Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada končí v západní Evropě. Němečtí prodejci bojují za zachování prodejů

Lada Vesta SW Cross
Lada Vesta SW Cross
Lada Vesta SW Cross
Lada Vesta SW Cross
105 Fotogalerie
Diskuze (410)

Ruská automobilka rozhodla o ukončení prodejů svých aut v západní Evropě kvůli tomu, že by bylo moc nákladné se přizpůsobit emisním normám. Němečtí prodejci Lada však žádají zachování prodejů.

Automobilka Lada se v posledních letech primárně zaměřuje na domácí ruský trh, přesto nadále oficiálně působila také na vybraných trzích západní Evropy, konkrétně třeba v Německu, kde pořád relativně úspěšně nabízela třeba legendární offroad 4x4, známý též jako Niva. Loni však oznámila, že se z trhů Evropské unie rozhodla stáhnout. Místní dealeři jsou však proti.

Konec v Evropské unii značka vysvětluje přísnými emisními normami, respektive náklady související s jejich splněním. Nejde jen o nutnost vyspělejší techniky pod kapotou, ale také další náklady, jako je třeba poplatek za schválení malé série vozidel. Vedení Lady tak rozhodlo, že vzhledem k nízkým maržím se přizpůsobovat její auta podmínkám Evropské unie už nevyplatí. Zvlášť když je tu navíc konkurence z vlastní alianční stáje, v podobě Dacie, která rovněž patří pod křídla aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Ozvaly se však hlasy, které s krokem výrobce z Toljatti nesouhlasí, žádají, aby prodej jeho automobilů v Evropské unii pokračoval. V čele těchto hlasů je německé zastoupení Lady, které dokonce vytvořilo petici za zachování Lady v EU. Dosud ji podepsalo přes 1.500 osob.

„Lada má širokou nabídku zajímavých modelů, které jsou dostupné pro každého. Navíc za čtyřicet let má značka loajální skupinu fanoušků a kupců v Německu i EU,“ vysvětlují představitelé německého zastoupení Lada, proč by automobilka měla v unii setrvat. Loni mimochodem bylo v EU podle statistik Evropské svazu výrobců automobilů (ACEA) registrováno 4.954 vozů značky Lada, o 3,8 % méně než o rok dříve.

Petice navíc nemusí být bezvýsledná. Už loni se totiž z Toljatti ozývaly hlasy, že odchod z EU je jen dočasný, než se prodej značce zase vyplatí. Dokonce se hovořilo o tom, že by se Lada dokonce mohla do budoucna stát globálním brandem. Stačilo by jen plně využít možnost aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Na druhou letošní pandemie koronaviru a s tím související propad prodejů aut napříč světem takovým plánům moc nenahrává, ba naopak.

Na českém trhu Lada i přes poměrně silnou komunitu už nějaký čas oficiálně neprodává. Existují však nezávislí prodejci, kteří k nám její vozy dovedou přivézt ze zahraničí. I díky tomu jsme se v minulosti mohli svézt třeba se zástupcem nejnovější generace vozů Lada – sedanem Vesta i odvozeným terénním kombíkem Vesta SW Cross.         

Vstoupit do diskuze (410)