Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus UX 300e – Velmi příjemný, ale trochu nepraktický

Ondřej Mára
Diskuze (36)

První čistě elektrický lexus nabízí šmrncovní vzhled, příjemnou kabinu a skvěle jezdí, bohužel má ale i několik výrazných vad na kráse, kvůli kterým bude těžké si ho obhájit.

Design, interiér


Značka Lexus, stejně jako její mateřská automobilka Toyota, dlouhodobě patřila k velkým propagátorům hybridních pohonů. S rostoucím tlakem na elektrifikaci ale nakonec v listopadu 2019 představila svůj první čistě elektrický model. Jeho základem se stal kompaktní městský crossover UX, tedy nejmenší model v nabídce, který automobilka poprvé představila v roce 2018 a dodnes ho nabízí také s tradičním hybridem.

Elektrický Lexus UX 300e je tedy postaven na stejném základu jako jeho hybridní varianta. Měří stejných 4.495 mm na délku a rozvor má shodnou hodnotu 2640 mm. Vzhled, na rozdíl od modernějšího a už jen výhradně elektrického Lexusu RZ 450e, vychází ještě ze staršího designového jazyka značky.

Přídi tak dominuje výrazná vřetenovitá maska, po stranách pak vidíme standardní LED světlomety. U testovaného vozu ve vrcholné výbavě Luxury jde o dynamické světlomety s trojicí LED diod a funkcí přisvěcování do zatáček, zajištěnou menšími diodami ve spodní části vertikálních ventilačních otvorů předního nárazníku.

Lexus UX 300e Lexus UX 300e

Zepředu vůz vypadá elegantně a dynamicky. Mnozí by na první pohled možná ani netipovali, že jde o městský crossover. Z profilu ale vyniká jeho velikost i hra na dobrodruha s klasickým plastovým lemováním podběhů a prahů. V nižších výbavách je vůz posazen na 17“ litých discích, vrcholná výbava pak nabízí osmnáctky.

Z profilu je nicméně také vidět ochrana baterie, která vcelku výrazně ční pod vozem. Hru na dobrodružství mimo silnice bych tak s Lexusem UX 300e raději rovnou odpískal. Ostatně beztak se jedná „jen“ o předokolku.

Nad zadním podběhem pak najdeme dvířka nabíjecí zásuvky – a to po obou stranách. Na jedné straně je připraven konektor pro pomalé nabíjení, například z wallboxu, na druhé straně pak najdeme konektor pro rychlonabíjení. S tou rychlostí, respektive výkonem to ale není zas tak horké, k čemuž se dostaneme později.

Při pohledu na záď zaujmou především světla, která mají výrazný tvar vystupující z karoserie a navíc jsou propojena osvětlenou lištou napříč pátými dveřmi. Linii střechy prodlužuje elegantní leskle černě lakovaný spoiler, naopak dole vidíme jednoduchý nárazník.

Celkově vypadá Lexus UX 300e opravdu šmrncovně, stejně jako jeho verze s hybridním pohonem. Na cenících japonských značek (včetně Lexusu) navíc potěší, že se nemusíte probírat hromadou volitelné výbavy. Jediné, co je na testovaném voze ve výbavě Luxury navíc, je metalický modrý lak (+25.000 Kč) a střešní okno (+30.000 Kč). Trochu ale zamrzí skutečnost, jak dlouho jsme na příchod čistě elektrické verze čekali. V květnu letošního roku už totiž automobilka stihla představit i modernizovanou verzi Lexusu UX, která nabídne drobná vylepšení zvenčí i uvnitř. Tady se na ně ale ještě nedostalo.

Kabina parádní, ale malá

Po otevření dveří a usednutí za volant na posádku opět dýchne tradiční duch značky Luxus, tedy příjemná ergonomie, bohatá výbava, skvěle zvolené materiály a perfektní zpracování. V podání vrcholné výbavy Luxury to platí dvojnásob.

Video se připravuje ...

V kapličce přístrojů je standardně umístěn digitální přístrojový štít, který nabízí jednoduchou grafiku značky a analogový ukazatel zbývající kapacity baterie. Někomu může přijít grafika displeje příliš strohá, osobně ale oceňuji především její jednoduchost a přehlednost. Samotná kaplička je vybavena tradičními rohy, umožňujícími změnu jízdního režimu či deaktivaci ESP. Vrcholná výbava navíc disponuje i průhledovým displejem (Head-up), promítajícím informace přímo na sklo.

