Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus SC430 - Letní sídlo aristokracie

Ladislav Čermák
Setkání s noblesním osmiválcovým coupé-kabrioletem značky Lexus připomínalo spíš státnickou schůzku na nejvyšší úrovni. Časově vytížený japonský aristokrat, naturalizovaný v USA, si na nás udělal sice o něco méně času, než jsme zvyklí, ale zanechal...

Setkání s noblesním osmiválcovým coupé-kabrioletem značky Lexus připomínalo spíš státnickou schůzku na nejvyšší úrovni. Časově vytížený japonský aristokrat, naturalizovaný v USA, si na nás udělal sice o něco méně času, než jsme zvyklí, ale zanechal hluboký dojem a intenzivní zážitky.

První pohled

na štíhlé aristokratické tělo sice nevyvolal žádné bouření krve ani přehnané nadšení, ovšem prvoplánové emoce se v této kategorii přenechávají horkodechým supersportům. Tvary Lexusu SC jsou až dětsky jednoduché – v podstatě jen navazující oblouky bez velkých překvapení. Ovšem absolutní čistota tvarů a dokonalá vyváženost způsobily, že pohled se na tvary velkého 2+2 místného CC vracel čím dál raději a nakonec je jen nerad opouštěl. Ze všech stran čiší z Lexusu solidně podložená elegance, mírně přikořeněná trochou sportovního šarmu, podtrženého nádhernou kaštanovou barvou, do níž bylo laděno dokonce i zasklení oken a zrcátek!

lexus testy kabriolet lexus testy kabriolet

Atmosféra

která dýchla zevnitř po otevření dveří, byla ochucena vůní kvalitní kůže a pohledem na materiály, hledící na konfekční produkci odkudsi z výšky. Zde se již nenosí plastové imitace – dřevo je dřevo a kov je kov. Při zpracování se nezapomnělo na žádný detail, takže ani při pohledu hodně zblízka na členitou přístrojovou desku, doslova přeplněnou ovladači a hejblátky, nelze objevit špatně slícovaný plast, zadrhávající tlačítko či skřípající krytku. Vše je zkrátka opravdu zkonstruováno, nejen namontováno, a tento fakt vytváří stěží definovatelný noblesní odér.

Usedáme

lexus testy kabriolet lexus testy kabriolet a od prvního okamžiku se cítíme jako doma. Pod nataženou střechou sice pocitově moc místa není a dozadu si opravdu pohodlně sednou nanejvýš malé děti, ovšem po chvíli zjišťujeme, že nijak nestrádáme a nic podstatného nám nechybí. Sedačky sice neposkytují elektrické seřizování tolika směry, jako ty příplatkové od BMW či Mercedesu, ani masáž a vnitřní ventilaci, ale jsou prostě „jen“ dostatečně rozměrné a velice dobře navržené. 186 cm vysoký řidič si našel pohodlnou polohu okamžitě a i když se do měkké béžové kůže tak neutěsnil, jako do svíracích bočnic a výsuvné stehenní opěrky u konkurence, pohodlí ani boční opora mu nechyběla. Všechny provozní spínače jsou v pohodlném dosahu, jen první pohled na kvanta tlačítek na středové konzole trochu překvapí. Chvíli se v nich orientujeme, avšak počáteční zmatek po chvíli ustoupí – jsou totiž rozvržena do logických celků a navíc lze podstatnou část těch, které zrovna nepoužíváme, schovat pod dva výsuvné kryty – to platí pro navigaci i rádio, které lze poté v klidu ovládat tlačítky z volantu.

Startujeme

klasickým klíčkem, známým z „obyčejných“ Toyot, a zpod kapoty se rozlehne tlumené decentní dunění, očištěné od nepříjemných tónin. Moderní osmiválec pod kapotou svou práci prozrazuje nanejvýš nevtíravým způsobem a v nízkých otáčkách jej lze snadno přehlušit puštěným rádiem. Při prvním protúrování se dosud klidný vzduch naplní šťavnatým odvarem z typického „vé-osmičkového“ soundu, který milují všichni vyznavači ostrých sporťáků po celém světě. Vše se přirozeně děje naprosto bez vibrací či jakýchkoliv nepatřičných projevů.

