Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN a budoucnost autobusové dopravy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
MAN na veletrhu Busworld 2015 představuje vedle svých sériových modelů i projekty, mířící do nepříliš vzdálené budoucnosti hromadné dopravy.

Veletrh Busworld 2015 je již tradičně pořádán ve druhé polovině října v belgickém Kortrijku a MAN zde představuje výsledky projektu Virtual Mobility Bus – MAN_20XX, na němž se podíleli studenti z univerzity v Reutlingenu.

Autobus zítřka má být nejlepším přítelem cestujících a právě tomu se svou práci snažilo přizpůsobit celkem šestnáct studentů z oddělení designu na Univerzitě aplikovaných věd v Reutlingenu. Jeden semestr tak strávili rozvíjením svých představ o tom, co má autobus v roce 2020, 2035 nebo 2050 nabízet svým pasažérům.

Výsledkem práce studentů jsou vizualizace několika projektů, které více či méně zohledňují současné trendy ve vývoji techniky a designu autobusů pro městskou hromadnou dopravu.

Studenti se v představených projektech, z nichž většina předpokládá, že budou městské autobusy vybaveny autonomními systémy řízení, zaměřili především na prostor pro cestující a jeho vybavení.

Díky autonomním systémům řízení nemá být v autobusech budoucnosti pracoviště řidiče a příď bude díky tomu možné plně využít pro cestující. Sedadla mají být rozmístěna podél stěn bokem ke směru jízdy, zatímco dnes stále převažující sedadla po směru jízdy ustoupí a budou dopravci využívána v menší míře.

Pro zjednodušení nastupování, vystupování a hledání volných sedadel mají být autobusy vybaveny barevnými osvětlenými pruhy v podlaze vedoucími cestující ke dveřím nebo k již zmíněným volným sedadlům. V projektech je myšleno i na vozíčkáře a osoby se sníženou pohyblivostí, jimž mají autobusy budoucnosti podobně jako ty dnešní usnadnit nastupování prostřednictvím tzv. přikleknutí vozidla k chodníku a případně i vysunutím nájezdové rampy.

Pozornost samozřejmě přitahuje design projektů od bohatého prosklení studií kompletních vozidel až po návrhy samotných sedadel. Neméně zajímavé jsou ovšem vize studentů ohledně využití moderních aplikací, umožňujících komunikaci mezi samotným autobusem a chytrými telefony ohledně jízdního řádu daného vozidla.

Téměř z oblasti science fiction jsou návrhy na poskytování monitorování a podpory vitálních funkcí cestujících nebo na skenování osob při nastupování do autobusů, při němž má podobně jako na letištích dojít k odhalení nebezpečných předmětů ukrytých v oděvu a zavazadlech.

Na rozdíl od designu se studenti při své práci vůbec nezabývali pohonnými systémy pro své autobusy, ale zde je celkem jasný vývoj ze strany výrobců, který v současnosti směřuje k vozidlům s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem.

MAN k projektu Virtual Mobility Bus – MAN_20XX uvádí, že je v pořadí sedmým výsledkem spolupráce s vysokými školami. Každý druhý rok je oslovena některá z německých univerzit a její studenti mají vedle práce na samotných projektech zaměřených na budoucnost autobusů možnost nahlédnout do vývoje a výroby.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)