Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mahindra s Pininfarinou míří do elektrické závodní budoucnosti

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Formule E je zatím zajímavou závodní alternativou. Jaká by mohla být její budoucnost? Pokouší se ji nastínit Mahindra ve spolupráci s Pininfarinou.

Indický koncern převzal slavné italské návrhářské studio a zachránil jej tak před krachem. Navíc provozuje vlastní tým v šampionátu elektrické formule. Letos jsou stálými jezdci Bruno Senna a Nick Heidfeld, jména dostatečně známá. Mahindra Racing vedená Dilbaghem Gillem, mimochodem i šéfem asociace všech stájí, používá upravený loňský monopost Spark s vlastní jednotkou M2Electro. Mistrovství absolvuje svou druhou sezónu a závody se konají v drtivé většině přímo ve velkých městech s výjimkou toho mexického.

Zajímavostí je výměna celých vozů během jednoho klání kvůli výdrži baterií... Elektrické monoposty ovšem nedosahují takových rychlostí jako kupříkladu formule 1, připomínají spíše F3. Ale co se propagace týče, tady dělá FIA maximum. Šéfem není žádný nenasytný jednotlivec, který má stále málo peněz, závody se přenášejí živě na Youtube, nikoli na placených kanálech. Do kokpitů usedají zkušení jezdci a podařilo se přilákat velké automobilky: kromě Mahindry také Audi, Renault a Citroën, respektive značku DS. Příští rok nastoupí Jaguar.

Mahindra ve spolupráci s Pininfarinou navrhla zatím trojici konceptů potenciálního vozu příští generace nazvaných logicky Formula Ecars a zatím sbírá odezvu na sociálních sítích. Za italskou stranu je zodpovědný Fabio Filippini. Počítačové vize jsou skutečně futuristické a jedna z nich má dokonce uzavřený kokpit s průhledným krytem, o něm se ještě nedávno mluvilo v souvislosti s formulí 1. Druhá zase disponuje ochranou kol jako monoposty pro zámořský seriál IndyCar.

Gill řekl, že v blízké budoucnosti přijdou další návrhy, ještě radikálnější, projekt je zatím v rané fázi vývoje. Zda se ovšem některý z nich dočká realizace alespoň ve formě funkčního konceptu, je pochopitelně zatím ve hvězdách. Dle jeho slov by se tak mohlo stát v sezóně 2022/23. Od pátého ročníku se totiž plánuje otevření vývoje vozů, takže nebudou jednotné. A Mahindra se evidentně připravuje dopředu...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)