První rozjezd

lexus testy kabriolet lexus testy kabriolet s pomocí šestistupňové samočinné převodovky zahrne mysl adjektivy o sametu, másle a preciznosti. Absolutní plynulost, s jakou uvede stojící vůz do pohybu, překonává konkurenční převodovky 7G-Tronic či Steptronic. Podobné hodnocení zasluhuje při všech klidných režimech – naprosto neznatelná přeřazení pod hranicí 2000 otáček či dokonale ošetřené meziplyny mohou vzbudit dojem, že místo klasického automatu pracuje v útrobách vozu variátor. Trochu slabší je spolupráce při sportovní jízdě – v režimu „S“ sice převodovka zcela správně řadí o jeden až tři stupně níž, ale jmenovitě čekání na kick-down po náhlém sešlápnutí plynu je dlouhé. Tomu lze do jisté míry předejít manuální předvolbou, prostřednictvím sekvenčního posouvání páky nahoru-dolů. U vozu s tímto nábojem bychom si dokázali představit i řadící motýlky pod volantem, ovšem to je otázka preferencí. Každopádně chválíme převodovku za to, že z navoleného stupně nepřeřadí ani po dosažení červeného pole otáčkoměru – vzhledem k rozsahu použitelných otáček lze celou zatáčkovitou pasáž projet na jeden rychlostní stupeň a místo řazení jen užívat pružnost velkého osmiválce. To je zážitek, kterého se majitelé maloobjemových vyladěných motorků nikdy nedočkají.

Jízdní vlastnosti

patří k tomu nejlepšímu z portfolia dojmů. Klasický pohon s precizně vyváženým podvozkem s dvojitými příčnými rameny vpředu a víceprvkovou zadní nápravou se dokáže velice dobře vyrovnat i s těžkým podélně uloženým agregátem nad přední nápravou a zatáčky lze „trefovat“ s pomocí příjemného volantu téměř jako s malým roadsterem. Počítat je třeba jen s vyšší setrvačností – téměř dvoutunový objekt se z jedné vracečky do druhé nesklopí přeci jen tak rychle. Zejména výjezdy ze zatáček pod péčí velkého motoru jsou čirou radostí – mohutná síla je distribuována na správný konec auta, přední kola dělají jen to, co mají – tedy zatáčet – a nejsou obtěžována nutností prát se se setrvačností homokinetických kloubů. K tomu naprosto precizní řízení s bezchybnou zpětnou odezvou a s Lexusem si lze v zatáčkách užít skutečnou benzínem vonící radost a pak s ním přijet rovnou k opeře. Každodenní popojíždění mění Lexus téměř v plavbu po asfaltu a přes montáž tvrdých pneumatik runflat překonává městskou dlažbu, vystouplé koleje či zvlněný asfalt s uklidňujícím odstupem. Nechutnají mu příliš jen vyjeté koleje od kamionu a nechtěné projetí většího výmolu skončí kovovým třesknutím, při kterém se majiteli vozu zatají dech.

Motor

lexus testy kabriolet lexus testy kabriolet je technicky vyzrálým artefaktem, svým noblesním projevem velmi dobře ladící k celku. Osmiválec 4,3 l, vypůjčený z luxusní limuzíny LS430, byl zkonstruován především pro suverenitu při klidné a noblesní jízdě. Projevy jeho práce nikdy nenarušují pohodu uvnitř ani vně auta a vše co dělá, zvládá s nadhledem a grácií, jak už to u velkoobjemových osmiválců bývá. Poskytuje dostatek síly kdekoliv, kam jej automatická převodovka pustí – již kolem rysky 1300 otáček vyvíjí naprosto dostatečnou sílu a klidné ježdění se vzhledem k velice dlouhým převodům dá s neuvěřitelnou pohodou a klidem kompletně pořídit pod hranicí 2000 otáček a spotřebou, oscilující pod továrními hodnotami. Když je třeba, propůjčí svou sílu do služeb probuzených pudů svého pána a síly mu k tomu zbývá více než dost. Ovšem zde se projeví první konflikt s filozofií Lexusu – ani ladný coupé-kabriolet není stavěný apriori na svištivé vymetání horských vlásenek, i když se mu v případě pánova přání nebrání. Avšak ani silný osmiválec nebyl zkonstruován jako lehkonohý sprinter – přechody mezi klidným nízkým a závodivým horním pásmem otáček nepatří mezi jeho nejsilnější stránky a při opravdu sportovním svezení je nutné podřazovat dříve, než bychom čekali, a nepouštět jej pod 4000 otáček. V tom zůstává osmiválcový Lexus ortodoxním Japoncem. Kdo si rád často zazávodí, měl by zkusit raději šestkové BMW s některým z točivých osmiválců; za cenu ztráty pevné skládací střechy a citelného navýšení cenovky dostane de facto polozávodní speciál, kterým Lexus rozhodně není.

