Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ligier JS RC – Jak jezdí auto pro patnáctileté?

Martin Machala
Diskuze (76)
I v patnácti letech můžete řídit auto. No, spíš autíčko, dvoustopý stroj to ale každopádně je. Budeme se řítit maximálkou 45 km/h!


Úvod, design


Taky si pamatujete na dobu před „béčkovým“ řidičákem, kdy jste stříhali metr do vytoužených osmnáctin? I já jsem nastoupil do autoškoly ještě v sedmnácti, na teoretické zkoušky se šprtal tak, že neúspěch prostě nepřipadal v úvahu, a pak už jen nemohl dospat narozenin. Ještě hluboko před autoškolou jsem si řízení zkoušel na nejrůznějších polních cestách a zapadlých silničkách… Dnešní mládež nemusí čekat až do osmnácti, autem se zcela legálně mohou pohybovat už v patnácti!

Sice s citelnými omezeními (nejvyšší výkon maximálně 4 kW, rychlost omezena na 45 km/h, dvoumístná konfigurace), jako auto ale Ligier JS RC určitě vypadá. A o to jde především! Ostatně, jak se v přiloženém videu vyjádřil Johny Machette, v patnácti jste i s tímhle nedospělým vozítkem za krále! Ještě vysvětlit, kdo je Johny Machette, nejspíš asi tápete. Jako nedávno já. Kdyby vám ale bylo patnáct, určitě bystě věděli, která bije. Johny je totiž jeden z nejznámějších českých youtuberů, mezi náctiletými tedy uctívaná celebrita… Kdo jiný nám měl pomoct proniknout do mysli patnáctiletého řidiče?

Video se připravuje ...

Zpátky k Ligieru. Autíčko homologované jako moped (proto vám stačí řidičák skupiny AM, v zahraničí lze takový stroj provozovat dokonce úplně bez papírů) má skutečně na svědomí firma slavná hlavně díky svému působení v motoristickém sportu. Historie výrobce se počítá od roku 1968, kdy firmu založil bývalý závodník Guy Ligier. Jeho auta závodila ve 24h Le Mans i ve Formuli 1 (v sezoně 1980 Ligier získal druhé místo v poháru konstruktérů), slavnou stáj pak v roce 1996 zakoupil Alain Prost.

A teď Ligier vyrábí mimo jiné „patnáctiletá“ auta. Produkce nijak závratná není, ročně se vyrobí jen asi deset tisíc vozítek. I to stojí za dost vysokou cenou, vždyť testovaný „sportovní“ model JS RC se prodává od 336.000 Kč. Asi nejsem sám, kdo čekal výrazně nižší cenovku. Jak jsem se ale dozvěděl přímo od prodejce, v Česku si zatím Ligiery kupuje hlavně zlatá mládež. A to se pak prý tatínkové předhánějí, kdo synátorovi pořídí nabušenější autíčko. Do útrob vozu se tak často stěhuje hudební aparatura jak z menší diskotéky a konečný účet za autíčko v zahraničí zhusta využívané seniory se vyšplhá klidně i nad půl milionu… Vždyť už náš konkrétní testovaný kousek dovybavený o klimatizaci nebo multimediální systém se přehoupl přes čtyři sta tisíc.

Ale že by se tyto nemalé peníze nijak zvlášť promítly do dílenského zpracování, to bych si tvrdit nedovolil. Rezervy má už karoserie (znovu bych vás odkázal na video a manipulaci s plastovou kapotou a následný boj s tlumící hmotou), ani přístrojová deska vysoké cenovce úplně neodpovídá. Snaží se hrát na efekt, třeba pomocí klavírního lakování nebo strukturou plastů připomínající karbon, středovému panelu zase vévodí displej multimediálního systému. Prakticky vše ale působí dost chatrně, neřekl bych však, že jde vyloženě o odbytou práci. Když se pohotovostní hmotnost pohybuje kolem čtyř metráků, nemůžete čekat odolné materiály a bytelnou konstrukci.

