
Maier: Nelze vyloučit investici do nového závodu Škody mimo ČR
Nelze ale vyloučit ani investici do zcela nového závodu mimo Českou republiku, řekl předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier pro německý ekonomický deník Handelsblatt.
Kdyby firma mohla zavést v Mladé Boleslavi 18směnný systém, roční výrobní kapacita by se zvýšila o 75.000 vozů. "Pokud to nebude možné, bude složité, abychom už naplánovaný růst značky Škoda významným dílem pokryli i našimi českými závody. Já osobně bych toho hodně litoval. Zaměstnanci v České republice odvádí velice dobrou práci, kvalita našich vozů je vynikající a já bych si přál, aby Česká republika i její obyvatelé na našem růstovém kurzu dále participovali," řekl podle deníku Maier. V ČR má zavedení 18směnného systému zajistit pracovní místa pro budoucnost, jelikož Škoda chce v Mladé Boleslavi vyrábět elektromobily.
Škoda Auto investuje v příštích pěti letech do alternativních pohonů a nových služeb mobility zhruba dvě miliardy eur, tedy přes 50 miliard korun. Jde o nejrozsáhlejší investiční program Škody. V roce 2025 chce mít deset modelů na elektrický pohon, z toho šest čistých elektromobilů. V příštím roce automobilka předvede první plug-in hybrid v modelu Superb a také elektrický Citigo. O rok později přijde zcela nový elektromobil na základě loni uvedeného konceptu Vision E.
"V příštích dvou letech uvedeme 19 zcela nových modelů. Jedním z nich bude Vision X," uvedl Maier. Škoda podle něj má ambici v budoucnu vyrábět dva miliony vozů ročně. V současnosti je to přes jeden milion.
Vozy na elektrický pohon jsou vyvíjené v České republice, což má zajistit bezpečnou budoucnost tuzemským závodům Škody Auto. Ty jsou v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí.
Do poloviny příštího desetiletí chce Škoda podle Maiera ročně vyrábět až dva miliony vozů. Vozy Škoda se v současnosti vyrábějí v 15 výrobních závodech, z toho tři jsou v České republice. Nové kapacity lze podle Maiera získat i v koncernu Volkswagen. "Koncern VW disponuje dle mého názoru nejinteligentnějším propojením výrobních závodů v celém oboru, a my tam několik možností vidíme," řekl Maier.
Škoda chce také investovat do mladoboleslavského regionu. Mladá Boleslav má zhruba 44.000 obyvatel, pro Škodu podle Maiera pracuje 23.000.
"Zvažujeme zřízení rozvojového fondu pro město a region, který by mohl disponovat dvoucifernou částkou v milionech eur. Spolu s městem a státem chceme zajistit prostředí, v němž stojí za to žít. Jedná se přitom o zásadní projekty v oblasti infrastruktury, například o zlepšení silniční sítě, zvýšení počtu mateřských škol, o nové byty nebo například o nemocnici," řekl Maier. Firma podle něj zanedlouho zahájí na toto téma jednání s městem i se státem.
Ve Škoda Auto v současnosti běží kolektivní vyjednávání s odbory o mzdách. Firma zaměstnancům nabídla růst mezd o 15 procent během 27 měsíců a další jednorázové platby. Škoda ale zvýšení platů podmiňuje právě dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodě v Mladé Boleslavi. Předseda podnikové rady Jaroslav Povšík proto nabídku Škody označil za "velkou bachratou nulu", nabídka podle něj odpovídá požadavkům odborů na zvyšování mezd během jednoho roku. Zároveň považuje za nepřípustné, aby byl v Mladé Boleslavi zaveden 18směnný systém.
Škoda Auto, jeden z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30.000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1,200.500 aut.