Volant má příjemnou tloušťku věnce a je vybaven klasickými tlačítky. Na jeho zadní straně pak vidíme pádla sloužící k úpravě intenzity rekuperace.  Po levé straně, tedy v nižší části palubní desky, pak automobilka skryla pár tlačítek, které jsou ale stále příjemně po ruce.

Lexus UX 300e Lexus UX 300e

Vpravo od volantu, tradičně na vrchu palubní desky, je obrazovka infotainmentu Lexus Media Display s úhlopříčkou 10,3 palce. Jde přitom o starší typ systému, k jehož ovládání slouží touchpad ve středovém tunelu. Dnes už jde naštěstí o překonané řešení, kterého se Lexus UX zbavil s faceliftem. Systém ale naštěstí podporuje konektivitu Apple CarPlay, což soužití vcelku usnadňuje.

Až na poněkud kontroverzní infotainment jsem si ale pobyt za volantem Lexusu UX nečekaně užíval. Přední sedadla, v tomto případě čalouněná modro-bílou kůží, jsou pohodlná, nabízejí slušnou oporu a v nejvyšší výbavě nabídnou i automatickou funkcí vyhřívání či ventilace. Ergonomie je zdařilá, hledání ideální pozice za volantem je docela snadné, vše je příjemně po ruce. Ventilace se ovládá tradičně tlačítky a nechybí ani dostatek odkládacích prostor. Střešní okno, dostupné pouze pro vrcholnou výbavu, je pak příjemnou třešničkou na dortu. Do již tak dostatečně světlé kabiny pouští více světla a usnadňuje i ventilaci, pokud nechcete pouštět energii požírající klimatizaci.

Horší je to ale s prostorem na zadní lavici. Sednout si sám za sebe jsem sice při svých 183 centimetrech horko-těžko dokázal, koleny jsem se ale opíral o přední sedadlo a hlavou jsem drhnul o stropnici. Výhřev zadní lavice je sice příjemnou drobností, nicméně ani to nezmění fakt, že pohodlně vzadu přepravíte spíše jen děti. A ještě nesmějí být moc vysoké.

Zavazadelník nabízí standardní objem 367 litrů po měkké plato, respektive 486 litrů po střechu. Potěší ale jeho jednoduché tvary nebo dvojité dno, díky kterému můžete pohodlně cestovat i s nabíjecími kabely pod podlahou. Objem po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 60:40, bohužel značka neuvádí. Frunk, tedy úložný prostor pod přední kapotou, byste pak u Lexusu UX 300e hledali marně.

Interiér vozu je tedy příjemný a stylový, bohužel ale také lehce nepraktický. A to platí jak pro prostor na zadních sedadlech, tak pro celkovou velikost zavazadelníku. Obojí totiž UX 300e předurčuje spíše na pozici druhého auta do rodiny, ostatně jde o nejmenší model v nabídce, jenže od crossoveru za tyhle peníze by možná člověk čekal trochu víc. Jakkoliv je luxus v Lexusu tradičně všudypřítomný.

Motor, jízdní vlastnosti


Svižný, ale jak dlouho?

Zatímco hybridní Lexus UX 250h dopuje 2,0litrový hybridní čtyřválec s nejvyšším systémovým výkonem 130 kW, přičemž zadní nápravu pohání pouze elektromotor, čistě elektrická verze UX 300e sází na třífázový synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Ten je umístěn pod přední kapotou, roztáčí přední kola a řidiči nabízí nejvyšší výkon 150 kW (204 k) a 300 Nm točivého momentu.

Městský crossover, jehož hmotnost se pohybuje kolem 1,8 tuny, tak dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy, což vlastně není vůbec špatné. UX 300e sice posádku při akceleraci nezarazí do sedačky, přesto se z křižovatky dostává opravdu svižně. Dech přitom neztrácí ani ve vyšších rychlostech. Z 80 na 120 km/h zrychlí za 5,3 sekundy a pokračuje až do 160 km/h.

Jakmile však není asfalt zcela čistý či suchý, začne se UX 300e lehce prát s přilnavostí. Ať už jsem vyjížděl z křižovatky pokryté jemným štěrkem či prachem z polí, případně vyrazil na silnice po dešti, na palubní desce se při rozjezdech poměrně často rozsvěcovala kontrolka upozorňující na zásahy kontroly trakce.

Namísto palivové nádrže o objemu 43 litrů dostal Lexus UX 300e lithium-iontovou baterii s kapacitou 54,3 kWh, která je umístěna v podlaze a pod zadní lavicí. Automobilka bohužel nikde nezmiňuje, zda jde o využitelnou, nebo maximální kapacitu. Papírově by si měl elektromotor říct o cca 16,8 až 17,1 kWh/100 km a dojezd by se měl pohybovat okolo 305 až 315 kilometrů.

Lexus UX 300e Lexus UX 300e

Spotřebu se mi k mému údivu dařilo dlouhodobě držet okolo 18,2 kWh/100 km, je však potřeba dodat, že jsem jezdil až nezvykle odpovědně, příliš nespěchal a pracoval s rekuperací. Ani tak jsem ale neměl pocit, že bych se dokázal přiblížit slibovanému čistě elektrickému dojezdu 300 km. Za reálnější bych považoval spíše 250 km v létě, v zimě ještě míň. Ostatně jen při zapnutí klimatizace bylo možné sledovat, jak dojezd rázem spadl o několik desítek kilometrů. Trocha sportovnější jízdy pak snadno vyžene spotřebu i nad hranici 20 kWh/100 km.

Teritorium Lexusu UX 300e tak skutečně bude spíše město, nanejvýš příměstské oblasti. Cestování na delší vzdálenosti totiž komplikuje i jeho nabíjení.

Na jedné straně totiž najdeme konektor Type 2, který podporuje nabíjení výkonem 6,6 kW, což je na dnešní dobu zoufale málo. Nabití baterie z 0 a 100 % pak automobilka odhaduje na dlouhých 8 hodin a 15 minut. V praxi má tedy smysl tento konektor využít buď na wallboxu doma, nebo v práci.

Na druhém zadním blatníku pak najdeme konektor ChAdeMO, který se těší obrovské popularitě především v domácím Japonsku a asijských zemích. V Evropě nicméně pomalu upadá v nemilost a některé novější stojany už ho vůbec nenabízí.

Ani při využití tohoto typu konektoru ale nečekejte žádné zázračné rychlosti. Nejvyšší nabíjecí výkon je totiž pouze 50 kW. I „rychlá“ zastávka po cestě, během které byste chtěli naplnit baterii z 0 na 80 %, si totiž podle automobilky nakonec vyžádá 50 minut. A to je na dnešní poměry i velikost samotné baterie vcelku dost.

… a přitom jezdí skvostně

A protože nemám rád čekání na nabíječkách, snažil jsem se během společného týdne jezdit tak, abych se jim mohl pokud možno vyhnout - což se mi ale stejně nakonec úplně nepovedlo. Jedním z důvodů je i skutečnost, že Lexus UX 300e jezdí opravdu parádně a cestovat s ním je vlastně docela radost.

Ticho u čistě elektrického vozu samozřejmě nepřekvapí, automobilka ale zapracovala i na odhlučnění kabiny od vnějšího prostředí. Dokonce ani na dálnici pak posádku neobtěžuje hluk vzduchu obtékajícího karoserii či hluk od podvozku.

Ten je přitom naladěn na velmi příjemný kompromis mezi komfortem a sportovností, který v minulosti perfektně předváděla především značka BMW. Podvozek je tedy jistý, současně však precizně žehlí nerovnosti, nemlátí a ani neodskakuje. Řízení sice nenabízí kdovíjakou zpětnou vazbu, je však přesné a vůz působí hezky agilně. Karoserie se navíc ani při prudších změnách výrazněji nenaklání, což lze zřejmě připsat i nízko položenému těžišti díky bateriím v podlaze.

Závěr


Závěr

Lexus UX 300e coby první čistě elektrický model značky působí trochu kontroverzně. Stejně jako UX 250h totiž skvěle vypadá, dobře jezdí a jeho kabina působí opravdu prémiovým dojmem. Potíž nicméně spatřuji v omezeném vnitřním prostoru, tedy na zadních sedadlech i v zavazadelníku, dojezdu na jedno nabití, rychlosti samotného nabíjení a v neposlední řadě i ceně.