ligier testy video minivozy redakcnivideo ligier testy video minivozy redakcnivideo  

Se zájmem okolí ale počítat můžete. Nebo lépe řečeno, raději se na něj rovnou připravte. Třímetrová miniatura je jak automobilová bonsaj, vznětový dvouválec navíc vydává zvuky, které probudí mimino i na protějším chodníku. A navíc, sportovní verze JS RC je vyložený extrovert. Silueta mi připomíná kupé-kabria (pamatujete ještě na Mitsubishi Colt CZC?), střecha je však samozřejmě pevná. Kabriolet by se přitom docela hodil, nad hlavou je místa pomálu. Už já jsem se musel krčit, a to měřím přiměřených 180 cm. Bude to chtít méně vzrostlého teenagera. Jinak jsem nedostatek prostoru nepociťoval, potěší velký kufr s objemem 370 litrů. Pro aparaturu je tedy místa víc než dost!

Motor, jízdní vlastnosti


Hlučně, ale zadarmo

Ještě jednou doporučím vaší pozornosti přiložené video, zvuk dvouválcové vznětové atmosféry Lombardini o objemu 480 cm3 zkrátka musíte slyšet. Jeden by ani neřekl, kolik randálu může takové autíčko nadělat! Hluk samozřejmě výrazně prostupuje i do interiéru, nakonec to však není tak hrozné, jak byste podle vnějšího projevu minidieselu čekali. I přesto se ale ta pojízdná diskotéka začíná jevit jako opravdu dobrý nápad.

Legislativně normovaný výkon 4 kW vypadá ve spojení s dvoustopým strojem jako pokus o legraci, vždyť podobně „silné“ jsou trochu lepší mopedy… A tady máme před sebou sice autíčko, ale pořád poctivé čtyři metráky, rozhodně ne nějaké splašené trubky. Světlo na konci tunelu začínám vidět díky točivému momentu 26 N.m, i tak si ale říkám, že se k maximálce 45 km/h sotva doploužím.

Chyba! Hned poté, co jsem po kratším boji s voličem jízdních režimů přesunul se skřípěním páku do polohy vpřed, se Ligier nečekaně svižně rozjel. Pravda, s lehkým zaškobrtnutím, plynulé rozjezdy nejsou zrovna nejsilnější stránkou variátoru, pak se ale Ligier k maximu 45 km/h probíjel srdnatě.

Při akceleraci interiér prostoupila nepřeslechnutelná zvuková kulisa a já měl sto chutí hledat vyšší převod. Samozřejmě bez úspěchu, Ligier přece používá variátor (další legislativní nutnost). Dynamiku však za překvapivě svižnou označit určitě můžu. Vše ale vezme hodně rychlý konec, jak už víte, nad 45 km/h omezovač Ligier nepustí. Na tachometru se sice krátkodobě mohou objevit i o něco vyšší hodnoty (to jsem si takhle z kopce jednou upaloval padesátkou!), odchylka měření se však samozřejmě týká i této kategorie (rychloměr přidává dva tři km/h).

ligier testy video minivozy redakcnivideo ligier testy video minivozy redakcnivideo  

Pro ostatní účastníky provozu byla čipernost uřvaného autíčka evidentním překvapením, v semaforových sprintech se Ligier držel víc než slušně.

A kdyby ještě ostatní řidiči věděli, za kolik model s označením JS RC jezdí! Udávaná kombinace 2,5 litru je dosažitelná i v městském provozu, což vzhledem k téměř osmnáctilitrové nádrži zaručuje dojezd kolem sedmi set kilometrů. Na palivo tak bude stačit i relativně skromné kapesné.

Něco pro tvrďáky

Kromě škubnutí při rozjezdu mě na prvních metrech trochu zaskočila ještě jedna věc – absence posilovače řízení. Vzhledem k rozměrům a hmotnosti stroje vyloženě nutný sice není, patnáctiletá křehká slečna by ale při parkování mírný problém přece jen mít mohla. Ve vyšších rychlostech (i když vyšších… zkrátka po rozjezdu) už chybějící posilovač nevadil.

