Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN TGX Hybrid zatím jako koncept

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Společnost MAN Truck & Bus AG představila koncept tahače s hybridním pohonem, který má velký potenciál na snížení emisí CO2 v dálkové dopravě.

Hybridní pohonné systémy budou nejen podle zástupců společnosti MAN Truck & Bus AG v užitkových vozidlech využívány stále častěji, ale postupně se rozšíří do všech oblastí jejich využití. Vedle již dnes relativně rozšířených autobusů a distribučních vozidel pro městský provoz je můžeme očekávat i v těžkých nákladních automobilech pro dálkovou dopravu.

Samotný MAN v roce 2012 na tehdejším IAA v Hannoveru vystavoval koncept Metropolis, jehož základem byl podvozek TGS 6x2-4, v němž byl elektromotor o výkonu 203 kW, jemuž potřebnou energii poskytovaly lithium-iontové akumulátory, resp. malý vznětový šestiválec značky Audi.

Právě na toto vozidlo, určené především pro městský provoz, letos německá značka navazuje konceptem TGX Hybrid, jehož koncepce hybridního pohonného systému i určení jsou ovšem odlišné.

S ohledem na skutečnost, že TGX Hybrid má být využíván především v dálkové dopravě, kdy se pohybuje relativně ustálenými rychlostmi po dlouhých dálničních úsecích, je hlavní pohonnou jednotkou přeplňovaný vznětový motor o výkonu 324 kW, jemuž sekunduje elektromotor o výkonu 130 kW, který zastupuje alternátor při zpomalování a brzdění. Vozidlo je vybaveno převodovkou MAN Tipmatic.

Elektrická energie získávaná většinou rekuperací je uložena v baterii s kapacitou okolo dvou kilowatthodin. Koncept tuto energii využívá ke zvýšení točivého momentu hybridního pohonného systému ve stoupáních a při akceleraci. Díky tomu může vznětový motor pracovat v nejhospodárnějším rozsahu otáček a šetřit tak palivo.

MAN Truck & Bus AG uvádí, že podle testů konceptu TGX Hybrid má jeho pohonných systém potenciál ušetřit až osm procent paliva a emise CO2 snížit o stejnou úroveň ve srovnání s konvečním provedením tahače.

Elektromotor, který slouží pouze pro výpomoc vznětovému motoru, má výhody i z konstrukčního hlediska, kdy není potřeba velkých zásahů do současného řešení těžkých nákladních vozidel pro dálkovou přepravu. Navíc se jeho hmotnost včetně baterie a dalšího příslušenství pohybuje okolo 400 kg, což je s ohledem na celkovou hmotnost soupravy velmi nízká hodnota.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
24. 10. 2014 15:40
Re: Tomu rozumim
ono netřeba se hned obracet na EU. tohle je problém konkrétních republik. Mezinárodní doprava je celkem ošetřená přes dálniční poplatky, takže většina provozovatelů má stejně euro 5 nebo 6 max dojíždí euro 4. problém je s těma co maj 30 let starý tatry nebo avie a jezděj kolem komína a na dálnice v podstatě nezavítaj. tam by měl stát zapracovat. Problém má ovšem i druhou stranu mince kde si ty lidi vydělaj na pořádný auto.....
24. 10. 2014 08:04
Tomu rozumim
Co se tyka treba EU, zde bych se na to zameril, jelikoz kamionu pres evropu jezdi fuuura. Porad se snizuji emise u aut tak, ze se pomalu automobilky stahuji z Evropy a zustane nam tu nakonec jen VW a francouzi.....a pak vedle Vas jede TIR nebo super Tatra, co chrli peknej dym, ze nevidite na sto metru a nemuzete ani dychat, ale hlavne ze vy z prace domu nesmite vychrlit nic, ale on pres Evropu toho nachrli az hruza....