Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aixam: Francouzská značka aut pro -náctileté na českém trhu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (41)

Aixam je jedním z největších výrobců mikroaut, k jejichž řízení stačí řidičské oprávnění pro moped. Na českém trhu nabízí čtyři modely, nejlevnější z nich stojí v základním provedení 254 tisíc Kč.

Značka Aixam existuje od roku 1983, kdy navázala na zkrachovalou automobilku Arola založenou roku 1975. Současná nabídka zahrnuje pět modelů, největší z nich čtyřmístný A.751 se do České republiky nedováží. Kromě toho pod Aixam patří značka užitkových mikroaut Mega.

Nabídka pro český trh tedy obsahuje modely A.721, A.741, Crossline a Scouty R, které je možné řídit už od 15 let. Pohání je dvouválcový vznětový motor Kubota 400 cm3 o výkonu 4 kW. Nejvyšší rychlost je 45 km/h a pohotovostní hmotnost 350 kg. Ačkoliv mají čtyři kola, splňují tak podmínku pro řidičská oprávnění AM až A.

Modely Crossline GT a Scouty GTR pohání benzinový dvouválec Lombardini 505 cm3 o výkonu 15 kW a nejvyšší rychlost je 93 km/h. Pro jejich řízení je potřebné řidičské oprávnění skupiny B1, které lze získat od 17 let, případně skupiny B. Stejná podmínka platí pro čtyřmístný model A.751 s motorem Kubota 600 cm3, jehož nejvyšší rychlost je 78 km/h a pohotovostní hmotnost 380 kg přesahuje zákonem daný limit 350 kg pro skupinu AM.

Nejmenším modelem je právě A.721 s délkou 2,67 m (ve verzi Sport 2,73 m), 2,90 m dlouhý A.741 je pak jeho prodlouženou verzí. Základní provedení Pack má výbavu na úrovni malých automobilů – nechybí plnohodnotný přístrojový štít, topení, zevnitř nastavitelná vnější zpětná zrcátka, dvoupolohové vnitřní zpětné zrcátko, příprava na rádio ani ozdobné kryty kol. V ceně je zahrnut i metalický lak.

Verze Luxe přidává například centrální zamykání, tónovaná skla, vyhřívání zadního okna, hodiny nebo zapalovač. U Super Luxe pak nechybí ani autorádio s CD přehrávačem, elektrické stahování předních oken, ukazatel vnitřní teploty, přední mlhovka nebo hliníková kola. Model A.721 Sport má výbavu Super Luxe rozšířenou o sportovní doplňky.

Modelová řada dále zahrnuje mikro-SUV Aixam Crossline. Tento model svoji délkou překonává hranici 3 metry (3050 mm), nabízen je také s benzinovým motorem. Výbava je shodná s A.721 a A.741, standardem jsou navíc hliníkové střešní ližiny a sada ochranných plastů. Na přání je možné Crossline vybavit také střešním oknem.

Pravděpodobně nejatraktivnějším modelem je otevřený Scouty R s karoserií targa, který je odvozený od A.721. Jeho výbava odpovídá provedení Super Luxe.

Aixam - ceny na českém trhu
Model A.721 A.741 Crossline Crossline GT Scouty R Scouty GTR
Řidičské oprávnění B1 AM AM B1 AM B1
Zdvihový objem [cm3] 400 400 400 505 400 505
Válce 2 2 2 2 2 2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 4/3200 4/3200 4/3200 15/5100 4/3200 15/5100
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 14/2400 14/2400 14/2400 34/2150 14/2400 34/2150
Max. rychlost [km/h] 78 45 45 93 45 93
Komb. spotřeba [l/100 km]            
Pohotovostní hmotnost [kg] 380 350 350 380 350 380
Cena Pack/R [Kč] 254.000,- 272.000,- 286.000,- - 332.000,- -
Cena Luxe [Kč] - 283.000,- - - - -
Cena Super Luxe [Kč] 286.000,- 308.000,- 335.000,- - - -
Cena Sport [Kč] 313.000,- - - - - -
Cena GT/GTR [Kč] - - - 398.000,- - 355.000,-

Všechny mikroautomobily Aixam mají motor uložený vpředu a pohon předních kol. Karoserie je tvořena bezpečnostním rámem z hliníku, na kterém jsou namontovány akrylátové panely. Převodovka má jednu rychlost dopředu, zpátečku a neutrál. Objem palivové nádrže je vždy 16 litrů.

Ceny jsou vzhledem k nabídce běžných aut na našem trhu vysoké. Na rozdíl od České republiky se ve Francii daní auta podle spotřeby, respektive emisí CO2. Mikroauta Aixam díky hodnotě 77,9 g/km spadají do kategorie A (do 100 g/km), a proto se na ně vztahuje nejnižší sazba daně. Na domácím francouzském trhu tak tyto automobily dávají větší smysl než u nás.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (41)
Avatar - gld
19. 8. 2008 21:44
Re: u nás neprodejný...
blbé je že "kto má..?" ;-\
Avatar - skejpa
19. 8. 2008 17:40
Re: Kamaradi v tramvaji
to mozna. ale nez skutr ne :-) (jak kterej teda...)
19. 8. 2008 13:10
Re: Kamaradi v tramvaji
rozhodne tech 50 dosahne rychleji,nez tophle ;)
19. 8. 2008 00:20
Re: Kamaradi v tramvaji
Nevim, kolik ti je, ale pokud se ti v patnácti vztyčí sebevědomí, tak já jsem třeba na jaro nečekal. To ti nepomůžou ani ty plechy na Jáwě 21, nebo 20, to už nevim... Možná tě zrovna vykopli z pijonýra a nebyl si hoden rudýho šátku, ale já šel nekompromisně na věc a jedna soudružka nezůstala suchá! >:D
Avatar - skejpa
19. 8. 2008 00:07
Re: Kamaradi v tramvaji
ve vanici nikam nepojedu >:D a pri hezkym pocasi treba do prirody :-) tam tramvaj nemuze ;)