Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový London Taxi TX4: nový diesel a ABS sériově

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Taxikářská legenda, která je symbolem tradicemi protkané metropole Spojeného království, dostává právě v těchto dnech dalšího pokračovatele. Design se příliš neodchyluje od známých tvarů poslední generace z roku 2002, technicky však dochází ke změnám.

První londýnské taxi FX4 bylo uvedeno na trh v roce 1959. Standardní automobil pro krátkodobý pronájem vozu s řidičem pro dopravu v rámci metropole Londýna musel splňovat řadu přísných kritérií, z nichž řada z nich platí dodnes. Tvary běžné na konci padesátých let přetrvaly do dnešních dnů, ačkoli automobilový design se posunul o téměř pět desetiletí dále.

Společnost London Taxi International - největší automobilka držená v britských rukou - ročně vyrobí asi 3 tisíce vozů ve svých výrobních prostorách v Coventry s přispěním 400 kmenových zaměstnanců. Není neobvyklé, že taxíky urazí během desetileté služby až milion mil (tj. cca 1,6 milionu kilometrů).

Londýnské vozy taxi se exportují pro stejný účel do 35 zemí světa, fandové těchto vozů se najdou v ještě větším počtu destinací. V září byla podepsána dohoda mezi LTI a čínskou automobilkou Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd. (Geely), která bude od roku 2008 vyrábět vozy taxi pro čínský trh (až 20 tisíc ročně) a vyloučena není ani čínská výroba vozů pro Londýn.

Nový model TX4 má novou kapotu a masku, inovovaná světla vpředu i vzadu. Robustní rámová karoserie i podvozek by měly odolávat náročnému provozu po městských komunikacích plných nerovností po mnoho let a současně poskytovat řidiči i posádce maximum komfortu.

Tradice netradice, i londýnské taxíky musí plnit emisní normu Euro 4, což přivedlo výrobce k radikální změně. Dodavatelem motorů již není léta spolupracující Ford, ale italská VM Motori (51 % vlastní Penske Corp. a 49 % DaimlerChrysler). Vznětový přeplňovaný čtyřválec VM R425 2,5 DOHC je vybaven dvěma vyvažovacími hřídeli, vstřikováním common-rail a elektronikou, která je propojena s elektronickým řízením automatické převodovky. Nejvyšší výkon šestnáctiventilové jednotky činí 75 kW při 4000 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 240 Nm při 1800 ot./min. Manuální převodovka Eaton má 5 rychlostních stupňů pro jízdu vpřed, automatická alternativa pochází od Chrysleru a má taktéž pět stupňů. KOmbinovaná spotřeba činí v prvním případě 8 l/100 km, v tom druhém pak 8,8 l/100 km. Vozy jsou poprvé vybaveny protiblokovacím systémem ABS, vzadu však zůstávají bubnové brzdy.

Při konstruování vozu byl kladen důraz na pohodlí řidiče i cestujících. Nový TX4 má nové řidičovo sedadlo plnící veškeré ergonomické požadavky na dlouhodobé sedění. Kabinu odděluje od řidiče robustní bezpečnostní sklo, které může řidič uzamknout. Do vozu lze jednoduše nastupovat díky nadprůměrným rozměrům. Bez výraznějších omezení mohou taxi používat také vozíčkáři.

Ondřej Láník
Diskuze (9)
23. 10. 2006 17:38
:)
no aby nedopadli jako tvr .. to už taky v británii dovyrábělo
23. 10. 2006 12:38
Hybrid
Svým vzhledem i účelem si to auto samo říká, že chce pod kapotu tužkovky... škoda snad příště. PS: víte někdo co ta skořepina stojí? Přijde mi, že musí stát buď 200k nebo 2mega
23. 10. 2006 12:04
HRČA
Veľké, pohodlné, ale vzhľadovo len hrča na kolesách...