Ta totiž začíná od 1.299.000 Kč v základní výbavě Prime. Kdo by ale zatoužil po vrcholné výbavě Luxury, musí z peněženky vytáhnout 1.639.000 Kč. S příplatkovým lakem a střešním oknem pak testovaný vůz vyšel na částku 1.694.000 Kč. To je poměrně dost nejen na městský crossover, ale také na elektromobil jako takový.

Při dojezdu na jedno nabití a rychlosti nabíjení je totiž Lexus UX 300e vhodný například jako druhé auto do rodiny. Za podobné peníze už ale můžete sehnat i vozy, respektive elektromobily, které budou praktičtější. Nejen dojezdem, ale také vnitřním prostorem. Ostatně například Tesla Model 3 (s dojezdem 491 km) stojí na českém trhu od 1.369.990 Kč. Za model Long Range (s dojezdem 602 km) pak zákazníci zaplatí od 1.539.990 Kč. Pokud byste toužili po crossoveru, Model Y Long Range (s dojezdem 533 km) začíná od 1.749.990 Kč. A to vůbec nezmiňuji elektromobily ze stáje koncernů VW či PSA, které mohou roli druhého auta v rodině zastat ještě lépe.

Samozřejmě se nabízí otázka, jak moc můžeme srovnávat auru Lexusu s ostatními značkami. Právě za skutečně poctivý prémiový dojem (ze zpracování i jízdy) jsem tak UXu nakonec dal čtyři hvězdičky. Ačkoliv ruku na srdce, bylo to s opravdu hodně odřenýma ušima.

Nejlevnější verze modelu 1.299.000 Kč (UX 300e Prime)
Základ s testovaným motorem 1.299.000 Kč (UX 300e Prime)
Testovaný vůz bez příplatků 1.639.000 Kč (UX 300e Luxury)
Testovaný vůz s výbavou 1.694.900 Kč (UX 300e Luxury)

Plusy

  • Elegantní vzhled
  • Prémiová kabina
  • Komfortní jízda
  • Svižný pohon  

Minusy

  • Méně prostoru vzadu
  • Menší zavazadelník
  • Omezený dojezd
  • Pomalé nabíjení
  • Vyšší cena  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (36)

Doporučujeme

Lexus UX 300e
Cena základní sestavy 1 639 000 Kč
Výbava základní sestavy Lexus Safety System +2, Panoramatické zobrazení okolí, Sledování slepého úhlu, LED světlomety, svícení do zatáček, tónovaná skla, střešní lišty, 18“ litá kola, Kožené čalounění, vyhřívání předních a zadních sedadel, odvětrávání předních sedadel, vyhřívaný volant, dvouzónová klimatizace, elektrické víko zavazadlového prostoru, 10,3“ Lexus Media Display, Audiosystém Mark Levinson, Navigace Lexus Premium, Head-up displej, bezdrátová nabíječka Kč
Cena testované sestavy 1 694 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+25.000 Kč), Střešní okno (+30.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 367 / 0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1785 / 460
Rozměr pneu: 255/50 R18
Lexus UX 300e
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4495
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 7. 2022 23:13
Re: rychlorecenze pro úsporu času
pokiaľ dáva toyota zľavu 30 percent, tak letí zajtra jednu kúpiť ;-) :-[]
20. 7. 2022 14:02
Re: Interiér (?)
Asi není moc fotogenický, protože v realu je za mě kvalitní interiér jedno z velkých plusů Lexusu UX. Třeba GLA umí ve správné výbavě hezčí, ale neřekl bych že kvalitnější.
20. 7. 2022 13:08
Re: Ideál české rodiny
:yes:

Myslim ze BZ4x bude jina kava.

Tady castecne souhlasim s Pajou.
I kdyz tak kriticky bych to samozrejme nevidel. :-)
Avatar - Emel
20. 7. 2022 12:10
Re: rychlorecenze pro úsporu času
Minimálně ty baterkové věci - kapacita, nabíjení - nejsou na úrovni, kterou bych čekal za 1,3M základní ceny... a asi ani 30% sleva by to nezachránila.
Avatar - Mikesus
20. 7. 2022 10:31
Re: rychlorecenze pro úsporu času
Podle fotek bez reálných zkusenosti asi jo. Já v tom jezdil a mám i cenu.