Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Listopad 2018 na Veterán.auto.cz: Prostor versus rodina

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 5. 12. 2018
V jedenáctém měsíci letopočtu 2018 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kapitoly z historie evropského Fordu, britského Daimleru a nemohla chybět ani tradiční „amerika“.

Před druhou světovou válkou a vlastně i po ní byl britský Daimler samostatnou značkou, která ještě neměla nic společného s Jaguarem. DB18 alias Eighteen, případně také 2 ½ Litre přišel těsně před vypuknutím krvavého konfliktu. Ztělesňoval luxus a standardně se nabízel s tovární karoserií, ale Barker stavěl i kabriolety. Dnes nám přijde 4,6 m dlouhá limuzína na tuto kategorii poněkud krátká... Technickou zajímavost nepředstavoval ani tak řadový šestiválec 2,52 l, jako čtyřstupňové přímo řazené převodovky Wilson s předvolbou rychlostního stupně. Po modernizaci (1948), kdy byly hlavní světlomety integrovány do předních blatníků, dostal DB18 přídomek Consort. Vyráběl se ještě dalších pět let, celé řady vzniklo skoro 10 tisíc kusů. Slušné číslo...

Ford Scorpio si většina z nás pamatuje z běžného provozu, mnozí jej i vlastnili. První generace prostorného korábu, výsledek projektu Greta, startovala v polovině 80. let minulého věku coby praktický pětidveřový liftback, později přišel klasický sedan a po modernizaci na podzim 1991 i kombi. Zážehové čtyřválce OHC 1,8 l a 2,0 l patřily do řady Pinto, později přišel dvoulitr DOHC. Vidlicové šestiválce OHV Cologne 2,4, 2,8 a 2,9 l doplnil špičkový dvouvačkový Cosworth. Naftové motory 2,5 l dodával Peugeot a ve finále italské VM Motori. Jako Merkur Scorpio si našly tyto vozy cestu i za oceán, v Británii pak zůstalo tradiční jméno Granada. Druhá generace (1994-1998) v americkém stylu příliš dlouho nevydržela, liftback navíc zmizel. Většina aut skončila zkorodovaná v křoví a později na šrotištích...

Pokusů o levný automobil pro americké rodiny, na zdejší poměry kompaktní bylo hodně. Trochu zapomenutým je Henry J výrobce Kaiser-Frazer z první poloviny 50. let. Baculaté a velmi jednoduché dvoudveřové sedany se ale příliš nechytly. Proti byť dražší konkurenci od Velké trojky neměly moc šancí. Poháněly je čtyř- a šestiválce Willys-Overland s objemy 2,2 a 2,64 l. Henry J fungoval jako samostatná značka vedle Kaiseru a Frazeru. Neprodaná auta z jednoho modelového roku se mnohdy upravovala a znovu nabízela v tom dalším. Neúspěchem skončila i nabídka v obchodní síti Sears-Roebuck jako Allstate. Kaiser Corporation nakonec Willys-Overland včetně Jeepu v roce 1953 koupila. V licenci Henry J vyráběla East Japan Heavy Industries, součást Mitsubishi.

Daimler DB18 (1939–1953): Pro Churchilla i maháradžu

Luxusní sedan Daimler DB18, nazývaný také 2½ Litre nebo později Consort, poháněl řadový šestiválec z vojenského vozidla Dingo. Na jeho podvozku se stavěly i kabriolety. V září 1937 představila britská automobilka Daimler z Coventry na autosalonu v Earls Court středně velký sedan New Fifteen s rozvorem 2,9 m a délkou 4,6 m, poháněný 2,2litrovým řadovým šestiválcem. Po roce byl slabý motor nahrazen silnějším šestiválcem...

Celý článek: Daimler DB18 (1939–1953): Pro Churchilla i maháradžu

ford ford

Ford Scorpio (1985–1998) – 1. část: Vyšší střední

První generace vozu vyšší střední třídy Ford Scorpio se od poloviny 80. let nabízela s karoserií liftback. V sezóně 1989 rozšířil nabídku sedan a v roce 1992 kombi. Ford Scorpio byl vyvíjen pod kódovým označením DE-1. Písmena D a E označovala segmenty trhu, které měl nový vůz pokrývat. Scorpio vycházelo z modelu Sierra, používalo prodlouženou verzi jeho podvozku a částečně přebíralo i jeho design. Ve výrobním programu...

Celý článek: Ford Scorpio (1985–1998) – 1. část: Vyšší střední

ford ford

Henry J (1950–1954): Lidovka z obchoďáku

Levný americký automobil Henry J vyráběla společnost Kaiser-Frazer. Vůz byl pojmenován podle jejího šéfa, Henryho J. Kaisera. Dodával se s čtyřválcovými a šestiválcovými motory. Automobilku Kaiser-Frazer Corporation založili v červenci 1945 majitel loděnic Henry John Kaiser (1882–1967) a prezident automobilky Graham-Paige Joseph Washington Frazer (1892–1971). Výrobu zahájili v roce 1947 modely Kaiser Special...

Celý článek: Henry J (1950–1954): Lidovka z obchoďáku

ford ford

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor