Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus UX Concept: Třetí rozměr a hologramy

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Lexus odhaluje studii kompaktního crossoveru pro Paříž. Jmenuje se krátce UX a jeho kabina nabídne nejmodernější techniku.

Luxusní odnož japonské Toyoty je na informace i fotky novinky zatím velmi skoupá. Zvenčí UX odhalila pouze ze zadního bočního pohledu. Ten nám říká, že nijak nevybočuje ze současného stylu značky. Auto má osobitě vystouplé blatníky, pod nimi pak obří kola. Karoserie je plná zlomů, přičemž ten zadní s koncovými sdruženými reflektory působí vskutku osobitě.

Linky, které Lexus používá na předních maskách sériových modelů, se opakují i na víku zavazadelníku. UX navíc na první pohled vypadá jako třídveřový. Nicméně hlavním tématem prvotního odhalení je kokpit, pro který označení „futuristický“ snad ani nevystihuje jeho vzhled... Pokud se vám design luxusních vozů z Japonska zdá radikální, v tomto případě se návrháři dostali ještě výše - nebo dále, záleží na úhlu pohledu. Tým vedl Stephan Rasmussen z evropského střediska.

Moderní techniku si ještě před několika desetiletími nedokázali představit ani spisovatelé science fiction. A dnes je to realita, respektive nepříliš vzdálená a funkční vize.. Název HMI (Human Machine Interface) pro komunikační rozhraní v autech používá kdekdo, třeba Kia, ale Lexus nabízí jeho trojrozměrnou formu. O tom, že je vozidlo permanentně online, se snad nemá cenu příliš dlouho rozepisovat... Kokpit vyznává stejně dramatické úhly jako exteriér.

Přístrojovou desku před řidičem (možná spíše pilotem) supluje „plovoucí“ transparentní (průhledná) koule ve stylu hologramu, na které se zobrazují nejen digitální údaje, ale překvapivě i ty analogové. Rychlost, spotřeba a tak dále... Středová konzola nabízí další obrazovku, ovšem ve formě facetované krystalické struktury, která nahrazuje dotykovou, ale samozřejmě i veškerá tlačítka a číselníky. Vyznává stejný styl jako „budíky“. Zřetelně na ni vidí oba přední cestující a mohou zde také ovládat palubní informační systém včetně poslechu hudby a klimatizace. Třetí displej najdeme uprostřed palubní desky.

Spínače otevírání dveří a ovládání oken jsou elektrostatické a nacházejí se pod průhlednými kryty, okna zase elektrochromatická, mají tedy samozatmavovací funkci. Konvenční vnější zpětná zrcátka střídají kamery, které však nenajdeme zvenčí, nýbrž také v kokpitu. Zajímavě tvarovaný A-sloupek má své dvojče před spolujezdcem, v tomto případě se jedná o reproduktor. Audiofilové si tady přijdou na své.

Informace o rozměrech, potažmo použité technice zatím nemáme. Lexus UX se představí už za několik dní ve světové premiéře ve francouzské metropoli, takže se do té doby jistě dozvíme více.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)