Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tatra 815 Puma
Tatra 815 Puma
Tatra 815 Puma
Iveco Powerstar 4X4
20
Fotogalerie

Lopraisova Tatra 815 Puma zpět na scéně. Podívejte na první fotky speciálu pro Dakar 2022

První ročník kategorie Dakar Classic vypsané pro historická vozidla nadchnul, a tak se příští rok vrátí ještě v nabitější podobě. Na startu nebude chybět ani legendární Tatra 815 „Puma“.

Kopřivnická automobilka Tatra už je dlouhá léta spjata s Rallye Dakar. Dnes vozy této značky na slavné pouštní rallye nasazuje primárně Tatra Buggyra Racing, nejúspěšnější éra je ale spjata se jménem Karla Lopraise. A právě jeho slavný speciál se na Rallye Dakar vrátí.

Na nadcházejícím ročníku Rallye Dakar 2022 se totiž na start kategorie Dakar Classic vypsané pro historická vozidla postaví Tatra 815 4x4 Puma, s níž Loprais na slavné rallye závodil na přelomu tisíciletí. Nejde však o konkrétní Lopraisův kousek, ale jeho repliku, s níž pojede slovenský podnikatel a závodník Radovan Kazarka. Navigátora mu přitom bude dělat legendární Josef Kalina, který býval členem posádky Karla Lopraise. Doplní je pak i mechanik Robert Kasák.

„Tatrovky miluji, celý život se pohybuji kolem aut a kolem řízení. Když se naskytla možnost koupit tuto osmsetpatnáctku, dlouho jsem neváhal. Inspirací pro jeho přestavbu byla legendární „Puma“ Karla Lopraise,“ říká sám Radovan Kazarka.

Vozidlo je poháněno tatrováckým, vzduchem chlazeným motorem o objemu 12,7 litru, s výkonem 340 kW a točivým momentem 2.100 Nm. Spárován je s originální převodovkou Tatra s 12 rychlostmi vpřed a dvěma vzad. Odpružení využívá vzduchových vaků na všech polonápravách, doplněno je torzními stabilizátory a tlumiči Donerre.

Speciál včetně nástavby vyladila parta mechaniků šumperského KAR-mobilu. Barevnost promítá kus Slovenska, Kazarkovy rodné země, přizpůsobena je ale také novým týmovým barvám Fesh Fesh. Právě tato stáj (dříve Bonver Dakar Project) zajistí technickou podporu této Tatrovky.

Právě pro Fesh Fesh Tomáše Vrátného to bude nejnabitější ročník Dakaru v historii týmu. Stáj se totiž bude starat hned o čtyři speciály. Vedle historické Tatry jde o tři vozidla nasazená v kategorii kamionů.

Jedním je Ford Cargo 4x4 Evo 1 šéfa týmu Tomáše Vrátného, což je speciál využívající techniku Fordu a Iveca, s motorem Renault, třináctilitrem o výkonu 1.000 koní a točivém momentu 4.500 N.m. Dále je tu Iveco Powerstar 4x4, přezdívané „Torpédo“, které je se svým ručním ovládáním plynu a brzdy značky Guidosimplex přizpůsobeno tomu, že jej pilotuje andorský hendikepovaný závodník Albert Llovera. Třetím je pak Tatra Jamal Evo I s litevskou posádkou pilota Vaidotase Paskeviciuse.