Malý elektromobil z Ruska je za rohem. Slibuje hodně nízkou cenu
Příjezd ruského elektromobilu Zetta CM1 se sice opozdil, teď už ale sériové produkci nic nebrání. Odstartovat má před koncem letošního roku.
Projekt Zetta je zkratkou Zero Emission Terra Transport Asset. Jde o ruskou společnost specializující se na netradiční technická řešení a pokročilé technologie v elektromechanice a pohonných ústrojích. Před dvěma lety představila koncept malého a cenově dostupného elektromobilu CM1 (City Module 1), jehož sériová produkce měla odstartovat už v loňském roce. Nakonec se ale kvůli zpožděním a koronaviru odsunula až na rok letošní. Výroba má odstartovat ještě před jeho koncem.
Hlavní zbraní ruského elektrického vozítka je nízká cena. Zetta tvrdí, že jej bude nabízet za 6100 dolarů, což jev přepočtu nějakých 135 tisíc korun. Nejde sice o plnohodnotné auto, jako spíše malý městský přepravník, i tak by ale taková pořizovací cena byla hodně sympatická.
Vůz vzniká za aktivní pomoci ruského Ministerstva průmyslu a obchodu. Na délku má 3,04 metru, šířka a výška činí 1,6 metru, rozvor kol má pak rovné dva metry. Pro srovnání je vůz o 34 centimetrů delší než Smart ForTwo.
Rusové se chlubí, že vyjma čínských akumulátorů jde z 99 % o lokální produkt. Posazen je na unikátní platformě bez převodovky, která umožňuje nespočet různých nástaveb, třeba i užitkovou. Pohon obstarává čtveřice indukčních elektromotorů, každý v jednom kole. Hádáte správně, auto je čtyřkolkou, které by si teoreticky mělo poradit i mimo zpevněné cesty.
Na další technické podrobnosti si ještě musíme počkat. Minulý rok se hovořilo o maximálním krátkodobém výkonu 72 kW a “velkém točivém momentu”. Akumulátor má mít kapacitu 10 kWh a v Eco režimu nabídnout dojezd okolo 200 km na jedno nabití. To je ale jen odhad společnosti, uvidíme, jak se na to bude tvářit nám bližší metodika WLTP.