To jsem se spíš potýkal s hodně tvrdým podvozkem. Odpružení Ligieru je podle všeho dimenzováno na kvalitnější francouzský podklad, na tom českém autíčko občas dost trpělo. Nerovnostem je opravdu dobře se vyhýbat, nejlépe úplně všem. Jak říkám ve videu, o některých dírách jsem ani nevěděl, že je v Holešovicích máme. Škoda, jinak je Ligier pro pohyb ve městě hlavně svými rozměry předurčen. A parkování, to je čirá radost! Jen se holt musíte smířit s tím, že volant jde trochu ztěžka, jak jsem už napsal.

ligier testy video minivozy redakcnivideo ligier testy video minivozy redakcnivideo  

Závěr


Upřímně, přesednutí prakticky z jakéhokoliv dospělého auta do pidižvíka od Ligieru znamená menší šok. Autíčko je hodně hlučné, rozjezdy trhavé, tvrdý podvozek uskákaný, dílenské zpracování vysoké cenovce také úplně nedopovídá…

Na Ligier JS RC se ale musíte podívat patnáctiletýma očima. A nejde jen o to, že se v patnácti zkrátka a jednoduše jedná o jedinou legální cestu k řízení auta, mnohá omezení vyplývají z podstaty věci a jsou dána legislativou. Koneckonců, Ligier je přece homologovaný jako moped… Nemůžete tak po něm chtít komfort a praktičnost „opravdového“ auta, tohle je mezistupeň mezi světem jedné a dvou stop.

A tento úkol plní Ligier JS RC solidně – před diskotékou bude vypadat dobře, dvě osoby převeze v suchu a teple i s bagáží… Co chtít v patnácti víc?

Snad jenom vyšší rychlost. „Řítit“ se městem maximem 45 km/h, to je s nervózními řidiči za zadkem kolikrát hodně napínavá zábava. S tím ale Ligier nic neudělá.

ligier testy video minivozy redakcnivideo ligier testy video minivozy redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu336.000 Kč (Ligier JS RC)
Základ s testovaným motorem369.000 Kč (Ligier JS RC DCI)
Testovaný vůz369.000 Kč (Ligier JS RC DCI)
Testovaný vůz s výbavou441.900 Kč (Ligier JS RC DCI)

Plusy

  • Možno řídit v patnácti
  • Výrazný vzhled
  • Velmi nízká spotřeba

Minusy

  • Tvrdý podvozek
  • Vysoká cena
  • Lacinější detaily

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (76)
Ligier JS RC
Cena základní sestavy 369 000 Kč
Výbava základní sestavy Rádio s CD přehrávačem, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna, litá kola, mlhovky. Kč
Cena testované sestavy 441 900 Kč
Výbava testované sestavy Klimatizace (+22.000 Kč), multimediální systém (+17 900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 2 / 2
Zdvihový objem (ccm): 480
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 4 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 26 / 1400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 45
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 2.5
Emise CO2: 65
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 0
Objem nádrže (l): 18
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 400 / 0
Rozměr pneu: 155/60 R15
Ligier JS RC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3030
b) šířka (mm): 1505
c) výška (mm): 1465
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
23. 9. 2016 07:05
Mne se libi...
...ale proc to nemuzou vyrabet tak, aby to vypadalo aspon trochu jako normalni auto? :-)
Avatar - Bertold
23. 3. 2016 23:03
skuska
:-)
Avatar - cechblog
23. 1. 2016 11:50
Re: to jsou moudra zase...
tak pokud raddíte jak z této sračky dostat 80, tak nejste normální
Avatar - cechblog
23. 1. 2016 11:48
NEPOCHOPITELNÁ SRAČKA
je familiérní označení pro tento traktor s karoserií auta, neuvěřitelné do čeho legislativa pustí děti na silnici, bezpečnost 0
22. 1. 2016 18:07
v patnácti jste i s tímhle nedospělým vozítkem za krále!
hmm, tak jestli to je o tomhle, tak to nemá na silnici co dělat :no: