Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lopraisova Tatra 815 Puma zpět na scéně. Podívejte na první fotky speciálu pro Dakar 2022

David Bureš David Bureš 27. 11. 2021 • 20:01
20
8
Zobrazit náhledy (20)
Tatra Jamal Evo I Tatra Jamal Evo I Tatra Jamal Evo I Albert Llovera Tomáš Vrátný Jaromír Martinec Tomáš Vrátný Tatra 815 Puma Karla Lopraise Tatra 815 Puma Karla Lopraise Tatra 815 Puma Karla Lopraise Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra

První ročník kategorie Dakar Classic vypsané pro historická vozidla nadchnul, a tak se příští rok vrátí ještě v nabitější podobě. Na startu nebude chybět ani legendární Tatra 815 „Puma“.

Kopřivnická automobilka Tatra už je dlouhá léta spjata s Rallye Dakar. Dnes vozy této značky na slavné pouštní rallye nasazuje primárně Tatra Buggyra Racing, nejúspěšnější éra je ale spjata se jménem Karla Lopraise. A právě jeho slavný speciál se na Rallye Dakar vrátí.

Na nadcházejícím ročníku Rallye Dakar 2022 se totiž na start kategorie Dakar Classic vypsané pro historická vozidla postaví Tatra 815 4x4 Puma, s níž Loprais na slavné rallye závodil na přelomu tisíciletí. Nejde však o konkrétní Lopraisův kousek, ale jeho repliku, s níž pojede slovenský podnikatel a závodník Radovan Kazarka. Navigátora mu přitom bude dělat legendární Josef Kalina, který býval členem posádky Karla Lopraise. Doplní je pak i mechanik Robert Kasák.

„Tatrovky miluji, celý život se pohybuji kolem aut a kolem řízení. Když se naskytla možnost koupit tuto osmsetpatnáctku, dlouho jsem neváhal. Inspirací pro jeho přestavbu byla legendární „Puma“ Karla Lopraise,“ říká sám Radovan Kazarka.

Vozidlo je poháněno tatrováckým, vzduchem chlazeným motorem o objemu 12,7 litru, s výkonem 340 kW a točivým momentem 2.100 Nm. Spárován je s originální převodovkou Tatra s 12 rychlostmi vpřed a dvěma vzad. Odpružení využívá vzduchových vaků na všech polonápravách, doplněno je torzními stabilizátory a tlumiči Donerre.

Speciál včetně nástavby vyladila parta mechaniků šumperského KAR-mobilu. Barevnost promítá kus Slovenska, Kazarkovy rodné země, přizpůsobena je ale také novým týmovým barvám Fesh Fesh. Právě tato stáj (dříve Bonver Dakar Project) zajistí technickou podporu této Tatrovky.

Právě pro Fesh Fesh Tomáše Vrátného to bude nejnabitější ročník Dakaru v historii týmu. Stáj se totiž bude starat hned o čtyři speciály. Vedle historické Tatry jde o tři vozidla nasazená v kategorii kamionů.

Jedním je Ford Cargo 4x4 Evo 1 šéfa týmu Tomáše Vrátného, což je speciál využívající techniku Fordu a Iveca, s motorem Renault, třináctilitrem o výkonu 1.000 koní a točivém momentu 4.500 N.m. Dále je tu Iveco Powerstar 4x4, přezdívané „Torpédo“, které je se svým ručním ovládáním plynu a brzdy značky Guidosimplex přizpůsobeno tomu, že jej pilotuje andorský hendikepovaný závodník Albert Llovera. Třetím je pak Tatra Jamal Evo I s litevskou posádkou pilota Vaidotase Paskeviciuse.

Související články

Témata

Dakar 2022

Dakar Classic  Trasa  Češi  Historie rallye  Průběžné výsledky  Macík  Martin Prokop 

44. ročník Rallye Dakar se koná od 2. ledna do 14. ledna 2022. Závod se potřetí za sebou pojede výhradně v Saúdské Arábii, opět se na něj chystají i české posádky.

Avatar - wakantanka
28. 11. 2021 20:44
Re: Re: Som zvedavý
Ehm, údaje o tomto aute som popravde ani nehľadal, len mi to na pohľad pripadá o dosť kratšie. Lepšie by bolo priame porovnanie s originálnou a tam by sa tá výška viac ukázala.
28. 11. 2021 20:08
Re: Motor
A to ještě původně měla mít puma výkonnější motor (600 kw) a automatickou převodovku Twindisc. Ale obojí skončilo na financích....
28. 11. 2021 19:51
Re: Motor
Puma byla defacto první závodní stroj (do té doby se jezdilo jen více či méně upravenou produkční tatrou, puma byla od základu jiná a stavěná jako závodní náčiní), takže těch úprav tam je mnoho, z těch foto v článku nejde poznat moc, jen je jisté že replika to není, jen si někdo postavil něco v duchu pumy…

Aby to nebylo jako hate - může to být zajímavá stavba a určitě je třeba jim popřát úspěch, jen je zavádějící říkat tomu replika pumy když to evidentně s pumou nemá moc společného.
28. 11. 2021 18:02
Re: Motor
Ano, původní měla motor Deutz (objem 15,9 litru) s výkonem cca 450 kw (první závod) až 510 kw (poslední závod).
28. 11. 2021 17:58
Re: Som zvedavý
Původní měla rozvor 4 300 mm, tato má 4 090 mm. Další problém je, že originál měl níže uloženou kabinu a nižší nástavbu. Takže tato replika vypadá prostě, že je hodně krátká.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud