Lexus - Pozor, přichází konkurence
Od února tohoto roku má i český zákazník možnost objednat si oficiálně vůz značky Lexus, u některého z dealerů Toyoty. Asi víte, že tato luxusní divize Toyoty slaví velké úspěchy v prodeji hlavně v Japonsku a USA. Především v USA, kde zákazníci nelpějí tolik na pověsti značky, neváhají a kupují na úkor německé a americké konkurence. Je nezvyklé, že Lexus nekonkuruje ostatním ani tak v cenách, ale především mimořádnou výbavou a spolehlivostí. Jak tedy nové zbraně, proti konkurenci vypadají a jakou mají techniku se dovíte v následujících řádcích.
Lexus GS300
Představení nového menšího a na sportovně založeného zákazníka laděného Lexusu GS 300 bylo na evropském trhu provedeno ve Frankfurtu na podzim 1997. Ač podobný svému předchůdci, který byl poprvé představen v roce 1993, je nový GS 300 zcela přepracován. Jde především o prodloužení vnitřního prostoru o 26 mm, přesto, že se celková délka zkrátila o plných 160 mm. Celková délka vozu je i přes toto zkrácení dostatečná - 4805 mm. Ani designéři Lexusu se neubránili použití dvou kulatých světel ve předu (viz. foto), vzadu to vypadá podobně (viz. foto). Palubní deska je opět laděna sportovně, ale nelze se ubránit pocitu přebytku plastu, zvláště v oblasti "kapličky" přístrojové desky (viz. foto).
O pohon se stará výkonný šestiválec, samozřejmě vybavený tím nejlepším co můžou u Lexusu nabídnout. Z objemu 2997 cm3 dostali konstruktéři výkon 163 kW při 5800 otáčkách (o 6 kW více než předchozí provedení). O příznivý průběh točivého momentu se stará proměnné časování ventilů u Lexusu nazývané VVT-i (Variable Valve Timing). Ten dosahuje nejvyšší úrovně 298 N.m při 3800 otáčkách. Důležité však je, že plných 274 N.m je k dispozici již při 2400 otáčkách. Díky těmto výkonům, ale i dobré aerodynamice Cx=0,29 dosahuje třístovka výborných parametrů, jak ve zrychlení na 100 km/h - 8,2 s, tak v nejvyšší rychlosti 230 km/h. To vše v pohodlí, díky pětistupňové automatické převodovce. Kombinovaná spotřeba by neměla přesáhnout 11,4 l/100 km.
Lexus LS400
Typ LS400 je na evropském kontinentě v prodeji již od roku 1991, větší prodejní úspěch však nezaznamenal. Výrazná inovace by měla přispět ke většímu prodeji. Pozměněna byla karosérie, která dnes působí vyváženým, dynamickým a kompaktnějším dojmem. Vše samozřejmě doplňuje maximální luxus v interiéru, včetně unikátní klimatizace se systémem vnitřní recirkulace vzduchu. Tento systém bere v úvahu ze které strany je sluneční záření a reguluje teplotu pro každou stranu interiéru zvlášť.
Pochopitelně i zde se o pohon stará klenot mezi motory, supertichý osmiválec s objemem 3969 cm3, který je samozřejmě vybaven jak čtyřventilovou technikou tak proměnným časováním ventilů VVT-i. Výkon motoru stoupl z předchozích 194 kW na „dostačujících 209 kW, který je dosažen při 5900 otáčkách. Jelikož je tento vůz možno vybavit pouze pětistupňovou automatickou převodovkou je mimořádně důležitý tah motoru. Ten stoupl z hodnoty 365 N.m na 398 N.m. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a zrychlení 0-100 km/h absolvuje Lexus LS400 za pouhých 6,9 s.
Technicky výborně připravené vozy tedy čekají na odezvu evropské veřejnosti. Otázkou je, zda značka Lexus v očích Evropanů opravdu znamená to co BMW, Mercedes či Jaguár...
Technické údaje | Lexus GS 300 | Lexus LS400 |
Motor | řadový zážehový šestiválec, čtyři ventily na válec, proměnné časování ventilů, pětistupňová samočinná převodovka | řadový zážehový osmiválecválec, čtyři ventily na válec, proměnné časování ventilů, pětistupňová samočinná převodovka |
Obsah válců | 2997 | 3969 |
Výkon / otáčky | 163 / 5800 kW/1/ot | 209 / 5900 kW/1/ot |
Toč. moment / otáčky | 298 / 3800 Nm/1/ot | 398 / 4100 Nm/1/ot |
Pneu | 225 / 55 R16 | 225 / 60 R16 |
Rozměry (DxŠxV) | 4805 x 1800 x 1445 mm | 5005 x 1830 x 1435 mm |
Rozvor | 2800 mm | 2850 mm |
Zavazadlový prostor | 515 l | 463 l |
Objem pal. nádrže | 80 l | 85 l |
Pohot. hmotnost | 1665 kg | 1855 kg |
Nosnost | 455 kg | 390 kg |
Zrychlení 0-100 km/h | 8,2 s | 6,9 s |
Max. rychlost | 230 km/h | 250* km/h |
Spotřeba (město/mimo/kombi) | 16,0 / 8,8 / 11,4 l | 17,5 / 9,3 / 12,3 l |
Emise CO2 | 278 g/km | 292 g/km |