Když nastanou letní horka

stačí zastavit, zmáčknout tlačítko a za necelých 30 vteřin se střecha poskládá za nouzové zadní sedačky a s pomocí na pohled neuvěřitelně komplikovaného mechanismu se elegantní kupé změní v atraktivní kabriolet. Dopadající sluneční paprsky kvalitní béžovou kůži doslova rozzáří a potěší v první řadě estetická centra řidiče i posádky. Na kůži, vystavenou v zaparkovaném autě po několik hodin slunečnímu svitu, usednutí ani poté neznamená riziko popálení – díky speciální povrchové úpravě se nerozpálí. Hltat sluníčko pak lze zcela nerušeně – aerodynamičtí specialisté se doslova překonali a do otevřeného vozu ani při vyšších rychlostech nefouká tolik, aby to bylo nepříjemné. V tomto ohledu je Lexus naprostou špičkou a velmi dobře se obejde i bez výdechů teplého vzduchu na krky posádky, jaké nabízí například Mercedes. Když se vytáhnou relativně malá boční okna, lze se snesitelnou mírou hluku překonat i dvoustovku a neriskovat při tom prach v očích nebo ztuhlý krk. Vyznavači skutečného topless sportování mohou slavit, ovšem musí být střídmí při balení kufrů – složená střecha totiž zabere prakticky celý zavazadelník a pak se do něj vejde nanejvýš tak malá taška, kabát či deštník.

Závěr

Jakékoliv setkání s luxusním kabrioletem fanouška povznese a naplní lepší náladou. Ovšem Lexus SC nás potěšil dvojnásob – svou nečekaností. Není tak okázalý jako někteří konkurenti, o to je pak příjemnější nastoupení do noblesního interiéru s jemnou kůží, dřevem a dokonale ošetřenými plasty. I přes dynamické křivky a výkonný osmiválec pod dlouhou kapotou to není sporťák – i když precizní podvozek umí projet sérii zatáček parádně rychle, celek se daleko lépe cítí při klidné relaxační jízdě, během které poskytuje posádce ten nejlepší luxus. S Lexusem SC si budoucí majitel v našich zeměpisných šířkách koupí zároveň i značnou exkluzivitu – dosud jich u nás jezdí pouhé jednotky kusů a pravděpodobnost setkání s jiným „escéčkem“ je o několik řádů menší, než u evropských prémiových značek. Potěší i ekonomická rozvaha – dva a půl milionu je hodně peněz, ale velké osmiválcové kabriolety od prestižních evropských výrobců na této sumě teprve začínají, většinou s citelně slabší výbavou a navíc „jen“ s plátěnou střechou. U Lexusu se dá navíc předpokládat ultimativní kvalita. Lexus SC430 je horkým tipem pro hledače skutečné kvality, kterým nechybí okázalost a přitom se nechávají rádi rozmazlovat!

První cena vozu: 2.454.000,- 4.3 215 kW, SC430
První cena vozu s testovanou motorizací: 2.454.000,- 4.3 215 kW, SC430
Základní cena testovaného vozu: 2.454.000,- 4.3 215 kW, SC430
Cena testovaného vozu vč. příplatků: 2.564.000,- 4.3 215 kW, SC430

Plusy

  • elegantní stylový design s dotaženými detaily
  • noblesně navržený, komfortní interiér
  • vyvážené a čitelné jízdní vlastnosti
  • výkonný, kultivovaný a relativně úsporný motor
  • hladce řadící automatická převodovka
  • velmi dobře vyřešené obtékání vzduchu při jízdě bez střechy
  • skvělá základní výbava
  • vzhledem k přímé konkurenci kulantní prodejní cena

Minusy

  • méně síly motoru v dolní polovině otáček
  • zpožděné reakce převodovky na náhlý přechod do sportovního režimu
  • nervózní chování podvozku na výmolech
  • jediné provedení na výběr
  • po stažení střechy prakticky nepoužitelný zavazadelník
Ladislav Čermák
Lexus SC430
Cena základní sestavy 2 454 000 Kč
Výbava základní sestavy 4 airbagy se samočinnou deaktivací spolujezdcova airbagu prostřednictvím čidla obsazení sedačky, ABS+BAS+TRC+VSC, kožené čalounění, elektricky ovládané a vyhřívané sedačky s pamětí, elektricky nastavitelný volant, posilovač řízení s degresivním účinkem, monitorování tlaku v pneumatikách, mlhovky, elektrická okna a zrcátka, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, centrální zamykání na DO, kožený/dřevěný volant, tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, audiosystém Mark Levinson 440 W + měnič na 6 CD + 9 repro, 18“ litá kola, samočinná šestistupňová převodovka, adaptivní xenonové světlomety s ostřikovači a světelným senzorem Kč
Cena testované sestavy 2 564 000 Kč
Výbava testované sestavy DVD navigační systém a integrované Bluetooth handsfree (+80.000,-), metalický lak (+30.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4293
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 215 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 419 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.2 / 9 / 12
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 368 / 0
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1815 / 245
Rozměr pneu: 245/40 R18
Lexus SC430
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 440 / 580
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 840
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1240
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano