Lada končí v západní Evropě. Němečtí prodejci bojují za zachování prodejů
Ruská automobilka rozhodla o ukončení prodejů svých aut v západní Evropě kvůli tomu, že by bylo moc nákladné se přizpůsobit emisním normám. Němečtí prodejci Lada však žádají zachování prodejů.
Automobilka Lada se v posledních letech primárně zaměřuje na domácí ruský trh, přesto nadále oficiálně působila také na vybraných trzích západní Evropy, konkrétně třeba v Německu, kde pořád relativně úspěšně nabízela třeba legendární offroad 4x4, známý též jako Niva. Loni však oznámila, že se z trhů Evropské unie rozhodla stáhnout. Místní dealeři jsou však proti.
Konec v Evropské unii značka vysvětluje přísnými emisními normami, respektive náklady související s jejich splněním. Nejde jen o nutnost vyspělejší techniky pod kapotou, ale také další náklady, jako je třeba poplatek za schválení malé série vozidel. Vedení Lady tak rozhodlo, že vzhledem k nízkým maržím se přizpůsobovat její auta podmínkám Evropské unie už nevyplatí. Zvlášť když je tu navíc konkurence z vlastní alianční stáje, v podobě Dacie, která rovněž patří pod křídla aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.
Ozvaly se však hlasy, které s krokem výrobce z Toljatti nesouhlasí, žádají, aby prodej jeho automobilů v Evropské unii pokračoval. V čele těchto hlasů je německé zastoupení Lady, které dokonce vytvořilo petici za zachování Lady v EU. Dosud ji podepsalo přes 1.500 osob.
„Lada má širokou nabídku zajímavých modelů, které jsou dostupné pro každého. Navíc za čtyřicet let má značka loajální skupinu fanoušků a kupců v Německu i EU,“ vysvětlují představitelé německého zastoupení Lada, proč by automobilka měla v unii setrvat. Loni mimochodem bylo v EU podle statistik Evropské svazu výrobců automobilů (ACEA) registrováno 4.954 vozů značky Lada, o 3,8 % méně než o rok dříve.
Petice navíc nemusí být bezvýsledná. Už loni se totiž z Toljatti ozývaly hlasy, že odchod z EU je jen dočasný, než se prodej značce zase vyplatí. Dokonce se hovořilo o tom, že by se Lada dokonce mohla do budoucna stát globálním brandem. Stačilo by jen plně využít možnost aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Na druhou letošní pandemie koronaviru a s tím související propad prodejů aut napříč světem takovým plánům moc nenahrává, ba naopak.
Na českém trhu Lada i přes poměrně silnou komunitu už nějaký čas oficiálně neprodává. Existují však nezávislí prodejci, kteří k nám její vozy dovedou přivézt ze zahraničí. I díky tomu jsme se v minulosti mohli svézt třeba se zástupcem nejnovější generace vozů Lada – sedanem Vesta i odvozeným terénním kombíkem Vesta SW Cross.