Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lhát o spotřebě se nemá: Hyundai a Kia vyplatí 900 tisíc kompenzací

Lhát o spotřebě se nemá: Hyundai a Kia vyplatí 900 tisíc kompenzací Zdroj: acz

Lhát o spotřebě se nemá: Hyundai a Kia vyplatí 900 tisíc kompenzací

V Americe automobilky Hyundai a Kia zfalšovaly údaje o normovaných spotřebách svých aut. Teď budou majitelům vyplácet rozdíly, které vzniklé újmy vyrovnají.

Automobilky Hyundai a Kia se v Americe od roku 2011 chlubí, že mají ze všech značek nejnižší spotřeby, přičemž Hyundai s pýchou deklaroval, že hned čtyři jeho vozy na dálnici ujedou na galon benzinu až 40 mil, přičemž jak je v Americe obvyklé, tyto působivé spotřeby byly uvedeny na samolepkách, umístěných na oknech v showroomu vystavených vozů.

Jenže agentura EPA, která provádí oficiální měření, zjistila, že údaje na štítcích úplně nekorespondují s tím, co naměřila. A asi nepřekvapí, že čísla byla ve všech případech vyšší, než které EPA naměřila a tím pádem automobilky vykazovaly nižší spotřebu, než měly. EPA uvádí, že se to týká 900.000 vozů modelových ročníků 2011,2012 a 2013, přičemž v 580.000 případů činí odchylka 1 mpg, u 240.000 si Korejci přidali dvě míle na galon a u zbylých 80.000 vozů se jednalo o rozpětí 3-4 mpg.

Obě značky se ústy svých tiskových mluvčí hluboce omlouvají, prý se jednalo o "procedurální chybu", kdy byly použity výsledky z vlastních měření, jejichž metodika se v roce 2010 změnila. Těžko soudit, nakolik je oficiální sdělení pravdivé, faktem nicméně je, že Hyundai a Kia majitele dotyčných aut odškodní. Dealer zkontroluje najeté kilometry a na jejich základě za každý rok vyplatí kompenzaci, která se rovná rozdílu projetého benzinu, doplněného o 15% bonus navíc. Takže vůz, jenž najel kupříkladu na Floridě 15.000 mil a rozdíl spotřeby činil 1 mpg, dostane bolestné 88 dolarů.

Tento postup se vztahuje na všechny první majitele vozů a peníze jim budou vypláceny každý rok do doby, než své auto prodají, přičemž těm, kteří tak již učinili, bude vyplacen rozdíl za dobu, kdy auto vlastnili. To bude nejspíš pro řadu vlastníků dobrým důvodem, proč si dotyčné auto ponechat co nejdéle. Pokud uvážíme, že v Americe auta nezřídka najedou i milion mil, tahle akce může obě značky nakonec stát až desítky milionů dolarů. Nemluvě o ostudě...

V případě EPA se jedná o opravdu tučný úlovek, od roku 2005 se nestalo, že by údaje na štítcích neseděly, s výjimkou Dodge Ram z roku 2001 (+1 mpg) a BMW 3 z roku 2012 (+2 mpg).