
Srdcem sportovně střiženého kompaktního sedanu Lexus IS200 je technicky vyspělý zážehový řadový šestiválec 1G-EE. Může se totiž pochlubit čtyřiadvacetiventilovým rozvodem DOHC a soustavou proměnného časování ventilů (VTT-i). Ze zdvihového objemu 1988 cm3 vyvine maximální výkon 114 kW při 6200 ot/min, největší točivý moment činí 195 N.m při 4400 ot/min. Šestiválec ve spojení se šestistupňovou (!) přímo řazenou nebo čtyřstupňovou samočinnou převodovku uděluje sedanu IS200 maximální rychlost 215 km/h, resp. 205 km/h. Vůz zrychlí z klidu na 100 km/h během 9,5 s a 11,2 s. Živost motoru ovšem není vykoupena přehnanou spotřebou paliva, naopak předností tohoto Lexusu jsou rozumné nároky v podobě tzv. kombinované hodnoty 9,6 l bezolovnatého benzínu na 100 km. Navíc automobil již nyní splňuje evropské emisní limity, které vstoupí v platnost až během roku 2000.
Technické údaje | |
Motor | Řadový šestiválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1988 |
Počet válců | 6 |
Počet ventilů | 4 |
Max.výkon (kW/ot.) | 114/6200 |
Točivý moment (Nm/Ot.) | 195/4400 |
Převodovka | šestistupňová přímo řazená (6MT) nebo čtyřstupňová samočinná (4AT), pohon zadních kol |
Brzdy | kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením |
Podvozek | nezávislé zavěšení všech kol na dvojitých lichoběžníkových ramenech, pérování vinutými pružinami |
Jízdní výkony | |
Nejvyšší rychlost (6MT/4AT) | 215/205 km/hod. |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod. | 9,5/11,2 s |
Rozměry | |
Délka x Šířka x Výška (mm) | 4400x1720x1410 |
Rozvor náprav (m) | 2670 |
Rozchod předních/zadních kol (mm) | 1496/1486 |
Objem zavazadlového prostoru (m3) | 0,4 |
Pneumatiky (6MT/4AT) | 215/45 ZR 17/205/55 R 16 |